Deel dit artikel
-

Ook affiliatemarkt profiteerde van Black Friday

Ook affiliatemarketing heeft dit jaar kunnen profiteren van online koopjesdag Black Friday. Het veruit grootste marketingnetwerk Awin, voorheen Zanox, zag zijn omzet fors toenemen.

Werd vorig jaar een nieuw record gevestigd met 117 miljoen euro aan verkoopomzet voor deelnemende adverteerders, dit jaar eindigde het bedrag 25 miljoen euro hoger. Niet minder dan 1,3 miljoen transacties werden gegenereerd door uitgevers die een affiliateprogramma draaiden.

De omzet voor webshops werd vooral gerealiseerd in Zweden (stijging van 104 procent), Italië (80 procent) en Frankrijk (74 procent). In de VS, waar nog altijd sprake is van een transitie van in-store naar online tijdens Black Friday, verdubbelde de omzet zowat.

Ook het Verenigd Koninkrijk zag een toename in omzet en commissies, echter waren deze minder spectaculair dan voorgaande Black Friday-edities.

Ook de gemiddelde waarde van het winkelmandje ging omhoog, met 6 procent op jaarbasis.

Een ander opvallend kenmerk van dit jaar is volgens Awin de aanhoudende opmars van de smartphone. Een op de drie verkopen verliep via mobiele apparaten. Het aandeel van tablets is opnieuw geslonken en zakte met 50 procent naar een schamele 8 procent.

In het Verenigd Koninkrijk nam het aantal verkopen via de smartphone toe tot bijna 40 procent, op de voet gevolgd door Zweden. De top 5 van best presterende markten werd gecompleteerd door de Benelux, de VS en Italië.

Het mobiele verkeer piekte vooral na 21.00 uur, maar begon al te stijgen in de ochtend. Prijsvergelijkers, social media en content websites droegen voor 32,6 procent bij aan de transacties op Black Friday.

Het netwerk van Awin, onderdeel van de Axel Springer groep, omvat 100.000 actieve uitgevers en 6.000 adverteerders. Awin genereerde het afgelopen boekjaar 6.2 miljard euro aan omzet voor zijn adverteerders en 377 miljoen voor zijn uitgevers.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost

“Awin genereerde het afgelopen boekjaar 6.2 BILJOEN euro aan omzet voor zijn adverteerders”

Pff haha, marketeer van Awin moet nog even wat beter oefenen op vertalen van persberichten. Of zou die écht geloven dat Awin sales doet zo hoog als gecombineerd bruto binnenlands product van Duitsland én UK?!

Jan Libbenga (Emerce)

Er stond inderdaad ‘biljoen’ in het Nederlandse persbericht, terwijl miljard werd bedoeld. Aangepast.

Laurens Aalbers - Awin Benelux

Beste Joost,
De laatste alinea “Over Awin” (weggelaten door de redactie) – ook wel genaamd boiler plate – is vanuit het Awin hoofdkantoor te Berlijn aangeleverd. Hoewel uiterste best is gedaan de boiler plate zo juist als mogelijk te vertalen, is het helaas voorgevallen dat deze foutieve vertaling zowel aan hoofdkantoorzijde als de onze niet is opgevallen. Normaliter vindt een controle van de (gehele) tekst plaats, inclusief deze standaard boiler plate, maar in dit geval hebben wij hierin verzaakt. Dat deze fout ons niet is opgevallen en erdoorheen is geglipt is ons zeker aan te rekenen, excuses voor de verwarring. En uiteraard dank aan de redactie van Emerce voor de correctie.

Maar Joost, dat wij beter moeten oefenen op het vertalen van persberichten is een advies dat echter niet van toepassing is, aangezien wij hoofdzakelijk onze eigen persberichten volledig schrijven en niet simpelweg aangeleverd materiaal vertalen. Hoewel sommige persberichten er niet veel ruimte voor laten – zoals het geval is bij dit persbericht – pogen we toch te allen tijde een Benelux-tintje te geven aan internationale berichtgevingen die ons worden aangeleverd. Om het relevanter en interessanter te maken voor de lezers in onze regio. Ik vind het dan ook jammer om te lezen dat jij waarschijnlijk in de veronderstelling bent dat alles wat wij aan content produceren louter vertalingen zijn. Maar nogmaals, hartelijk dank voor het opmerken van deze fout. En je advies natuurlijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond