Deel dit artikel
-

Amerikaans bureau regelt terugbetaling

Amerikaanse online shoppers die hun geld terug willen omdat hun bestelling uitblijft, kunnen terecht bij bemiddelingsbureau WebAssured . Dit bureau regelt terugbetaling bij klachten. Waar halen Nederlandse consumenten verhaal?

Een voorbeeld: levering van de bestelde cosmetica blijft uit. Het bedrijf in kwestie reageert niet op de elektronische klachten – een veelvoorkomend verschijnsel. Wat dan? Het geld is al betaald. Amerikaanse consumenten kunnen via WebAssured bij het cosmeticabedrijf verhaal halen.

Vanaf haar oprichting in 1995 wist WebAssured, ondersteund door verzekeringsmaatschappij Lloyd's of London, zo'n 1000 klachten succesvol af te wikkelen. Bedrijven willen meestal het risico van negatieve publiciteit liever vermijden. WebAssured onderneemt al actie bij bedragen vanaf 200 dollar. Op de site is een zwarte lijst te vinden met 70 bedrijven waarbij beter niet gekocht kan worden.

WebAssured fungeert als Internet watchdog, net als bijvoorbeeld BizRate , iThought of Safeshopping die echter niet bemiddelen in geldzaken. Wel geeft laatstgenoemde een kwaliteitszegel af aan bedrijven die verantwoord zakendoen.

Ook het Amerikaanse Better Business Bureau, BBB , voorziet kwaliteitsbedrijven van een keurmerk. Maar individuele klachten neemt de BBB niet in behandeling. Afgezien van de Consumentenbond ontbreekt het in Nederland aan Internet watchdogs. Een bedirjf als Webassured bestaat evemin. Hoe gaat de Consumentenbond om met klachten van particulieren?

Aan de telefoon zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder inzake e-commerce van de bond: 'In principe staan wij altijd open voor klachten, offline zowel als online. Het laatste komt alleen niet zo heel vaak voor. Waarschijnlijk omdat het om beperkte bedragen gaat – om een boek of een cd. Mensen schatten dat risico in en nemen het eventuele verlies op de koop toe. Bij klachten over bedrijven die het Webtraderlogo voeren, nemen we wel altijd contact op, ook als het bedrijf in kwestie vanuit het buitenland opereert. Doorgaans wordt het dan geregeld.'
JvG

Bron: Christian Science Monitor Service

Deel dit bericht

1 Reactie

C. dos Santos

Wat in bovenstaand artikel staat is heel goed voor de Amerikaanse Web-consument. Iets dergelijks voor de Nederlandse Web-consument zou prima en welkom zijn. Toch zit de gehele Web-economie met nog meer problemen die moeten worden geregeld, denk aan het omgekeerde: een winkelier levert een bestelling, de klant betaalt met een credit card, de winkelier krijgt een acceptatiecode van de credit card maatschappij en later blijkt de credit card te zijn gestolen of de credit card nummers zijn door een computerprogramma gegenereerd en de credit card maatschappij wil de winkelier niet uitbetalen. Dit probleem gebeurd echt in de praktijk. Bescherming moet dus aan twee kanten plaatsvinden. Voor de consument en voor de winkelier. Hier ligt nog veel werk voor de banken en credit card maarschappijen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond