Deel dit artikel
-

BA legt focus op directe internetverkoop

British Airways lanceert in juni een prijsoffensief waarbij tickets voor Europese vluchten tegen bodemprijzen op internet worden aangeboden. De verlieslijdende luchtvaartmaatschappij gaat hiermee de strijd aan met partijen als EasyJet, maar zal vermoedelijk ook concurreren met het eigen verkoopkanaal Opodo.

De directeur van British Airways , Rod Eddington, zei op de Britse radio tot de stap te zijn gedwongen door de moordende concurrentie op de Europese markt. Kleinere partijen als EasyJet, Ryanair en Go hebben binnen zeer snelle tijd een deel van de markt overgenomen door te stunten met bodemprijzen en zeer lage kosten. Eddington ziet internet als een manier om met behoud van een relatief grote infrastructuur, toch tickets goedkoop in de markt te kunnen zetten. BA wil minder gaan verkopen via reisagenten omdat deze partijen commissie vragen.

British Airways is nu actief via Opodo en de reissites Expedia en Travelocity . Een woordvoerder van BA in Londen liet Emerce per telefoon weten dat het leeuwendeel van de online verkoop via de website van BA zal verlopen, vooral omdat de de tickets dan zeer laag geprijsd kunnen worden. "Opodo en Expedia hebben hun eigen kostenstructuur", legt de woordvoerder uit. "BA wil uitgedrukt in geld de online omzet met dertig procent verhogen en we hebben besloten dat via onze eigen site te doen." Dit betekent nog niet dat Opodo en Expedia hierdoor omzet zullen mislopen. "Het staat klanten vrij om het verkoopkanaal naar keuze te bezoeken", is het enige commentaar van BA.

EasyJet heeft al eerder ingezet op het internet als primair verkoopkanaal. In september, toen er nog sprake was van angst voor verdere aanslagen, verkocht het bedrijf 91 procent van zijn tickets via internet, tegen ruim 70 procent een jaar eerder. EasyJet en anderen hebben mede hierdoor in het kielzog van 11 september in korte tijd hun marktaandeel binnen Europa kunnen uitbouwen. Grote bedrijven als BA en KLM verdienden tot 11 september traditioneel veel geld met transatlantische vluchten. Kleinere vluchtroutes binnen Europa brengen veel minder op. Toen het transatlantische verkeer in omvang afnam, zagen de airlines zich dan ook genoodzaakt Europese vluchten te schrappen.

Nu het intercontinentale verkeer zich weer herstelt, is het voor BA erg lastig gebleken om het verloren Europese marktaandeel weer terug te pakken. Het prijsoffensief is onderdeel van een pakket maatregelen die dit jaar een besparing moeten opleveren van 650 miljoen pond. Er verdwijnen 5.800 banen, ruim 25 procent van het totale personeelsbestand. Ook doet BA 305 toestellen van de hand, en worden tien vluchtroutes geschrapt. Vliegtuigen zullen effectiever worden ingezet. EasyJet kan hetzelfde toestel acht keer per dag inzetten, omdat deze gemiddeld 20 tot 40 minuten aan de grond verblijven. BA kan een vliegtuig maar zes keer per dag inzetten.

In Nederland doet zich eenzelfde ontwikkeling voor, hoewel de KLM nog niet heeft aangekondigd met prijzen te zullen stunten. Marco Visser, vice-president e-business bij de KLM, zei tegen Emerce dat binnen drie tot vijf jaar tien procent van de totale omzet online moet verlopen. Het bedrijf legt vooralsnog de focus op e-ticketing, waarmee het papieren ticket overbodig wordt. Dit bevordert weer de doorstroom op Schiphol, de thuisbasis van KLM.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond