Deel dit artikel
-

AOL Time Warner: Meer omzet, minder inkomsten uit advertenties

Internet- en mediabedrijf AOL Time Warner heeft in het afgelopen kwartaal zes procent meer omzet geboekt. Met name de opbrengsten uit abonnementen stegen, ondermeer bij internetprovider AOL. Het nettoverlies liep echter op, met 90 miljoen dollar, en inkomsten uit advertenties daalden met 5 procent.

De omzet van het bedrijf steeg van 8,8 miljard dollar in het derde kwartaal vorig jaar naar 9,3 miljard dollar dit jaar. Het nettoverlies bedroeg 996 miljoen dollar (0,22 dollarcent per aandeel) tegenover een nettoverlies vorig jaar van 902 miljoen dollar (0,21 dollarcent per aandeel).

De omzet bij America Online , de grootste internetprovider ter wereld en in Nederland actief onder de naam Compuserve , groeide met 13 procent, tot een bedrag van 1,9 miljard dollar. Het grootste deel van de omzet komt uit abonnementen, daarin viel in het derde kwartaal een groei te zien van 14 procent tot een omzet van 1,4 miljard dollar.

Hoewel over het gehele bedrijf de omzet uit advertenties en 'commerce' afnam met 5 procent tot een bedrag van 1,9 miljard dollar, groeide dit juist bij AOL met een gemiddelde van 5 procent. De opbrengst uit advertenties steeg bij AOL met 7 procent, daar staat tegenover dat de omzet via commerce (met name commissies) daalde met 10 procent.

AOL lanceerde afgelopen week de versie AOL 7.0 van zijn interface voor abonnees. Gebruikers krijgen ermee meer locale content zoals plaatselijke weerberichten, en de mogelijkheden voor marketing zijn uitgebreid. Een van de toevoegingen is Radio@AOL, waarmee naar muziekstations geluisterd kan worden, ook zijn AOL Mail en instant messaging uitgebreid. Gelijktijdig kwam Microsoft met zijn versie 7.0 voor MSN , met soortgelijke toepassingen voor de MSN-abonnees. De versie van Microsoft verschijnt pas officieel op 25 oktober, in de Wall Street Journal wordt gesuggereerd dat Microsoft met een vervroegde presentatie concurrent AOL de voet dwars wil zetten.

De omzetstijging bij AOL was niet de grootste binnen het gehele bedrijf. De kabelafdeling van AOL Time Warner zag de omzet met 17 procent stijgen, de filmafdeling met 5 procent, networks (ondermeer CNN) met 4 procent en publishing met 4 procent. Daling in inkomsten was er voor de muziekafdeling (min 1 procent), volgens AOL Time Warner wordt dit ondermeer veroorzaakt door dalende muziekverkoop en een ongunstige wisselkoer van de dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond