Deel dit artikel
-

Bioscoop weet Netflix op afstand te houden

Bioscopen weten de concurrentie van Netflix en andere partijen zeer goed te pareren. Het bioscoopbezoek in Nederland breekt record na record. In de afgelopen tien jaar was sprake van een stijging van 56 procent. Investeringen in technologie en beleving (IMAX en 4dx) en een ruimer filmaanbod legden de branche geen windeieren, concludeert ABN Amro in een marktverkenning.

De sfeer in de bioscoop spreekt aan. 56 procent van de frequente bioscoopgangers ziet beleving (in beeld, geluid, dienstverlening) als reden om bezoek aan het medium te prefereren boven een filmavondje thuis. Nieuwe technologie wordt volop ingezet. Zo gebruikt Pathé 4DXtechnologie bij de nieuwe Star Wars-film in vestigingen in Amsterdam en Rotterdam. Daarbij treden in de zaal weersimulaties op, zijn geuren te ruiken, bewegen stoelen en vinden luchtstoten plaats.

Een ander voorbeeld is Euroscoop. Deze keten introduceerde medio 2016 Barco Escape-technologie in Tilburg om de beleving te verhogen. De kijker krijgt een panoramabeeld te zien, waarbij twee extra schermen in een hoek van 140 graden naast het hoofdscherm staan.

Vanaf september 2012 zijn alle bioscopen en filmtheaters in ons land overgestapt naar digitale projectie. De digitalisering zorgt ervoor dat bioscopen en filmtheaters meer voorstellingen per zaal kunnen afspelen. Bovendien is met die overstap de kwaliteit van beeld en geluid verbeterd.

De investeringen in apparatuur, inhoud en beleving leggen de bioscopen geen windeieren. In 2007 ging de consument in Nederland gemiddeld 1,4 keer per jaar naar de bioscoop. In 2017 was dit 2,1 keer.

Bezoekers willen voor beleving ook betalen. In 2017 betaalde een bezoeker 8,38 euro voor een kaartje: 21,1 procent meer dan tien jaar terug.

Dertig procent van de bioscoopbezoekers heeft ook interesse in films met VR-toepassingen. Ook ‘alternatieve content’ in de bioscoop biedt kansen. Zo heeft 37 procent van de consumenten interesse in liveconcerten in de bioscoop.

Volgens ABN zijn er wel bedreigingen: films en series zijn nu sneller beschikbaar en video-on-demand-diensten groeien als kool. Uit onderzoek van Panel Wizard in opdracht van ABN AMRO onder ruim 1000 consumenten blijkt dat 44 procent een online bekijken van films via diensten als Netflix of Videoland als goede vervanging ziet voor een avondje naar de bioscoop. Het aantal kijkminuten naar streaming video-on-demand verdubbelde tussen 2015 en 2017 van 11 minuten per dag naar 23 minuten per dag. Het effect is relatief sterk bij consumenten die jonger zijn dan 40 jaar, zo blijkt uit het ABN onderzoek. Bioscopen moeten dus voortdurend blijven innoveren.

ABN denkt dan ook dat het groeitempo van de bioscoop gaat vertragen. De bank waarschuwt voor overcapaciteit. Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal schermen van bioscopen en filmtheaters met 39 procent. ‘Het excessief toevoegen van nieuwe zalen leidt tot legere bioscopen, wat afbreuk doet aan de aantrekkingskracht van de bioscopen. Ook kan de uitbouw van grotere partijen ertoe leiden dat meer kwetsbare nichebioscopen bezoek kwijtraken. Op termijn kan het aanbod daardoor meer eentonig worden,’ waarschuwen de ABN analisten.

Tenslotte wordt personalisering van de benadering van de bezoeker belangrijk. Via klantgedrag en apps kan een schat aan informatie worden verzameld over het kijkgedrag van consumenten. Het gericht adverteren en kijksuggesties bieden, gaat de komende jaren groeien onder bioscopen, zegt ABN. ‘In feite wordt Netflix zo met haar eigen wapens – data – bestreden.’

Dit bericht is 54 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond