Ako via Sellvia in e-commerce tijdschriften

Tijdschriften per stuk online verkopen voor bijna 2 euro verzendkosten ongeachte het aantal en volume. Dat heeft Sellvia opgezet in een dienst voor affiliates. Ako begint er mee. Maar elke site kan nu tijdschriften gaan verkopen.
Sellvia is zo’n concept waarvan je denkt: waarom is het er nog niet. "Dat dachten wij ook", zegt Henk Bemboom, uitgever van een puzzelblad en ex-communicatie bij ondermeer Delta Lloyd, ABN Amro en Monuta. En zijn verbazing werd gedeeld door Marcel Disberg van webbouwer Innovadis en zoekmarketingbedrijven Gladior en Indenty in Enschede.
Dus stopten ze ieder hun spaargeld in Sellvia voor 50 procent van de aandelen en hopen in 2010 ‘boven Jan’ te zijn met dan 2,5 miljoen online bestelde en via de post verstuurde tijdschriften. Welk marktaandeel dan? Dat weten ze niet, maar wel wat het moet opleveren:"1,95 euro aan verzendkosten per zending plus de circa 40 procent marge die een kiosk per tijdschrift in de eigen kassa houdt.
"In feite zijn we voor de distributeurs gewoon de zoveelste winkel. We heben een overeenkomst met Aldipress van Sanoma en Betapress van Audax dat ze hun titels allemaal bij ons bezorgen en de onverkocht exemplaren weer ophalen. Net als voor elk offline verkooppunt."
En aan de vóórkant doen ook de klinkende namen mee, om te beginnen de Ako-keten van eveneens Audax. "We verwachten dat we Bruna en Bol.com ook over de streep trekken evenals Primera", zegt Bemboom. De ketens gaan de tijdschriften op hun website aanbieden, maar ook pc’s in winkels plaatsen voor titels die ze niet in huis hebben.
Want er is een aspect aan het Sellvia idee dat veel boeiender is dan de klinkende namen van marktleiders: de ‘long tail’. Bemboom stelde vast dat zijn blaadje Quizted in steeds minder schappen welkom is. "In grote schappen is plaats voor maximaal 700 titels maar dat aantal is meestal kleiner. Marktleider Albert Heijn is bezig het aantal titels in het schap terug te brengen tot de top-200 topbladen die per editie meer dan 50.000 exemplaren verkopen en een aantal bladen uit de subtop."
En Sellvia wil naar een aantal tiels van 4.500 toe in drie jaar, als begint ze met zo’n duizend titels. "Juist de niche-bladen zijn zo interessant voor dit concept. Natuurlijk worden die in abonnement verkocht, maar daar is toch ook een losse verkoopmarkt voor."
Mooier nog, in principe kan elke hobbysite, weblog of ook bedrijf zich als affiliate melden bij Sellvia en gespecialiseerde tijdschriften aan haar publiek gaan aanbieden. Disberg: "Een bedrijf als Vredestein zou op die manier via de eigen site alle bladen kunnen aanbieden, die te maken hebben met auto’s en Intratuin of Gamma alle tuin- of doe-het-zelf bladen kunnen verkopen aan bezoekers van de website."
Er is een webapplicatie ontwikkeld die voor elke site is te integreren. Bij Sellvia wordt afgerekend en die doet ook de distributie. Want die logistiek is het punt waarom een online tijdschriftendienst er niet is. "Je moet alles in magazijn houden en adresseren. Daar gaat heel veel werk in zitten", zo hebben Bemboom en Disberg ervaren. De logistiek moet deugen. Zo komt er veel aan de deur: Uitgeverijen die niet via Betapress of Aldipress distribueren, leveren hun tijdschrift(en) rechtstreeks aan het magazijn. Om te beginnen telt: voor 15:00 uur besteld, de volgende dag in huis met TNT.
Sellvia houdt vooralsnog alleen de actuele tijschriften in voorraad maar niet de exemplaren die in het schap niet meer verkrijgbaar zijn. Dat kan interessant zijn te meer daar Sellvia de uitgevers trefwoorden van de tijdschriften laat inbrengen in een databank. Daarmee wordt het zoeken mogelijk.
Bemboom: "Uitgeverijen hebben rechtstreeks toegang tot hun tijdschriftaanbod en plaatsen per editie zelf de actuele covers met bijbehorende inhoudsinformatie en abonnementen in onze database. Met één druk op de knop wordt de actuele input bij de affiliates gepubliceerd."
Een historische long tail van ‘oude’ tijdschriften komt er ongetwijfeld ook. Bovendien kan Sellvia ook elektronisch per artikel op trefwoord gaan verkopen. Is dat er nog niet? Bemboom: "het lijstje wensen is lang. We moeten eerst bewijzen dat we dit goed aankunnen, vooral logistiek. Lukt het dan zetten we de volgende stappen."
Een bijkomend voordeel van Sellvia en affiliates is de verkoop van abonnementen plus de commissies die daarmee gemoeid zijn.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Nandoe
Misschien handig om eerst even de spelfouten uit het artikel te halen:* Ze geven zichzelf blijkbaar 21.000 jaar de tijd: 23010 'boven Jan' * Wat "itels" zijn mag de Jostiband weten. (3e alinea) * 4e alinea van onderen: "in ht schap" De inhoud van het artikel is duidelijk en veel aspecten zijn meegenomen. Het gaf mij weer even een helder ogenblik. Dank je!
Peter Olsthoorn
Wat een netjes geformuleerde kritiek. En volkomen terecht. Heden rechtgezet. Met excuses Peter Olsthoorn
Dennis
Haal dan gelijk alle fouten eruit: "aantal tiels van 4.500"