Deel dit artikel
-

Apple sluit advertentienetwerk iAd voor ontwikkelaars op 30 juni

Apple heeft ontwikkelaars vrijdag laten weten dat het zes jaar oude advertentienetwerk iAd in zijn huidige vorm gaat verdwijnen. Het netwerk is nog tot 30 juni toegankelijk.

Lopende campagnes blijven draaien tot 30 juni. Nieuwe apps met iAd worden niet langer geaccepteerd. Wel kunnen nog nieuwe campagnes worden gecreëerd via iAd Workbench.

Wat er na 30 juni gaat gebeuren, is niet toegelicht. De site BuzzFeed wist afgelopen week te melden dat Apple overweegt om iAd volledig te automatiseren en adverteerders zelf advertentieruimte in te laten kopen. Apple zou dan niet langer als intermediair fungeren en ook geen commissie meer rekenen.

CEO Tim Cook heeft er nooit een geheim van gemaakt dat iAd maar een fractie was van de omzet van Apple. Het marktaandeel op de displaymarkt kwam met moeite boven de 5 procent uit. Wijlen Apple CEO Steve Jobs had ooit gerekend op 50 procent. Ondanks de enorme potentie kwam daar niets van terecht. Apple vroeg in het begin niet alleen te hoge tarieven, adverteerders kregen ook geen inzicht in klantgegevens.

Het programma was sinds 2014 ook in de Benelux beschikbaar en eind dat jaar werd wereldwijd gestart met geautomatiseerde verkoop. Partners waren onder meer Rubicon Project, AdRoll, MediaMath, The Trade Desk en Accordant.

Het besluit van Apple betekent waarschijnlijk het ontslag van het complete iAd team, waarvan de omvang niet duidelijk is.

Gisteren maakte Apple ook bekend dat iTunes Radio eind deze maand achter de betaalmuur verdwijnt. Deze concurrent van Pandora werd door reclame gefinancierd. Alle radiostations van Apple worden betaald, behalve Beats 1, het radiostation dat door deejays wordt gepresenteerd. iTunes Radio werd in 2013 gelanceerd, maar is nooit verder gekomen dan de VS en Australië.

TonyV3112 / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond