Deel dit artikel
-

Alternate.nl stopt met Beslist.nl

Een van de grotere online elektronicawinkels van Nederland, Alternate.nl uit Ridderkerk, trekt al zijn producten terug van Beslist.nl. De vergelijker is te duur geworden.

Naar nu blijkt heeft Alternate.nl zich vorige week teruggetrokken van Beslist.nl. De vergelijker introduceerde onlangs weer een nieuw adverteermodel voor de aangesloten webwinkels. Die gaan nu (weer) betalen voor iedere klik van de vergelijker naar een productpagina op hun winkel.

“Ten opzichte van de vorige situatie zijn de kosten echter verdubbeld maar zijn de conversies gelijk gebleven. Het tarief is voor ons simpelweg te hoog om nog rendabel te kunnen adverteren”, aldus marketingcoördinator Rob Verheij.

Alternate.nl is weg bij Beslist en ziet onder de huidige omstandigheden geen argument om weer terug te keren op de vergelijker. Vooralsnog zal het vrijgevallen budget niet elders worden gealloceerd.

Beslist.nl streek afgelopen zomer ook al veel adverteerders tegen de haren in toen het een nieuw verdienmodel introduceerde. Het stapte over van een cpc-model (prijs per klik) naar een cps-model (betalen per verkoop). Daarvoor moesten webwinkels een pixel op hun site plaatsen die de vergelijker exact inzage gaf in de verkopen. Veel ondernemers waren niet gecharmeerd van deze geforceerde kijk in de keuken. Bedrijven als Coolblue, bol.com, Wehkamp en veel van hun branchegenoten dreigden zich en masse terug te trekken. Beslist.nl paste uiteindelijk zijn verdienmodel weer aan, maar krijgt weer forse kritiek te verduren van zijn klanten.

Foto: David Goehring (cc)

Deel dit bericht

19 Reacties

Klaas Koopman

En daar hebben we de eerste al, ik ben bang dat er nog velen gaan volgen. Wel ben ik benieuwd wat er achter deze uitspraak zit: “Vooralsnog zal het vrijgevallen budget niet elders worden gealloceerd.” Een beetje marketingploeg ziet toch wel of er op andere vlakken meer omzet uit een euro gehaald wordt en dan lijkt het mij verstandig om het vrijgekomen budget daarin te investeren?

Nick

Ze zijn echt niet de eerste grote speler uit die branche…

Mark

Lastig probleem voor beslist.nl. Ze kunnen niet zomaar de prijzen gaan verlagen omdat dat het signaal zou afgeven dat ze zelf ook geen zicht hebben op de markt en wat er speelt. Namelijk: eerst de ondoordachte conversiepixel die ze moesten schrappen na korte tijd en nu weer dit. Aan de andere kant kunnen ze ook moeilijk individuele deals met shops gaan sluiten voor korting. Dit zet beslist.nl in een zeer ongunstige onderhandelingspositie ten op zichte van de grote jongens. Ook haken alle kleinere shops weer af omdat je natuurlijk niet met iedereen deals kan lopen maken.

Pepper

Oh jammer, ik had gehoopt dat beslist.nl in z’n geheel stopte. Het is de enige reden om een search results url blocker in Chrome te installeren. Ik wordt gek van die de crap van die lui als je iets zoekt. Het verbaasde me al dat bedrijven hier geld aan uitgeven.

Alexander

Het zal niet de eerste zijn die er door de nieuwe CPC tarieven mee stopt, waarschijnlijk zijn er al vele kleinere webwinkels weggegaan bij Beslist. Alleen komt het pas bij de grote webwinkels in het nieuws. Beslist gaat echt de verkeerde kant op de laatste tijd, als ze zo doorgaan bestaan ze over een paar jaar niet meer.

Jeroen

Beslist is waarschijnlijk vergeten dat ze zelf eigenlijk helemaal niks hebben. Ze hebben nu veel traffic, maar als het aanbod terug gaat lopen, dan zal ook dat teruglopen. Veel kunnen vergelijken op 1 website is wat ze groot heeft gemaakt, nu willen ze daarmee zoveel mogelijk geld in zo min mogelijk tijd verdienen.

Ik denk dat het niet lang kan duren voordat er een nieuwe vergelijkingssite gaat komen, misschien op initiatief van de huidige grote spelers, die weer acceptabele tarieven gaat hanteren voor ondernemers.

Robin

@Nick Wellicht niet de eerste, maar het blijft een dapper besluit. @Jeroen NIeuwe vergelijkingssite is er al, startup Yippie won vorige week een Retail Innovatie Award. Zijn nog te klein, maar ik hou ze wel in de gaten.

Mark

Het probleem is volgens mij dat een groot gedeelte van hun business model bestaat uit het inkopen van verkeer (met behulp van adwords bijv.) en dat vervolgens weer doorverkopen aan hun klanten (de webshops). Dat werkt prima: een klik die je hebt via adwords kan je (verschillende keren) doorverkopen aan je klanten voor een veelvoud omdat de shopper waarschijnlijk op verschillende shops zal klikken. Een modern equivalent van dozen schuiven dus.

Voorwaarde voor dit systeem is wel dat je inkoop lager moet zijn dan je verkoop. Zodra dat niet meer het geval is stort dit systeem als een kaartenhuis in elkaar.

Naar mijn idee zijn de cpc’s voor adwords aan het stijgen de afgelopen 2 jaar. Daarnaast zie je dat consumenten steeds meer rond gaan kijken waardoor een klik minder waard is geworden (vooral wanneer je via meerdere kanalen adverteert. De kans is immers dan groter dat je meerdere keren betaald voor dezelfde klant). Deze “dozen schuiven” strategie is dus in mindere mate rendabel geworden.

Alfons

Dit, dat, helemaal niks meer!

Jan Cornelis

Tarieven zijn zo hoog dat wij ook gestopt zijn, evenals veel collega’s
Er zitten nu nog een hoop gratis vermeldingen op beslist.nl, als deze de gratis kliks ophebben zullen deze ook verdwijnen.
Je zult dan pas goed zien wat van leegloop er gaande is.
Begin van het einde….

Thijs

85 cent per klik voor een paar schoenen als minimum bod is totaal onrendabel.

2 jaar geleden converteerde 3-5% van alle clicks vanuit beslist. Dit is in 2 jaar tijd nog maar een magere 1% terwijl door optimalisaties elk ander kanaal flink is gestegen. Ik kan het niet verklaren, veel meer concurrenten/betere prijzen zijn er niet.

Onze feed staat voorlopig even op pauze.

Valli

De webwinkels gaan linksaf en beslist rechtsaf, er ontstaat straks een gat die beslist niet ter boven gaat komen.

Rick

Beslist.nl is gewoon een ordinaire search engine vervuiler. De meeste consumenten hebben een gruwelijke bloedhekel aan de bagger van beslist.nl.

Webwinkels hadden zich überhaupt nooit met dit bedrijf in moeten laten. In tegenstelling tot een Kieskeurig of Tweakers voegt Beslist geheel geen waarde toe, het hele businessmodel is eigenlijk gewoon chantage.

Joop

Net op nu.nl de leegloop is begonnen:

http://www.nu.nl/internet/4071229/grote-webwinkels-halen-producten-van-vergelijkingssite-beslistnl.html

In ieder geval elektronicawebwinkel Alternate.nl en Mediamarkt zijn niet meer op Beslist.nl te vinden. Bol.com heeft ruim de helft van de producten verwijderd.

Petra

CPS afrekenen konden ze ook niet. De afgelopen 18 maanden zijn verkeerd gefactureerd. Navragen geeft het antwoord ‘de IT afdeling van Beslist investeert niet meer in CPS en daarom krijgt u ook geen antwoord op uw vragen of wij correct gefactureerd hebben……en vanaf eind dit jaar moet u via ons afrekenen en dan maken wij het verschil aan u over…..”

“maar mevrouw, het komt allemaal goed, de IT afdeling van Beslist werkt nu volgens de SCRUM softwareontwikkelmethode…”

Het lijkt wel op een les ‘vertrouw een verslaafde”. Niet vertrouwen dus.

Mark

Ook veel kleinere webshops hebben hun assortiment geheel of gedeeltelijk weggehaald. Mijn klanten geven ook aan dat de prijzen extreem hoog zijn. De meeste kiezen er dan liever voor om op Kieskeurig te adverteren.
Dat Beslist de prijzen nu niet meer kan terug draaien omdat ze dan aangeven dat ze geen kennis hebben van de markt is onzin, dat signaal geef je af als je voor artikelen die verkoopprijs nog geen 40 euro hebben tussen de 75 cent en 1,50 euro gaat rekenen per click.

Kieskeurig laat zien dat zij wel die kennis hebben omdat Kieskeurig het bedrag van een click stelt per verkoopprijs. In staffels gaat dat omhoog maar wel in redelijk hoogte ten opzichte van een verkoopprijs.

Het is zonde dat er zo is geïnvesteerd in een platform waarop de consument ook daadwerkelijk alles kon vinden, nu zo gelijk af te breken.
Een goede vergelijksite die echt alles zou willen laten zien aan de consument zou namelijk de optie moeten geven aan webshops om de cpc uit te zetten maar dan nog steeds zichtbaar te zijn, al dan niet helemaal onderaan de lijst. Wellicht kan Kieskeurig hier nu op in spelen en de grootste worden.
Beslist heeft nu de aftrap gemaakt in “self destroy” want met de gemaakte beslissingen in het verleden en nu zal het vertrouwen van vele webshops wel weg zijn.

Neel

Wij hebben nu ook alle producten van Beslist afgehaald. Het wordt echt te duur en levert de investering zeker niet op. Het verkeer naar onze site is iets afgenomen maar in de verkopen merken we er niet veel van.

We zitten in de feestkleding en er zijn nog maar zeer weinig aanbieders over bij Beslist in deze branche. Voor de consument wordt het zoeken op Beslist steeds onaantrekkelijker. Zeker ook omdat de aanbieders die op Beslist staan over het algemeen duurder zijn dan webshops die niet op Beslist staan.

Martijn

Ook wij, een middelgrote webshop, gaan onze artikelen niet meer doorsturen naar Beslist. Dit besluit staat los van het nieuws over de grote jongens. Wij betaalden met de ‘gratis’ (starters) variant voorheen een bedrag van rond 5 euro per dag. Sinds de invoering van verplichte cpc betaalden wij 150,- per dag en na het uitzetten van 95% van alle rubrieken betalen wij nu rond de 50,- per dag. Nog steeds te veel. Het aantal verkopen is niet toegenomen maar gelijk gebleven. Dit is dus eigenlijk gewoon ‘geld verbranden’. Onze contactpersoon bij Beslist zou vorige week nog met ons kijken hoe het kan dat wij geen extra verkopen hebben, maar wij horen niets meer ervan en deze is ook niet te bereiken. Er liggen nu kansen voor andere/nieuwe vergelijkingssites. Beslist doet zichzelf nu de das om; zij moesten het hebben van de verkopers. En als die nu massaal weglopen is Beslist niets meer. Beslist is Besloten.

NECAnGeL

Hoe dom kan je zijn als internet onderneming en een goed draaiend verdien model om zeep helpen. Ik las een tijdje terug al dat ze gingen werken met het plaatsen van die image en dacht daar zullen er veel niet blij mee zijn. Ik denk dat je de bedrijven nog beter een maandelijks bedrag kunt laten betalen dan hoe ze het nu willen doen. Zelf heb ik ook een internet project https://www.ietsdoenofferte.nl en wij vragen gewoon een klein bedrag per maand aan bedrijven en gaan dat niet veranderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond