Deel dit artikel
-

América Móvil biedt op KPN: de komst van de bandidos?

Een opmerkelijk bod van het Mexicaanse telecombedrijf América Móvil, dat een belang wil van 28 procent in KPN. Maar hebben de Mexicanen wel serieuze plannen met het Nederlandse bedrijf?

Volgens analisten zit er maar één reden achter het bod. Europa verkeert in een crisis en dus ruiken buitenlandse bedrijven kansen. Europese bedrijven zijn goedkoop. De Mexicaanse tycoon Carlos Slim, met zijn 72 jaar de rijkste man ter wereld, had al een deelneming van circa 4,8 procent in KPN, maar wil die uitbreiden naar 28 procent. Een volledig bod zit er niet in.

Het bod van de Mexicanen staat niet op zichzelf. Eerder heeft men telecombedrijven in Polen en Servië willen overnemen. Wat dat betreft lijkt er geen sprake van een strategische zet. Eerder van een een vrij willekeurige koopjesjacht.

América Móvil is de grootste aanbieder van draadloze diensten in Latijns-Amerika, al dat niet via dochter Telcel. Het had eind maart 246 miljoen draadloze abonnees in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Het bedrijf is ook volledig eigenaar van de Jamaicaanse mobiele operator Oceanic Digital.

Vakbond Qlix, de tweede vakbond binnen KPN met ruim 1500 leden, meldt vanochtend dat de strategieversnelling de onderhandelingen over de cao en Sociaal Plan onder druk zetten. De door KPN aangekondigde ontslagronde van 4.000 tot 5.000 medewerkers leidt tot extra druk op de onderhandelingen.

Caspar Vlaar, onderhandelaar namens Qlix: “KPN zegt een zeer uitdagend jaar tegemoet te gaan waarin extra investeringen noodzakelijk zijn om het netwerk en het portfolio aan producten en diensten voor te bereiden op de toekomst. Mede in het licht van deze investeringen en de aangekondigde reorganisatie wil KPN geen forse loonsverhoging accepteren. Of onze looneis fors is en of medewerkers zich kunnen vinden in het matigen van deze eis, waag ik te betwijfelen.”

Kern van het verschil van inzicht is het beeld dat vakorganisaties en KPN hebben bij de (financiële) positie van het bedrijf. Qlix is van mening dat KPN een gezond bedrijf is dat in staat zou moeten zijn om al haar stakeholders (klanten, aandeelhouders en medewerkers) te bedienen. Een marktconforme loonstijging is daar wat Qlix betreft een uitvloeisel van.

Medewerkers worden vandaag door de directie geïnformeerd over de voortgang van de strategie en de uitdagingen die KPN voor zich ziet in 2012.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Paolo di Corti

Genoeg bandidos bij KPN toch ook, senores en senoritas?

Marketingsupply

ik weet niet of jullie weten hoe Carlos Slim te werk ging in Latijns Amerika, dit is een extreem slimme zaken man.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond