Deel dit artikel
-

“Bestedingen e-commerce 3,5 miljard gulden”

Bestedingen in Nederland aan e-commerce zijn gestegen tot 3,5 miljard gulden, aldus Multiscope in het onderzoek 'E-commerce Nederland' . Daarvan bestaat 42 procent uit consumentenbestedingen, het resterende deel wordt zakelijk besteed. Inmiddels heeft de helft van de internetters (51 procent) al iets gekocht via internet, maar het aandeel online betalingen daalt.

Multiscope baseert zich op onderzoek onder 1700 internetgebruikers. De onderzochte periode betreft april 1999 tot en met maart 2000. Het vorige onderzoek naar e-commerce in Nederland van Mutliscope betrof de periode april 1998 tot en met maart 1999.

De bestedingen aan e-commerce in de periode april 1998 tot en met maart 1999 bedroegen ruim 1 miljard gulden. Het jaar erop is dat gestegen tot 3,5 miljard gulden. Multiscope voorspelt dat de omzet april volgend jaar zal zijn gestegen tot 5,6 miljard gulden. (Ter vergelijking: het bruto nationaal product over 1999 bedroeg volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 833,5 miljard gulden).

In de afgelopen 12 maanden heeft 49 procent van de Nederlandse internetgebruikers iets online gekocht. Daarbij wordt verhoudingsgewijs vaker om een factuur gevraagd dan tijdens de vorige onderzoeksperiode. Het aandeel online betalingen is gedaald van 45 procent naar 35 procent. Het percentage kopers dat betaalt via een factuur is gestegen van 26 procent naar 38 procent.

Meest favoriet onder de privé kopers zijn cd's (23 procent), gevolg door boeken (22 procent), software en hardware (beiden 8 procent), kleding (7 procent) en reizen of vakanties (6 procent). Blauw New Media constateerde in de recente Online Shopping Monitor dat juist vakanties favoriet zijn, maar de beide onderzoeksperiodes stemmen niet overeen. Blauw onderzocht het consumentengedrag in de eerste zes maanden van dit jaar, Multiscope de periode april 1999 tot en met maart dit jaar.

Multiscope onderzocht ook welke internetwinkels het populairst zijn. Bol is met 14 procent koploper, gevolgd door Amazon en Proxis (beiden 6 procent), en ECI en Wehkamp (beiden 4 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond