Big Data wordt de nieuwe olie
Big Data heeft een enorme potentie, maar staat nog in de kinderschoenen. Dat was de conclusie van het VerkenningInstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti gisteren op het symposium Recorded Future in Bussum.
VINT presenteerde in Bussum het rapport ‘Helderheid creëren met Big Data’, een eerste in de reeks van vier onderzoeksnotities die antwoord moeten gegeven op de vraag wat Big Data nu precies is en hoe het anno 2012 is gesteld met de adoptie en plannen daarvoor.
Wereldwijd kan miljarden euro’s aan waarde worden gegenereerd, wordt er nieuwe werkgelegenheid gecreëerd en hebben wetenschap en bedrijven met Big Data als het ware een ‘digitale microscoop’ in handen. Er komt ook steeds meer data beschikbaar. Van traditionele transactionele data tot sensoren en RFID-tags, sociale media, internet, clouds en mobiele apparaten.
Het volume en de diversiteit van deze gegevens nemen volgens VINT gigantisch toe. De schatting is niettemin dat meer dan tachtig procent van alle beschikbare data op dit moment nog onbenut blijft. “Qua ontwikkeling zitten we op hetzelfde niveau als het internet in 1995”, vertelde CTO Michiel Boreelvan Sogeti gisteren tijdens een perspresentatie. “We realiseerden ons toen wel de mogelijkheden, maar niet dat je bijvoorbeeld zou kunnen bankieren via internet.”
Big Data, het analyseren van gegevens in hun samenhang, is op zich niet nieuw. Shell gebruikte tientallen jaren geleden al watergekoelde Cray-computers om te rekenen aan complexe datasets ten behoeve van aardolie exploitatie. Zoals ook veel ander complex data-onderzoek grotendeels beperkt bleef tot het terrein van de wetenschap. Het internet heeft daarin verandering gebracht. Nu nieuwe technische mogelijkheden geboden worden, willen bedrijven klantgedrag in kaart te brengen, liefst zo gedetailleerd mogelijk en in real time. In het jargon spreekt met over Social Business Analytics.
Zo vertelde de in Nederland geboren Canadees Dirk de Roos in Bussum hoe zijn organisatie IBM Disney helpt met het analyseren van Twitter-reacties op filmtrailers. “Dat is minder makkelijk dan het lijkt, want ongeveer de helft van de Twitter-berichten wordt automatisch door bots gegenereerd. Wij gebruiken complexe algoritmen om het kaf van het koren te scheiden.”
Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank, heeft Big Data ingezet voor het analyseren van plofkraken. “We zagen dat de nabijheid van snelwegen, het seizoen en het weer (mist) de kans op het kraken vergrootte. Ook zijn we klantengegevens gaan analyseren om te kijken waar we het beste betaalautomaten konden plaatsen.”
Vollaard erkende dat ook de Rabobank nog maar aan het begin staat. Big Data doe je er niet zomaar even bij. Datamanagement zal een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie moeten worden. Vollaard is naar eigen zeggen bezig om een competence centre op te zetten met mensen van verschillende achtergrond.
Veel van de lezingen in Bussum – met name die van Luciano Floridi en David Weinberger, coauteur van het boek The Cluetrain Manifesto – hadden nog een sterk filosofisch karakter. “Een interessante vraag is in hoeverre wij ons straks zullen laten leiden door Big Data,” vroeg Michiel Boreel zich hardop af. “Stel dat de gegevens uitwijzen dat je de meest winstgevende divisie van je onderneming maar het beste kunt afstoten, geef je daar dan ook gehoor aan?”
De vervolgonderzoeken van Sogeti over Big Data zullen in dialoog met klanten worden samengesteld.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Edwin Vlems
Grappig, ik heb net een boek uitgelezen “The Intention Economy”, dat uitlegt dat in een toekomst waarin de klant het echt voor het zeggen heeft, ook de data in zijn of haar handen ligt. En dan zijn het ‘small data’… Ik beschrijf het hier:
http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/06/18/privacy-en-big-data-gelukkig-met-light-producten/