Deel dit artikel
-

‘Bingekijken’ neemt toe dankzij Netflix

Het aantal ‘bingeviewende’ Nederlanders neemt toe. Keek in 2015 nog de helft van de Nederlanders één of meer afleveringen van een serie achter elkaar, inmiddels is dat 61 procent, grotendeels dankzij diensten als Netflix. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers 2017 Q2.

Nederlanders kijken steeds meer Video on Demand (VoD). Netflix lijkt de grote aanjager van deze ontwikkeling. Televisie blijft het belangrijkste apparaat om streaming video te bekijken, maar moet steeds meer de laptop, smartphone of tablet naast zich dulden.

Het aantal minuten per dag dat er gemiddeld wordt gekeken naar series, films en documentaires van on demand diensten zoals Netflix en Videoland, is in de afgelopen twee jaar zowat verdubbeld. Werd er begin 2015 nog 11 minuten per dag besteed aan deze vorm van content kijken, in het tweede kwartaal van 2017 ligt dat op 23 minuten per dag. Het zijn vooral twintigers die de afgelopen kwartalen meer on demand zijn gaan kijken, inmiddels gemiddeld 43 minuten per dag.

De afgelopen twee jaar verdubbelde volgens Telecompaper ook het aantal Netflix-abonnementen: van 1,1 miljoen naar ruim 2,3 miljoen huishoudens. Daarmee wordt momenteel bijna een derde van alle Nederlandse huishoudens bereikt.

Na Netflix zijn Videoland en RTL XL de meest populaire on demand diensten met allebei ruim 300.000 abonnees. Het succes van Amazon Prime Video, wel gerealiseerd in de Verenigde Staten, Duitsland en Engeland, blijft vooralsnog uit in Nederland.

Niet alleen de komst van Netflix, maar ook de live TV apps van KPN/Ziggo en korte video’s op YouTube en Facebook zorgen ervoor dat de televisie niet langer het middelpunt is. Twintigers kijken 60 procent van de tijd via de televisie, de overige 40 procent kijken zij content via een desktop, laptop, tablet of smartphone. Per dag bekijkt een twintiger gemiddeld 40 minuten aan video content op zijn smartphone een deel hiervan is live tv. Bijna 1,8 miljoen Nederlanders gebruiken wekelijks de Live TV apps van Ziggo of KPN op hun smartphone.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik ben vooral blij dat door VOD BluRays de Netflix tarieven benaderen. 5-10€ per film/serie is al heel normaal en je kunt de eenmalige prima kwijt rond de aanschafprijs. Aanbod is ook 10x zo groot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond