Deel dit artikel
-

Apples iOS stevig in zakelijke markt, maar Android rukt op

Apples iOS heeft twee derde van de zakelijke markt, maar voelt de hete adem van Android. Dat blijkt uit cijfers van Good Technology. iOS heeft 67 procent marktaandeel, maar raakte vijf procent kwijt aan Android.

iOS heeft zijn dominante positie vooral te danken aan tablets. Het marktaandeel voor tablets is zelfs indrukwekkend: negentig procent voor iOS versus tien procent voor Android. Documentbeheer is de belangrijkste bezigheid, direct gevolgd door berichtenverkeer.

Windows Phone moet genoegen nemen met een procent, net als bij de laatste metingen.

Good Technology baseert zijn bevindingen op activaties van zakelijke apps. Het aantal activaties in deze sector stijgt twintig procent per kwartaal.

Volgens een weer ander onderzoek van Gamma Group is iOS in elk geval het best beveiligde besturingssysteem. Voor het onderzoek werden diverse smartphone-besturingssystemen in meerdere versies gecompromitteerd. De onaantastbaarheid van de systeemsoftware blijkt vooral te zijn gelegen in de onmogelijkheid om software buiten Apples App Store om op de iPhone te installeren.

 

Deel dit bericht

9 Reacties

Maarten Sonneveld

De conclusie dat dit rapport van Good Technologies iets zou zeggen over marktaandelen is onjuist. De gebruikte methode zegt iets over activatie van zakelijke applicaties op mobile devices door Good gebruikende klanten. Dat is toch echt iets anders en ook niet representatief omdat het voor bepaalde platformen (Windows Phone/Blackberry) niet nodig is om Good software te gebruiken om bepaalde zakelijke applicaties te kunnen draaien.

Jan Libbenga

Kennelijk heb je een bepaalde, mij niet duidelijke definitie van marktaandeel, maar daaraan kunnen uiteenlopende criteria aan ten grondslag liggen. Activaties worden vaak gebruikt voor dit soort onderzoeken. Hoe representatief dat allemaal is, zullen andere onderzoeken moeten uitwijzen.

Maarten Sonneveld

Jullie hebben de uitkomsten van dit onderzoek gekoppeld aan het begrip marktaandeel en doen een uitspraak over het hebben van een deel van “de zakelijke markt”. Dat doet Good Technologies zelf niet eens, vandaar mijn reactie.

Jan Libbenga

Nogmaals voor alle duidelijkheid: de Good Mobility Index Report is een onderzoek naar enterprise apps, dus zakelijke markt. Het bedrijf heeft het onderzoek in diverse media uitgebreid toegelicht.

Eric Slangen

Op de site van Good staat deze toelichting over het Good Mobility Index Report: “The metrics cited in this report are generated directly from Good’s internal data, as aggregated from all devices activated across Good’s worldwide customer base.” M.a.w. de gegevens zijn uit de Good klantenbase gehaald en dus niet representatief voor de gehele markt. Het zou de redactie van Emerce sieren, als ze de nodige correcties zouden toepassen op het artikel.

Robert

Ik vraag me af of dit klopt: een behoorlijk aantal bekenden van mij lopen nu allemaal met een Lumia van de zaak, Blackberry is volledig weg en Android zie ik nooit.

Jerry

Slangen, correcties? Waarvoor? Waar die gegevens op gebaseerd zijn staat zelfs in het artikel hierboven. En wanneer is iets wel representatief? Volgens mij is dat netwerk van Good groot genoeg.

Eric Slangen

Jerry (wie?), klantenbase van Good is niet representatief voor de hele zakelijke markt. Dat wordt wel door het artikel (en jouw opmerking) gesuggereerd. Zie ook de opmerkingen van Maarten Sonneveld. Good MDM werkt bijv. niet op een BlackBerry… dan zal BB ook ondervertegenwoordigd zijn in de klantenbase.

Jerry

Kom eerst eens met een definitie van ‘representatief’. Dat BlackBerry niet wordt gemeten lijkt me in dit verband niet echt relevant. BB is nergens meer, de platformen die er toe doen zijn iOS en Android.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond