iPhone verkopen trokken flink aan door angst voor handelstarieven

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar opnieuw indrukwekkende resultaten geboekt. De techgigant rapporteerde een totale omzet van 94,04 miljard dollar, waarbij vooral de iPhone en de dienstenafdeling als groeimotoren naar voren kwamen. De nettowinst kwam uit op 23,4 miljard.
De iPhone-verkopen stegen met maar liefst 13,5 procent tot 44,58 miljard dollar, deels doordat Amerikaanse consumenten vroege aankopen deden in het vooruitzicht van mogelijke invoertarieven.
Ook de categorie diensten, met de App Store, Apple Music en iCloud, kende een stevige groei van 13 procent tot 27,42 miljard. De Mac verkoop leverde ruim 8 miljard op, die van iPads 6,58 miljard en wearables, Home & Accessories 7,40 miljard (licht onder de verwachtingen).
Apple verwacht 900 miljoen aan extra kosten te verwachten vanwege tarieven. Apple blijft stevig investeren in kunstmatige intelligentie, met ruim 8,8 miljard aan R&D in dit kwartaal.
Apple produceert nu de meeste iPhones bestemd voor de Amerikaanse markt in India in plaats van China, als reactie op hogere invoertarieven uit China. Door zijn toeleveringsketen aan te passen, vermindert Apple de impact van Amerikaanse tarieven op in China gemaakte producten.
India is inmiddels goed voor meer dan een vijfde van de wereldproductie van iPhones en is China gepasseerd als belangrijkste exportland naar de Verenigde Staten.
Apple streeft ernaar om binnen enkele jaren circa 50 procent van de wereldwijde iPhone-productie in India te laten plaatsvinden. Dit moet idealiter zelfs synchroon lopen met de productie in China: vanaf de iPhone 17-lancering wil Apple in beide landen gelijktijdig kunnen assembleren.
Apple heeft intussen belangrijke wijzigingen doorgevoerd in zijn App Store-beleid en prijsstructuur, en volgens ingewijden zullen deze waarschijnlijk worden goedgekeurd door de EU-antitrustautoriteiten. Hierdoor zou Apple forse dagelijkse boetes kunnen vermijden.
In april kreeg Apple een boete van 500 miljoen euro opgelegd omdat het ontwikkelaars beperkte bij het doorverwijzen van gebruikers naar alternatieve betalingsmogelijkheden buiten de App Store om, wat in strijd was met de Digital Markets Act (DMA).
Om aan de regelgeving te voldoen heeft Apple de App Store-regels aangepast: Ontwikkelaars betalen nu 20 procent verwerkingskosten voor aankopen binnen de App Store, maar slechts 13 procent als ze deelnemen aan het Apple Small Business Program. Als ontwikkelaars gebruikers doorsturen naar betaalopties buiten de App Store, geldt een tarief tussen 5 en 15 procent. Ontwikkelaars mogen voortaan onbeperkt links aanbieden naar externe betaalsystemen.
Alle ogen zijn nu gericht op het hardware evenement van september, wanneer Apple de iPhone 17 lanceert. Volgens geruchten wordt de iPhone 17 iets slanker, met dunnere schermranden en een lichtere behuizing die prettiger in de hand zou liggen. Het ontwerp blijft vermoedelijk gelijk, maar insiders verwachten verbeteringen in helderheid en kleurweergave. Voor het eerst wordt ook een superdunne iPhone Air verwacht.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond