Deel dit artikel
-

AT&T ziet synergiemogelijkheden na overname DirecTV

Het telecombedrijf AT&T betaalt circa 48,5 miljard dollar (36 miljard euro) voor DirecTV, het Amerikaanse Canal Digitaal. Inclusief de schulden van DirecTV gaat het om een overnamebedrag van 67 miljard dollar.

DirecTV is de grootste satelliet-tv-aanbieder in de Verenigde Staten met circa 20 miljoen abonnees. Evenals Canal Digitaal biedt het uitsluiternd televisie via de satelliet aan.

Net als voor KPN in Nederland is televisie een belangrijke groeimarkt voor Amerikaanse telecombedrijven, maar beschikken ze niet altijd over juiste infrastructuur. Zo is de Amerikaanse kabel in handen van andere bedrijven (Comcast en Time Warner, die gaan fuseren) en wordt glasvezel vooral aangelegd door partijen als Google. AT&T bood overigens al wel tv aan, onder de noemer U-Verse, maar alleen via glasvezel en ADSL2. AT&T heeft echter niet overal vaste verbindingen. Met DirecTV heeft AT&T een veel groter bereik.

In een toelichting zegt AT&T grote synergiemogelijkheden te zien. AT&T moet andere inkomsten aanboren nu er minder wordt verdiend aan telecom. Omgekeerd kan DirecTV profiteren van bundels die AT&T wil aanbieden. DirecTV had zelf ook al Triple Play-pakketten (tv, internet en vaste telefonie), maar was daarvoor aangewezen op partners.

DirecTV groeide de laatste tijd overigens nauwelijks nog op de eigen markt, in het laatste kwartaal kwamen er slechts 12.000 abonnees bij. De grootste groei wordt gerealiseerd in Latijns Amerika. De markt voor betaaltelevisie is daar nog onderontwikkeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond