Deel dit artikel
-

Audiogalaxy treft schikking en gaat betalen

Uitwisseldienst voor muziek Audiogalaxy.com heeft een schikking getroffen met de muziekindustrie. In een rechtszaak die tegen de site was aangespannen zei de muziekindustrie dat Audiogalaxy te weinig doet om auteursrechtelijk beschermde muziek te filteren. De site gaat dit nu wel doen en betaalt tevens een onbekend bedrag aan de vertegenwoordigers van de muziekindustrie.

Vorige maand startten vertegenwoordigers van de platenindustrie een rechtszaak tegen Audiogalaxy.com vanwege inbreuk op auteursrechten. De site had volgens de muziekindustrie halfslachtige pogingen ondernomen om auteursrechtelijk beschermde muziek te filteren. Dit gebeurde naar de zin van de RIAA , de National Music Publisher's Association en The Harry Fox Agency nog niet goed genoeg.

Volgens de afspraak die nu is gemaakt tussen de platenindustrie en Audiogalaxy dient de site voor iedere track die het beschikbaar maakt toestemming te hebben van de componist, muziekuitgever en platenmaatschappij. Om misbruik tegen te gaan plaatst Audiogalaxy een filter, bovendien betaalt het een bedrag ter compensatie aan de vertegenwoordigers van de platenindustrie. De hoogte van dat bedrag werd niet bekend gemaakt. De uitspraak betekent dat de hoeveelheid gratis muziek die via Audiogalaxy beschikbaar is sterk zal afnemen en de site daarmee minder aantrekkelijk zal worden voor internetters die er om die reden komen.

Daarmee wordt nog een link gelegd tussen Audiogalaxy en Napster. De software van Audiogalaxy.com is volgens Download.com dertig miljoen keer van het internet gehaald. De site geldt als een van de opvolgers van Napster. Ook Napster werd gedwongen om een filter te plaatsen waarmee auteursrechtelijk beschermde songs niet meer beschikbaar kwamen voor downloaden. De site raakte ermee in de problemen omdat het geen honderd procent waterdicht filter wist te installeren. Napster ging uit de lucht en diende te wachten op de lancering van zijn betaalde dienst. Die lancering liep dermate vertraging op dat het bedrijf failliet ging. Het faillissement was echter onderdeel van een overnamepoging door eigenaar Bertelsmann, dat sind kort alle aandelen Napster in handen heeft.

Deel dit bericht

14 Reacties

Spiff

Jammer hoor! Tot op heden ben ik nog niet zo'n goede muziekuitwisseldienst tegengekomen. Aan de andere kant kan ik er ook wel vrede mee hebben. Ik begon me namelijk wel schuldig te voelen wegens broodroof (vooral van minder bekende artiesten). Ik ga maar weer cd-tjes kopen. Uiteindelijk heb je dan betere kwaliteit, je hoeft het artwork niet te missen en, zoals gezegd, de artiesten krijgen loon naar arbeid (nou ja, indien ze een goede platenmy. hebben)!

Jan Sellis

Nou 'spiff', ik denk dat jij toch wel 1 van de weinige bent die nu weer cd's gaat kopen. Voor elk share-programma wat ze neerhalen komen er 3 weer terug. En het leuke is dat deze nieuwe programma's veel slimmer werken. ZOnder centrale server bijvoorbeeld. Zo komt edonkey met een nieuwe versie, is xolox terug, winmx, kazaa LITE (zonder spyware) enz enz. Nee, de platenindustrie heeft verloren.

zonde

Audiogalaxy was briljant. Waarom? Grootste aanbod, goed bereikbaar. En wat het leuke was, je kon zoveel ideeen opdoen voor leuke muziek. Ik heb tientallen bands ontdekt via Audiogalaxy, waarvan ik -niet allemaal weliswaar- tevens CD'jes heb gekocht. Omdat een CD meer is dan een verzameling MP3'tjes. Betere kwaliteit, mooi artwork inderdaad, geen geklungel. Ik zal een stuk minder CD's gaan kopen.

Richard

Belachelijk wat de muziekindustrie doet! Laat ze de cd's maar eens goedkoper maken. Dan hoef ik het niet te downloaden. Gemiddelde cd kost *20,-. Niet normaal. Het gaat vaak ook om cd's die al in eerdere versies zijn uitgebracht. Bijv. de greatest hits cd's. Voor de consument zijn die prijzen pas broodroof. Die artiesten moeten niet zeuren, die verdienen genoeg. Als de prijzen drastisch verlaagd worden, koop ik weer cd's. Zo niet, zoek het maar uit.

Jan Sellis

Zeg richard, nu maak je wel een denkfout. Je zegt: "Die artiesten moeten niet zeuren." Het leuke is nu dat je als artiest helemaal niet zoveel geld krijgt. Ja, de grote misschien wel. Maar de rest blijft wel hangen bij de platenmaatschap. Er zijn ook artiesten die heel positief tegenover deze programma's staan. Ze zien het als een manier om uiteindelijk gewoon zelf betaald te krijgen, en de platenindustrie buiten spel te zetten. Maar mensen wees toch reëel. Ze probeerden cassettebandjes tegen te houden, de cd-branders, en nu internet? Het verleden wijst toch wel uit dat dit gewoon niet lukt.

Paul de Haas

Als dagelijkse gebruiker van Audiogalaxy (ongeveer 4 volledige cd's per week) heb ik een potje bijelkaar gevloekt toen ik eergisteren alles geblokkeerd zag staan maar kan ook wel begrijpen dat er actie ondernomen is. Het paradoxale aan dit hele vraagstuk is het feit dat er miljoenen mensen zijn die gebruik maken van het downloaden van muziek en, aan de andere kant, de potentie van Internet voor de betaalde distributie van muziek volledig onbenut blijft. Onder andere via Audiogalaxy was het nog mogelijk om direct door te linken naar een verkooppunt op Internet of om tegen betaling van een gold-account muziek te downloaden. De mate van reclame voor andere producten van de artiesten is zeer correct en er is ruimte voor artiesten die normaal gesproken geen kans krijgen. Ik ben ook middels de homepage van AG op diverse verrassende artiesten gekomen die ik normaal gesproken nooit gehoord zou hebben omdat een platenmaatschappij ze simpelweg geen kans geeft / kan geven. Alleen betalingsgemak lijkt mij het grootste struikelblok voor effectief gebruik van online distributie van muziek. Het argument dat de artiest niets krijgt voor illegale muziek kan zo ook omzeild worden! Ik zie niets liever dan een zo breed mogelijk aanbod van muziek en ben niet te beroerd om daar voor te betalen maar ik deel de mening dat E20,- voor een cd veel te veel is. Als ik voor minder dan de helft van die prijs een kwalitatief goede cd kan downloaden en branden, wetende dat de artiest hier in correcte mate voor gecompenseerd word, zie ik een grote toekomst voor online distributie. Wie deelt deze mening?

Jan Sellis

Paul: je vraagt, wie is het met mij eens? Ik niet. 10 euro is me nogal een bedrag, je moet dat ding zelf branden, geen hoesje enz enz. Neuh, vanaf 5 euro voor een complete cd, die je naar eigen wil kan samenstellen enz. wil ik er over denken. Trouwens, ik denk dat de industrie ook gewoon meer gaat verkopen met zo een maatregel.

Richard

Jan ik begrijp wat je bedoelt. Het is jammer dat de kleinere artiesten minder betaald krijgen. Maar laten we wel wezen, daar hoeft de consument niet de dupe van te worden. E 20,- is veel te veel. Eigenlijk zouden die platenmaatschappijen een hak moeten worden gezet. Misschien wel door de artiesten zelf.

Smokum

Ik weet zeker dat het dweilen met de kraan open is: zoals gezegd; cassettebandje, brandbare CD's, internet, enz. Het is niet tegen te houden… Waarom investeren ze niet in goedkopere muziek eigenlijk? Jarenlang heeft de muziek-industrie (niet de artiesten) verschrikkelijk veel geld verdiend aan jongeren die van hun laatste geld een plaatje of cdtje aanschaften omdat die in de top 10 stond? En nu gaan ze dit soort dingen doen? Niet echt bijdehand volgens mij! Het lijkt ook meer op pesterij dan dat ze serieus een oplossing zoeken! Ben benieuwd wat er na AG verschijnt! Misschien dat ik zelf een servertje opzet, ergens in een oude deelstaat van de SovjetUnie, waar nog geen internet-wetgeving is.

pepino

ik ben een regelmatig gebruiker van mp3 downloads. Vroeger zat ik uitsluitend met audiogalaxy te werken van wege het enorm uitgebreid aanbod. Was ook even van de kaart toen ik vernam dat ik daar niet meer terecht kon. Mjn mening is dat zoals hier al aangehaald, dat door het verkennen op internet er verschillende artiesten die anders niet aan de bak komen ook hun kans krijgen. Verder ben ik ook akkoord met hetgeen er al verteld werd dat het hoog tijd wordt dat de cd-prijzen drastisch naar beneden moeten, er zijn te veel mensen die er hun kost mee moeten verdienen(artiest, manager,producent etc.). Maar voor mij betekent een lagere cd prijs niet dat ik dan minder zou downloaden. Jullie hebben het over de prijzen van zelf branden enz. Maar niemand praat hier over het plezier dat je eraan beleeft om te zoeken naar nieuwe artiesten, het zelf creëren van cd's en cd covers. Dat is toch ook iets wat je niet mag ontzien.

Jochm

Zolang er geen overkoepelende internationale afspraken gemaakt worden op het gebied van muziek (data) uitwisseling en ip-packet controle (internet douane) zal er geen einde komen aan het (illegaal) op grote schaal uitwisselen van muziek. Sterker nog, met de opkomst van steeds meer mp3-spelers (ook in de auto etc.) zal de druk op uitwisseldiensten alleen maar toenemen. De platenmaatschappijen leveren de komende jaren dus behoorlijk in op hun exclusiviteit in de distributie van muziek en films. In plaats van actief in te spelen op de marktbehoefte stellen platenmaatschappijen zich nu star op en bieden ze klanten geen alternatief om (online)in aanraking te komen met interessante muziek en genres tegen een aantrekkelijk tarief. Wat er moet gebeuren is dat de platenmaatschappijen een goed systeem ontwerpen waarbij muziek online afgenomen kan worden tegen een aantrekkelijk en redelijk tarief. Prijselasticiteit zal zorgen dat de aanschafprijs van een track veel lager wordt en tegelijkertijd het omzetvolume toe zal nemen. Dus uiteindelijk (nog) meer winst voor platenmaatschappijen. Maar dit keer wel met tevreden klanten die niet een vies gevoel overhouden aan de kunstmatig hoge cd-prijzen.

Bas van der Krogt

Telkens weer vind ik de bewering terug dat platenmaatschappijen verdienen over de rug van artiesten. Een vreemde bewering voor mensen die gewoon in een commerciele branch werken waar het de bedoeling is dat er geld verdiend wordt aan het werk dat je ergens in steekt. Men vraagt zich niet af hoe het komt dat zij een bepaalde artiest horen terwijl er duizenden anderen zijn. Dat is het werk van een platenmaatschappij en moet niet op de merites worden geschreven van de artiest zelf. Het afnemen van de muziek direct bij de artiest zelf is als Photoshop direct kopen bij Thomas Knoll (programmeur Adobe) en niet bij Adobe. De prijzen van cd's is aan de hoge kant, dat is correct maar niet van de laatste tijd. In begin '80 was een LP 25 gulden. De cd werd 20 jaar geleden geintroduceerd tegen fl. 42,95 en als je goed zoekt krijg je je cd's nog steeds tegen dat geld. De prijs is dus de laatste jaren niet omhoog gegaan. Natuurlijk zou het leuk zijn als je een top40 cd zou kunnen kopen voor 25 gulden en dat zou waarschijnlijk ook de redding zijn van de industrie op korte termijn maar het is wel een paradigma-wisseling voor de branche.

Erwin van Lun

Ik ben het helemaal met Jochem eens. Het wordt echt tijd voor een nieuw business model in de muziekindustrie. De consument beloont alleen nog die partijen die daadwerkelijk waarde toevoegen. Dat is in eerst plaats de artiest (+ componist; zonder uitvoerenden is er geen muziek) en een partij die muziek op één of andere wijze beschikbaar stelt: een download site of een (streaming wireless) radiostation bijvoorbeeld. De tijd dat we betaalden voor de fabricage van fysieke dragers (LP; CD); voor verpakkingsmateriaal (hoesjes en doosjes) of voor distributie (retail, import) is al lang voorbij, getuige alle andere discussies over MP3 downloads en de jongste cijfers uit de industrie. De overgang naar de vraaggedreven economie zorgt dat de klant bepaalt welke nummers hij wanneer beschikbaar wil hebben en wil daar overigens ook goed voor betalen. Waar de klant niet voor wil betalen is een maatschappij die selecteert welke nummers er wel en niet op een CD komen. Die tijd lijkt nu echt voorbij. De maatschappijen hebben de sterkste troeven. Toch blijven ze worstelen met hun strategie. Ik vernam uit de "Spits" dat Amerikaanse maatschappijen de US Internet providers voor het gerecht hebben getrokken om toegang tot de Chinese download site listen4ever.com te blokkeren zodat in elk geval de US consument er niet meer zo (gemakkelijk) bij kan. Deze ontwikkelingen waren al veel eerder voorspeld. Zolang de muziekbusiness zich niet fatsoenlijk reorganiseert volgens een nieuw levensvatbaar businessmodel blijft het aanmodderen.

Dolarcol

Voor degenen die t nog niet gehoord hebben; WinMX is niet uit de lucht geweest. Alleen de mogelijkheid (om via de voormalig Peer Cache Servers) een nieuwe verbinding te leggen (met het nog doordraaiende stuk WinMX (WPN)) is kort niet mogelijk geweest. Middels een simpele lijst van Peer Cache servers in het hosts bestand (die bv geinstaleerd kan worden middels PIEPatch2.6.exe) kan een ieder die dat wil weer online komen met winMX. Wat ik hierover te weten ben gekomen heb ik gezet op http://winmx.kicks-ass.org/Dutch/  Greetz,Dolarcol

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond