Deel dit artikel
-

Bedrijven innoveren met eigen Digg

Wat doe je als bedrijf met ideeën van gebruikers? Ze links laten liggen, is geen optie. Althans, niet als gebruikers op een voor iedereen toegankelijke website mogen stemmen op elkaars ideeën. Met de meest populaire ideeën móet je wel iets doen, ontdekten Salesforce en Dell.

Salesforce startte ongeveer een jaar geleden met Idea Exchange, een website waar gebruikers ideeën voor productverbeteringen kunnen plaatsen. Salesforce is leverancier van webgebaseerde CRM-software. De ideeën die gebruikers indienen op Idea Exchange moeten betrekking hebben op de diensten en producten van Salesforce.

Idea Exchange is gebaseerd op de sociale nieuwssite Digg. Bij Idea Exchange geldt net als bij Digg het democratische principe. Gebruikers kunnen op elkaars ideeën stemmen. Simpelweg door op de knop ‘promote' te drukken. De meest populaire ideeën verschijnen zo bovenin een ranglijst.

Salesforce beloofde haar gebruikers bij de lancering van Idea Exchange dat het de meest populaire ideeën ook daadwerkelijk zou implementeren. Maakt het bedrijf dat in de praktijk ook waar? Ja, zegt Hans Brouwer, directeur van Salesforce Benelux. "Als we populaire ideeën niet implementeren, dan krijgen we veel negatieve reacties." Hij zegt dat er 42 ideeën uit Idea Exchange zijn verwerkt in de laatste versie van de CRM-software van Salesforce. De versie is deze maand gelanceerd.

Negatieve media-aandacht voor Dell
Dat het niet verstandig is om ideeën van gebruikers te negeren, ondervond Dell. Dat bedrijf lanceerde begin dit jaar IdeaStorm, dat precies hetzelfde werkt als IdeaExchange. Het idee om ook Dell computers te leveren met Linux als besturingssysteem stond maanden bovenaan de ranglijst. Toen een reactie van Dell hierop uitbleef, kreeg het bedrijf negatieve aandacht van media. IdeaStorm zou een namaakdemocratie zijn, en Dell zou bang zijn voor Microsoft. Uiteindelijk heeft Dell de suggestie wél overgenomen. Bij de lancering van een nieuwe productlijn (de Vostro-productlijn) heeft het bedrijf allerlei suggesties meegenomen uit IdeaStorm. Inclusief de wens om computers met Linux te leveren.

IdeaStorm en Idea Exchange zijn letterlijk broertje en zusje van elkaar. Dell heeft de technologie van Idea Exchange gebruikt voor haar eigen variant.

Andere platformen
Er zijn ook bedrijven die, in plaats van zelf een site op te zetten om ideeën te verzamelen, gebruikmaken van meer algemene idee-uitwisselplatformen. Een paar maanden geleden startte bijvoorbeeld Fellowforce. Mensen met ideeën kunnen deze daar kwijt, al dan niet bedoeld voor een specifiek bedrijf. Bedrijven kunnen er ook zelf vragen stellen. Skoeps wil bijvoorbeeld van consumenten suggesties horen over hóe het meer burgerreporters kan werven. Verschil met de sites van Dell en Salesforce is het detailniveau. Op IdeaStorm en IdeaExchange gaan de suggesties meestal over productfunctionaliteiten, terwijl het op Fellowforce over minder gedetailleerde onderwerpen gaat.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bobex

Zoals op elke marktplaats (en we kunnen ervan meespreken?), zal het succes van Fellowforce afhangen van de ?liquiditeit?, m.n. het volume vraag en aanbod op de marktplaats. Daarom kozen de meeste spelers in deze ideemarktplaats-sector om te starten met een bepaalde niche (bv. R&D in de farma industrie), om zo eerst kritische massa te bouwen en dan pas verder te groeien in andere domeinen (denk maar aan de strategie van Amazon.com). Maar fellowforce doet dit blijkbaar anders en gaat meteen heel breed. ?Being everything to everyone? is zelden een goede strategie? Meer lezen:  http://www.belgablog.be/nederlands/marktplaatsen/marktplaats-innovatie-ideeen-ideeenmarktplaats-innovatiemarktplaats-innocentive-fellowforce/

Jeroen Bakker

Een goed voorbeeld hiervan in Nederland is het on- en offline platform dat New Venture (bekend van de innovatieve businessplannenwedstrijd die elk jaar plaatsvindt) neerzet om idee los te krijgen binnen bedrijven. Het idee is dat met de evenementen van New Venture innovatie en het opdoen en uitwerken van idee worden gestimuleerd, waarna de deelnemers via een online platform hun idee kunnen inzenden, eraan kunnen werken, teams eromheen kunnen bouwen, coaches en experts kunnen uitnodigen en aan het eind van de rit kans maken op mooie prijzen en ruimte om de idee daadwerkelijk te realiseren. Bij KPN zijn bijvoorbeeld een groot aantal high potentials uitgenodigd om mee te doen, met enkele mooie evenementen tot gevolg en veel gebruik van het online platform. Dit resulteerde in een aantal voor KPN zeer interessante, concrete businessplannen die momenteel worden uitgewerkt en uitgerold. Bij een andere grote Nederlandse organisatie heeft New Venture momenteel hetzelfde neergezet maar dan nog grootser (17.000 uitgenodigde medewerkers, waarvan enkele duizenden zich na n maand al gemeld hebben dat ze een nieuw idee hebben). Later dit jaar gaan er nog enkele van deze communities van start. Op deze manier laten bedrijven zien dat ze openstaan voor idee uit alle lagen van de organisatie, wat een positieve uitstraling intern heeft. En daarnaast krijgt men concrete, goede plannen en uitgewerkte idee aangereikt van de mensen voor wie het hun dagelijkse praktijk is. Alles in het kader van dat het niet uitmaakt waar het idee vandaan komt, als het er maar is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond