Deel dit artikel
-

Ahold groots in m-commerce: ‘supermarkt op abri’

Aholddochter Peapod opent in Amerika honderd virtuele supermarkten. Op abri’s in het openbaar vervoer toont de grootgrutter assortiment dat forenzen met hun mobiel kunnen bestellen en laten bezorgen.

Hiertoe werkt Peapod samen met producenten als Coca-Cola, Kimberly Clark en Proctor & Gamble. Directeur Mike Brennan wil de winkel naar de reiziger toebrengen. “Druk bezette reizigers besteden per jaar meer dan tweehonderd uur in het openbaar vervoer. Ze kunnen nog nu tijdens hun reis boodschappen doen.”

Ahold opent zijn ‘nieuwe winkels’ in de grootstedelijke gebieden Boston, Connecticut, New York, New Jersey, Philadelphia, Washington D.C. en Chicago. Het is niet duidelijk hoe lang de papieren QR-winkels in bedrijf zullen zijn. De puien staan immers op gehuurde reclameborden in het straatbeeld.

Om boodschappen te doen, hoeven de passanten enkel hun telefoon te trekken en de QR-code van een item in beeld te brengen. De QR-code brengt de shopper naar een downloadpagina van de Peapodapplicatie. Daar kan de reiziger zijn boodschappen mandje vullen met een van de elfduizend producten in het assortiment. Vervolgens kan hij de boodschappen thuis laten bezorgen.

In Chicago biedt de Aholddochter ook keuze uit lokaal assortiment. Daar kan het publiek ook kiezen uit voorverpakte maaltijden van dertig aangesloten restaurants en cateraars.

Deel dit bericht

13 Reacties

Dirkjan

Erg cool! Hoe verloopt in dit geval de betaling?

Yoteng Pat

Mooie innovatie van Ahold!

Steven

Tesco opende vorig jaar juli al virtuele (qr-code-based) stores in de Koreaanse metro met doorslaand succes.
Case beschrijving hier: http://www.youtube.com/watch?v=fGaVFRzTTP4

Ferdinand

Dit is puur advertising. Alsof je plaatjes op een abri nodig hebt om de producten te kunnen bestellen met de mobiele app die je toch al nodig hebt. Weinig nieuws dus

Dennis

Ahold is zeker niet de enige die hiermee bezig is. In meerdere landen zijn inmiddels met succes verschillende QR Code stores gelanceerd. Kijk voor een handig overzicht op: http://www.shop2mobi.com/virtual-qr-code-store-examples/

Thijs

@ Ferdinand, niet helemaal met je eens. Het is wel een manier om andere distributiekanalen (online verkoop) te stimluren en het gemak van online shoppen naar voren brengen. Zeg altijd beter goed gejat dan slecht bedacht, want het is een exacte kopie van Tesco @ Steven idd.

Erwin Boogert

Dirkjan, dat gaat via de app Peapod Mobile. Die werkt creditcard.

Ferdinand, het is idd papieren reclame in het straatbeeld. De opzet van de boodschap is natuurlijk afwijkend vanwege de link QR -> app -> webshop. Inderdaad zijn er voorbeelden bekenden van onder meer Tesco, maar gebruikelijk is het niet. Voor Ahold is dit bij mijn weten zelfs de eerste praktische ervaring die ze hiermee opdoen op enige schaal.

Roman

De cross-channel trend zet gelukkig door, begonnen met Tesco, daarna John Lewis, Woolworths en nu dus ook Ahold:
http://www.emerce.nl/nieuws/ontwerp-eigen-qr-etalage

Ben benieuwd wanneer het eerste grote voorbeeld in Nederland te bewonderen is!

Thomas Brinkman

Ook MyOrder biedt deze mogelijkheid in de App.
Scan de QR code en bestel en betaal de producten direct met MiniTix, iDEAL, PayPal en Creditcard. Binnenkort start MyOrder hiermee op prominente plekken in Nederland.

Erwin Boogert

Dank Thomas voor je aanvulling. Van de prominente plaatsen kennen we Shell, als je daarop doelt, maar zijn er andere namen die je al kunt/wil noemen?

Musa Gocmenoglu

Mooie ontwikkelingen van Ahold. Dit is wel de toekomst waar de consument het zo makkelijk wordt gemaakt om van de nieuwe technologie te profiteren. Wij zijn een stap verder waar we met multi touch schermen klanten herkennen, adviseren, informeren. Binnenkort in te zien in winkels met oog voor innovatie.

Cris

Check ook eens waar de kansen op mobiel vlak liggen op http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=2194115

Richard de Bruin

Deze ontwikkeling had ik vorig jaar al in China gezien… blijft mooi en zal naar verwachting sterk groeien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond