Deel dit artikel
-

“binnen een halfjaar zijn alle detaillisten op internet

Begin juli opende het virtuele winkelcentrum Macropolis zijn deuren op het web. Jan Libbenga sprak met initiatiefnemer Wijnand Jongen.

Macropolis kent een lange voorgeschiedenis. Die begint bij de OVD Groep, het branche- en kennistechnologisch centrum voor de detailhandel, waar Wijnand Jongen en Niek Vrielink verantwoordelijk waren voor e-commerce projecten. Hun taak was om detaillisten te laten zien wat de toekomst ging brengen. Samen met The Society Shop, Kwantum, Perscombinatie en Hewlett Packard werd een cd-rom met een virtuele winkelstraat samengesteld. 350.000 consumenten hebben een halfjaar met die cd-rom mogen stoeien.

Vorig jaar namen Jongen en Vrielink via een 'management buy out' de e-commerce activiteiten van de OVD over en werden Retail One en Macropolis opgericht, waarin ondernemingen als Dinvest VIII, OVD en het Internet venture capital-bedrijf ICOM van Maurice de Hond een belang hebben genomen. Het cd-romproject werd al gauw stopgezet ten faveure van de verwijsrubriek op Internet.

De belangrijkste bron van inkomsten voor Macropolis zijn advertenties. "We willen onafhankelijk blijven", aldus Jongen. "We gaan geen diensten aan bedrijven leveren." Er wordt wel gezocht naar intensieve samenwerkingen. Zo kan de verwijsrubriek worden geraadpleegd via het Microsoft Network Nederland en de bedrijvendatabank Scoot.

SPAARPUNTEN
Nieuw is het idee van Macropolis niet. In de Verenigde Staten bestaan al langer virtuele winkelcentra als Virtual Emporium, Surfari Mall en Coolshopping. Bij sommige rubrieken kunnen consumenten zelfs prijzen vergelijken, maar dat is bij Macropolis nog niet mogelijk. De meeste aanbieders zijn daar niet zo happig op. Wel zullen de mogelijkheden van de verwijsrubriek worden uitgebreid. Consumenten kunnen bijvoorbeeld spaarpunten verzamelen of zich abonneren op een gepersonaliseerde nieuwsbrief waarin op nieuwe winkels wordt gewezen.

Aan internationale ambities is ook geen gebrek. Naast een Belgische Macropolis, zijn er Spaanstalige, Engelstalige en Duitstalige versies op komst. Jongen wil met zijn initiatief niet alleen consumenten op weg helpen, maar het online winkelen als zodanig stimuleren. Als het kan in heel Europa.

KINDERSCHOENEN
Op dit moment blijft het marktaandeel van Internet als verkoopkanaal in productgroepen als boeken en geluidsdragers erg laag: in Nederland gaat het daarbij om 1 tot 3 procent. "Winkelen via Internet in Nederland staat nog in de kinderschoenen", beaamt Jongen. "Bij de consument ontbreekt het vertrouwen in het online betalen, maar wat wil je ook als banken het onderling maar niet eens kunnen worden over betalingssystemen?" Bovendien blijkt de Nederlandse consument Internet nog hoofdzakelijk te gebruiken om zich te oriënteren. Voor aankopen gaat men vaak alsnog naar de winkel. Zelfs van de online aankopen wordt een belangrijk deel in de winkel gehaald. Toch is Jongen ervan overtuigd dat online winkelen steeds meer in zwang zal raken. "Toen we nog bij de OVD zaten, moesten we vaak uitleggen wat Internet was, nu gaat het er om bedrijven op weg te helpen. Ik weet zeker dat binnen een halfjaar alle detaillisten op Internet te vinden zijn."

http://www.macropolis.nl
http://www.scoot.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond