Deel dit artikel
-

Apple’s aanraakdingetje zal de journalistiek redden

[Column] Met dat soort roeptoeterij zou je verwachten dat krantenfabrieken een beetje hun best zouden doen om vernieuwende iPad-apps te maken, die optimaal gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden. Toch doen ze bijna allemaal hetzelfde: één op één de content van de krant kopiëren naar de iPad. Iedere ochtend en middag knallen ze de laatste integrale dode boom op de app, en verder doen ze er niets mee.

Toch is er alle reden om juist nu te beginnen met experimenteren. Het betaalsysteem (In App Purchases) en een deel van de doelgroep (hoogopgeleide, bemiddelde iPad-bezitters) zijn er klaar voor.

Zijn de huidige iPad-bezitters bereid om per artikel te betalen? Per dossier? Per stuk of per maand? En áls ze dan betalen, hoeveel zijn ze bereid te betalen? En welke technische foefjes zorgen voor de meerwaarde die nieuwe aanwas creëert?

Als iemand je vroeger een interessant krantenartikel aanraadde, kon je niet veel anders dan de krant kopen in de winkel. Tegenwoordig zetten mensen gelijk een fotootje van het artikel uit de papieren krant bij de Tweet of het Facebook-bericht waarin ze een stuk aanprijzen. Zoek op Twitpic of Mobypicture op de tag ‘nrcnext’ en je krijgt honderden foto’s van nrc.next-artikelen. Mensen willen graag delen wat ze lezen. Het geeft de o-zo-gewenste status ‘kijk mij eens lollig of interessant zijn’. Wat gebeurt er als je lezers toestaat om artikelen integraal te delen?

Games als Farmville en Maffia Wars verspreiden zich op Facebook viraal omdat er incentives geboden worden om jouw spelactiviteit te delen met je vrienden. Wat gebeurt er als je dit soort game-mechanics in de app verwerkt?

Wat gebeurt er als je lezers de kans geeft om eenvoudig onderweg nieuws te melden aan de redactie? Wat gebeurt er als je de orde van de artikelen dynamisch inricht op basis van allerlei statistieken, zoals meest gelezen artikelen onder mensen zoals jij? Wat gebeurt er als je artikelen publiceert als ze klaar zijn, en niet wacht op de papieren deadline? En dit zijn nog maar een paar ideeën.

Het is onbegrijpelijk dat nog geen enkele uitgever de kans gegrepen heeft om een vernieuwende app voor de iPad te maken. Zelfs kranten als The New York Times en The Guardian komen niet verder dan de meest essentiële basisfunctionaliteit. Dat betekent dat je nu met relatief weinig inspanning de Beste iPad Nieuws-App Ter Wereld kunt maken. Met alle aandacht en nieuwe inzichten die daar bijhoren.

Deel dit bericht

9 Reacties

Frans Melenhorst

Ik deel de verwondering van Alexander. De traditionele media (en met hen nog meer bedrijven) blijken nog steeds niet in staat om snel en fundamenteel te innoveren als de markt fundamenteel verandert. De slechtste keuze is gratis content ineens betaalbaar te maken. Geen meerwaarde voor de doelgroep, die bovendien heel veel keuzes heeft om haar nieuws op een andere manier te krijgen. De fraaiste reactie vond ik 5-6 jaar geleden al Digg.com: content van lezers = content van de on-line krant. De meest gewaardeerde content eindigde vanzelf op de voorpagina. Snel nieuws, dus de kans op superactualiteit, interactie met de doelgroep. Cocreatie avant la lattre, als je het deftig wil zeggen. Alleen snel en radicaal verbeteren van je propositie maakt je weer relevant. Niks anders. Betalen voor de online content die je altijd gratis kreeg (Telegraaf e.a.) staat daar haaks op. Is net zoiets als dat AH haar AllerHande vanaf nu voor EUR 7,95 bij de kassa zou aanbieden. Ik ben benieuwd wanneer dat inzicht en die moed ontstaat…

Hendriks

Misschien worden er geen iPad Apps gemaakt omdat simpelweg de markt te klein is. De ROI duurt dusdanig lang, en de exposure is zo klein dat het simpelweg niet te rijmen is met de kosten die je maakt. Beter zou zijn om een web interface aan te bieden die op meerdere apparaten werkt. Zodra HTML5 zijn intrede doet op deze apparaten, zal er vast meer gebeuren.  

Willem

De Nederlanders zijn weer wat conservatief in dit soort dingen, terwijl het buitenland een enorme voorsprong neemt. Kijk bijvoorbeeld naar Financial Times, New York Times en Vanity Fair, maar nog vele anderen. Ook onze Oosterburen hebben met Die Welt, Stern en dergelijke mooie apps ontwikkeld. Dat zijn prachtige interactieve magazine applicaties die het echt wel begrepen hebben. Zelf tot en met de implementatie van ads op een leuke interactieve en niet storende manier. Sanoma is bijvoorbeeld hard bezig om zich op deze apps te storten met de komst van Joris van Heukelom.  Nederlanders reageren misschien heel nuchter en behoudend. De kosten zijn vaak enorm om voor de verschillende mobiele platformen een digitaal magazine te ontwikkelen, maar ik zou zeggen begin er wel mee. Zeker gezien de tendens van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Over 20 jaar lachen we ons dood dat er in 2010 nog papieren magazines hebben bestaan.  

Sietse

Natuurlijk is de iPad een schitterende device om content in een unieke vorm aan te bieden maar begrijp de focus niet dat journalistiek gered moet worden, is dit nodig?? Een uitgever moet inderdaad met zijn tijd meegaan en de meeste uitgevers zijn hier ook intensief mee bezig, maar om nu te stellen dat iedere uitgever een gelikte dure iPad app moeten ontwikkelen gaat iets te ver, ik sluit me aan bij Hendriks zijn reactie wat is de ROI? zeker als je het van een andere invalshoek bekijkt het volgende artikel is zeker de moeite waard om te lezen; http://bit.ly/bEpgyE

Guus van Knippenbergh

@SietseHet gelinkte artikel slaat de spijker op zijn kop.En als er voldoende iPads zijn om je business case rond te kunnen krijgen is het nog maar de vraag of er tzt niet veel meer Android tablets verkocht zijn. Wat we zeker weten is dat iPad apps daar niet op draaien.

maarten

Dank voor de link Sietse, daar kan ik meer mee dan het altijd verbaasde gezever over hoe traag kranten wel niet zijn, hoe niemand innoveert etc. dat riedeltje wordt een beetje boring.

Frans Melenhorst

Inderdaad een goed artikel: dank! Maar de teneur van het artikel – en van de meeste reacties hier – is een schets van wat niet kan of niet zal werken. (Niet flauw bedoeld overigens.) Nog steeds ben ik benieuwd wat de krantenuitgevers aan echte innovaties aan het voorbereiden zijn. Of als het voorbeeld voor de naaste toekomst zien. Wie heeft daar voorbeelden van? (Of zijn ze er gewoon niet?)

Theo Nieveen Copy en Concept

Je zou ook heel anders naar je gedrukte mediumkunnen gaan kijken, zoals Time Magazine demonstreert in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=T6YGN8hcpKY Meerwaarde voor je lezers/gebruikers en meerwaarde voor je titel. Begin 's met de weekendbijlages zou ik zeggen.

Frans Melenhorst

@Theo,Bedankt voor je link: een prachtig vormgegeven, interactieve en aantrekkelijke versie. Zou ik graag lezen/beluisteren. Kan me voorstellen dat Elsevier dit in Nederland zou willen. Zou ik zelfs een jaartje een proefabonnement op willen nemen, en langer als de content inderdaad zo rijk, interactief is en zo intuitief werkt als dit fimpje doet geloven. En deze extra content alleen tegen betaling verkrijgbaar zou zijn. Zou jij er voor willen betalen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond