Deel dit artikel
-

Amerikaanse merken geboycot tijdens Singles Day

Het koopjesfestijn Singles Day van Alibaba op 11 november zal dit jaar een wat ander karakter krijgen. De handelsoorlog die de VS hebben ingezet heeft zeker gevolgen voor Amerikaanse merken. Tachtig procent van de Chinese consumenten zullen Amerikaanse producten mijden, zo blijkt uit onderzoek van AlixPartners.

Singles Days, oorspronkelijk bedoeld voor vrijgezellen, is het jaarlijkse online winkelfeest op Alibabas Tabao, Tmall en AliExpress platforms. Er wordt gedurende 24 uur meer omgezet dan tijdens Amazon Prime Day, Black Friday en Cyber Monday gecombineerd.

Vooral Nike, Tapestry Inc., Ralph Lauren, Capri Holdings en Tiffany & Co zullen de gevolgen gaan merken. De omzet zal dit jaar boven de 30 miljard dollar uitkomen.

‘Chinese consumenten prefereren sowieso al lokale merken, maar de handelsoorlog heeft deze voorkeuren versterkt’, zegt Jason Ong van AlixPartner.

Vreemd is het dan wel weer dat de Amerikaanse popster Taylor Swift het festival mag openen, in navolging van Mariah Carey en Nicole Kidman.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Branco Scherer - ExMachina

@Emerce: Obv door Alibaba gepubliceerde cijfers van pre-orders afgelopen week lijkt de kop wat suggestief. In praktijk blijkt een boycot zeker niet voor alle Amerikaanse merken te gelden:
* Estee Lauder heeft als eerste merk ooit in de history van Single’s Day een pre-order volume van meer dan RMB1 miljard bereikt (GMV), circa €130 miljoen
* De iPhone 11 had op 6 november al meer dan RMB100 miljoen in pre-orders behaald (circa €13M).

NB: dit zijn pre-orders, dus dit is nog voordat het geweld op 11/11 losbarst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond