Deel dit artikel
-

Baidu breidt zoekmachine uit tot entertainmentportaal

Baidu, de grootste zoekmachine in China, wil meer dan links genereren. Het laat gebruikers nu ook vanuit de zoekpagina games spelen, televisieseries kijken, muziek luisteren en bijvoorbeeld boeken bestellen.

Dat liet de CEO van Baidu weten tijdens de eigen Technologie Innovatie Conferentie. De nieuwe mogelijkheden zijn onderdeel van het zogenoemde ‘box computing’-concept. De zoekmachine moet uiteindelijk meer dan links genereren. Op termijn is het mogelijk om een applicatie vanuit Baidu op te starten of een andere online dienst.

De uitbreidingsstrategie is al eerder in gang gezet, waarbij Baidu niet via een link, maar op de eigen pagina weersvoorspellingen, vertrektijden van openbaar vervoer en beursinformatie toont.

Met de nieuwe entertainmentmogelijkheden, hoopt de zoekmachine meer bedrijven binnen te halen die content en applicaties willen aanbieden op de zoekmachine. In eerste instantie is het bedrijf samenwerkingen aangegaan met 40 bedrijven om op de zoekmachine producten van derden te tonen.

Zo is het mogelijk om meer dan 500 online games te spelen op Baidu en kan er gezocht worden in een online bibliotheek naar e-books. Het zijn de eerste stappen van wat uiteindelijk een groter plaatje moet vormen.

Het ‘box computing’-concept moet verder uitgroeien waarbij de gebriker via het zoekvenster allerlei zoekopdrachten kan geven, van een virusscanner tot een rekenmachine tot een game. Baidu zal vervolgens de zoekopdracht identificeren en verbinden met de relevante dienst die aan de achterkant van de zoekmachine draait. Alle internet gebaseerde applicaties zullen via het zoekvenster worden aangeboden op de zoekmachine.

Volgens een Chinees onderzoeksbedrijf heeft Baidu bijna 60 procent van de zoekmachinemarkt in handen in China, waar Google ruim 35 procent heeft.

Baidu liet eerder weten zich het komen jaar te richten op de verbetering van bestaande verticals, zoals Baidu Map en Baidu Encyclopedia. Ook de mobiele zoekstrategie is een speerpunt. Een ander speerpunt zijn de e-commerce-activiteiten. Waarbij deze ook terugkomen in het ‘box computing’-concept, maar ook een partnership dat Baidu onlangs aanging met het Japanse Rakuten, voor de ontwikkeling van een online warenhuis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond