Deel dit artikel
-

Bannertest

ABN/AMRO (gezien op de site van Veronica)
Deze bank wil zich nadrukkelijk op Internet gaan richten en trekt meteen een duf cliché uit de kast: de Internetter op een surfplank. De toegevoegde waarde is echter groot. Het betreft een surfende ondernemer, in pak en met een stropdas. Bovendien gaat hij zo snel voorbij, dat je dat bijna niet kan zien. Leuk gedaan en de doorklikkende ondernemer komt terecht in een warm bed van starterspakketten, ondernemingsplannen en een cursus balanslezen.

BOL (World Online)
Madonna & Mulisch, Bernlef & The Beatles? In een lelijke nieuwjaarsbanner meent boek- en cdhandel BOL dit 'Klassiekers van het millennium' te moeten noemen. Waarschijnlijk hadden ze eerst Shakespeare & Stravinsky of Böll & The Band in gedachten, maar dat zou minder aanslaan bij de doelgroep. Gelukkig wordt de actie netjes ondersteund door een speciale webpagina met wat vertaalde meesterwerken en klassieke popmuziek. Leuk, maar eind januari is de lol er wel af.

Bols (Businessnet Telequotes)
Eindelijk weer een fraai staaltje doelgroepmarketing: deze advertentie stond op Businessnet Telequotes. Deze reclamecampagne is ouderwets eenvoudig en achter de banner doemt een uitstekende site op waarop een Bols-fles onder de loep ligt en merchandising te bestellen. In ruil voor wat persoonlijke gegevens krijgen 'Bols Corenwyn Liefhebbers' het beloofde geschenk.

Chello Broadband (Bellen.com)
Hoewel de klantenservice nog altijd beneden peil is, adverteert Chello er lustig op los voor breedbandige Internettoegang. Op het web zwerven verschillende advertenties van deze 'Best European Consumer ISP '99' en deze is best aardig vanwege de snelheid waarmee de letters over het bannertje crossen. De afwerking is ronduit slecht: de doorklikker belandt op de homepage en mag zelf uitzoeken hoe hij een abonnement aanvraagt. Waar is nu die 'aktie'?

CMG (Sonera Plaza)
Deze reclame appelleert aan het onderbuikgevoel van ICT-ers, die niet meer op een potje willen plassen, maar bij 'de grote jongens' willen horen. CMG Trade, Transport & Industry beweert hun talenten op waarde te schatten en lokt werkzoekende IT'ers en consultants naar een informatiebijeenkomst of online sollicitatieformulier. Er hangt een soort bruine waas over de foto van de toiletpot. Alsof de adverteerder zich een beetje schaamde om zo aan nieuw talent te komen.

Compuserve Instant Messenger (Veronica)
Het opvallende woordje 'gratis' moet bij de websurfer als een rode lap op een stier werken, moeten de makers van deze advertentie hebben gedacht. Plaats er een vrolijk ventje in een envelop bij en de klik is binnen. De afwerking is echter bovengemiddeld: de software van de Nederlandse versie van dit beroemde chatprogramma kan na registratie onmiddellijk worden geïnstalleerd, zonder al te veel geklik of gedoe.

KLM (Macropolis)
De zwaan van deze luchtvaartmaatschappij heeft het zwaar op het nieuwe medium: hij fladdert houterig en komt daarbij nauwelijks vooruit. De tekst op deze banner nodigt uit om online een boeking te doen. Op een apart scherm kunnen vertrekplaats, bestemming, reisdata en maximumprijs worden ingevuld. Via een veilige webverbinding is in een paar klikken een vliegreis te boeken.

Microsoft (De Zaak)
Volgens deze niet zo fraaie banner gaan de zaken tegenwoordig steeds sneller, waardoor onze software het niet meer kan bijbenen. Hierover kan volgens de bannertekst een brochure worden aangevraagd, maar de doorklikker komt terecht op het 'Efficiënt Ondernemen Webzine' van de softwaregigant. Als deze aldaar nogmaals op dezelfde banner klikt, dan is de gratis Microsoft Office 2000 brochure pas na enig klik- en registratiewerk te bestellen. Waarom niet meteen doorlinken?

Veilinghal.nl (Telegraaf)
Zelden zo'n traag startende motorfiets gezien als op deze banner van Veilinghal.nl, maar als 'ie eenmaal op gang is? De koopjes in deze online veiling van adverteerder De Telegraaf gaan kennelijk even snel onder de virtuele hamer, wat een redelijk vergezochte vergelijking is. Matige uitvoering van een mediocre concept.

Webbedingetjes (Webbedingetjes.nl)
Eén van de grappigste Nederlandse e-zines verkent met deze reclame de grenzen van de humor. De suggestie dat er een kernexplosie kan plaatsvinden, nadat op de rode knop wordt gedrukt, zal echter wel resultaat hebben. Het resultaat is de wat flauw gestelde conclusie dat lezers van Webbedingetjes burgerlijk ongehoorzaam zijn en graag op banners klikken. Dat laatste is handig voor adverteerders, die voor meer informatie kunnen doorklikken. Die zien meteen dat er in vier dagen 135 mensen op de reclamebanner hebben geklikt. Variant op: 'hier had uw banner kunnen staan'.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond