Deel dit artikel
-

Albert Heijn betrekt nu ook franchisers bij AH.nl

Albert Heijn lijkt zijn franchisers alsnog te willen betrekken bij zijn e-commerce activiteiten. Klanten kunnen via AH.nl bij franchisers bestellen en hun bestellingen ter plaatse ophalen.

Volgens Distrifood begint Albert Heijn vandaag een test met orderpicken en afhalen in de winkel van AH-franchiser William de Block in Maasland. Anders dan bij de bestaande ophaalpunten worden de online bestelde boodschappen in de winkel verzameld en niet in de Home Shopping Centers van AH.

Klanten kunnen via AH.nl hun bestellingen bij de lokale winkel opgeven, vooralsnog echter alleen bij de De Block in Maasland. Er geldt geen minimumbesteding, wel komt er een servicevergoeding bovenop. De bestelling kan na 16.00 uur de volgende dag bij de servicebalie van de winkel worden opgehaald. De omzet komt bij de franchisenemer terecht.

Franchisewinkels van Albert Heijn waren tot voor kort niet betrokken bij de AH.nl. Reden waarom een aantal franchisers een eigen online platform AH-Afhaalpunt.nl in het leven heeft geroepen, inclusief enkele tientallen afhaalpunten.

Naar verluidt speelde er al langer een conflict over de e-commerce activiteiten binnen Albert Heijn. Franchisers wilden Albert Heijn zelfs aansprakelijk houden voor de schade die zij lijden door de e-commerce activiteiten van het concern. Blijkbaar heeft Albert Heijn nu voor een compromis gekozen: bestellen bij franchisers kan straks ook via AH.nl.

Concurrent Jumbo lukte het vorig jaar wel om franchisers meteen achter zijn plannen voor online bestellingen te krijgen.

De test wordt mogelijk uitgebreid naar een filiaal van AH in Gouda.

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Haarman

Echt een prima keuze om ook de franchisenemers erbij te trekken. Je mag van de consument niet verwachten dat deze het verschil tussen een franchisenemer en eigen vestiging kan zien, dan moet je ook geen verschil in beleid maken. Wat mij betreft geldt dat voor alle vergelijkbare situaties waarbij eigen vestigingen en franchisenemers dezelfde markt betreden: 1 online strategie met weliswaar goede afspraken wat betreft verdeling kosten en opbrengsten. Dat laatste is natuurlijk de uitdaging, maar met gezond verstand en een eerlijke en open communicatie kom je al heel ver.

Jeroen Bos

Ik ben erg benieuwd hoe men dit aanpakt op niveau van (juiste) beschikbaarheid in de winkels. Daarnaast is het kopen van afgewogen vers, nog steeds een probleem dus ook hier benieuwd hoe klanten hierop zullen gaan reageren. Een service vergoeding voor zelf ophalen? Ook daar verschillen de meningen over. De tijd zal het leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond