Deel dit artikel
-

Alibaba haalt Tencent in als China’s sterkste merk

Alibaba heeft rivaal Tencent ingehaald als China’s waardevolste merk op de jaarlijkse toplijst voor merken van BrandZ.

Het bedrijf van topman Jack Ma groeide in merkwaarde met 59 procent afgelopen jaar tot 141 miljard dollar. Tencent, moederbedrijf an onder meer WeChat, groeide in dezelfde periode met ‘maar’ vier procent tot 138 miljard dollar.

De andere techgigant Baidu staat op plaats acht in de merkentoplijst. Hardwaremakers Huawei (‘Wa-wee’) staat op zes, Mi op elf.

De BrandZ-lijst wordt ieder jaar samengesteld door WPP en Kantar. Voor China laat hij zien dat de gezamenlijke waarde van de merken in de top honderd in 2018 met dertig procent steeg tot 890 miljard dollar.

Alibaba’s merkwaarde in het buitenland wordt mede gedreven door de populariteit van handelssite AliExpress. Dat streeft ernaar om in 2020 een bruto handelswaarde te helpen genereren van duizend miljard dollar.

Foto: Depenbusch (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond