Deel dit artikel
-

Amazon.de grote invloed op prijspeil Duits e-commerce

De laagste prijzen vind je er niet, maar Amazon.de is wel een baken waarop veel Duitse webwinkels varen wat hun prijsstelling betreft.

Dat blijkt uit een reportage die de ZDF vanavond uitzendt. Het programma WISO onderzocht hoe prijzen in webwinkels tot stand komen en, vooral, hoe dynamisch die zijn. Het resultaat mag niet verrassend heten: afhankelijk van het product kunnen prijzen heel erg en erg snel wisselen.

In de vooraankondiging van de uitzending vanavond half acht is te zien hoe grillig de prijzen van een digitaal fotolijstje wisselen per aanbieder.

Daar staat tegenover dat de prijswisseling bij een wasmachine, hoewel duidelijk aanwezig, veel gestructureerder verloopt. Vanuit het perspectief van de consument kan dit niet voorspelbaar heten.

Uit de voorbeelden die WISO geeft, blijkt duidelijk dat Amazon – veruit het allergrootste e-commerceplatform van Duitsland – niet de goedkoopste is maar wel de invloedrijkste. Als Amazon zijn prijzen verandert, volgt een gros webshops vrijwel automatisch.

In Nederland werken vergelijkbare mechanismes, deels met de data van partijen ADPS en Omnia.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond