Deel dit artikel
-

Bijna kwart Nederlandse tv’s op internet

Het aantal televisies met toegang tot internet steeg afgelopen jaar met een vijfde tot 22 procent. De consument krijgt steeds meer keuze in wat hij op tv ziet buiten het aanbod van de kabel- en telecombedrijven om.

Dat blijkt uit het halfjaarcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO), de instantie die in Nederland het kijkgedrag meet.

Exacte cijfers zijn er nog niet over wat en hoeveel Nederland kijkt buiten het aanbod van de kabel- en telecombedrijven om. Maar daar komt volgend jaar verandering in. SKO selecteerde onlangs onderzoekspartners met wie volgend jaar een nauwkeuriger beeld van het online kijkgedrag kan worden geboden.

Steeds meer tv-fabrikanten voorzien hun toestellen van de mogelijkheid om er apps op te installeren. Zodoende kan de thuiskijker met een klik op de afstandsbediening bijvoorbeeld Uitzending Gemist, Netflix. YouTube of RTL XL aanzetten.

De cijfers van SKO laten ook zien dat 84 procent van de huishoudens digitale televisie kijkt en dat er in 49 procent van de huishoudens een tablet aanwezig is.

“56 procent van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. Dit percentage is significant toegenomen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar (53 procent). Acht procent van de huishoudens ontvangt tv via Digitenne op één van de toestellen en zes procent heeft een schotel.”

“In de tweede helft van vorig jaar waren deze percentages respectievelijk negen en vijf procent. Elf procent van de huishoudens heeft een IPTV-aansluiting, glasvezel is in zeven procent van de huishoudens te vinden als bron van digitale ontvangst. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan die van de tweede helft van vorig jaar.“

Foto: Bill Damon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond