Deel dit artikel
-

Amazon wil logistieke ervaring India exporteren

Amazon gaat ervaringen die het in India heeft opgedaan met bezorgen ook elders toepassen. Net als concurrenten Flipkart en Snapdeal worstelt Amazon regelmatig met online bezorgingen in het land. Verkeersopstoppingen en slechte bewegwijzering leveren problemen op.

Amazon heeft daarom in India een logistiek netwerk opgezet met motorfietsen in plaats van bestelbussen. Rivaal Flipkart doet zelfs regelmatig een beroep op dabbawalas, Indiase voedselbezorgers die dozen op hun hoofd dragen. In Mumbai worden dagelijks meer dan 175.000 of 200.000 lunchboxen verplaatst door 4.500 tot 5.000 dabbawalas. En die zijn stipter dan traditionele koeriers.

In Engeland wil Amazon nu een dienst Easy Ship lanceren, waarbij bestellingen meteen bij de leveranciers worden opgehaald aan de deur bezorgd. De noodzaak van een distributiecentrum vervalt daarmee. Easy Ship werd al in India succesvol toegepast. De vervoerkosten zijn zowat gehalveerd. Het model is zo gegroeid, omdat Amazon in India alleen maar als marktplaats van partners mag fungeren. Daardoor is een ander model ontstaan dat wonderwel ook elders zou kunnen worden toegepast.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond