Deel dit artikel
-

Bladenkiosk verkoopt 500 iPad-uitgaven per maand

MagZine.nu, een webwinkel voor tabletuitgaven en e-readervarianten van tijdschriften, verkoopt tussen de 400 en 500 uitgaven per maand. In de Magzine.nu-app heeft de gebruiker keus uit een van de 50 tijdschrifttitels. “Het moet je gegund worden door de uitgever”, aldus mede-oprichter Wob ten Hoeven.

Ten Hoeven kreeg in 2009 het idee voor MagZine.nu. "Op een uitgeverscongres hoorde ik een verhaal over de toekomst van tijdschriften. Toen ging het nog over e-readers. Dat is natuurlijk in zwart wit en zonder plaatjes, terwijl een tijdschrift vaak toch uit veel beeld bestaat." Een uitgever van doktersromannetjes hapte als eerste toe. "Dat is toch meer tekst en minder beeld. Zij omarmden dit en gaven de eerste content."

Met de komst van de iPad kwam het in een stroomversnelling. Waar MagZine.nu eerst een webwinkel was, is toen een applicatie voor de iPad ontwikkeld. “Je hebt het kip of het ei-verhaal. Ons portfolio moet ook voor de consument interessant zijn. En de content moet je ook gegund worden door de uitgever”, aldus Ten Hoeve. Hij geeft aan dat de tijdschriftenmarkt weliswaar onder druk staat, maar tegelijkertijd traditioneel is.

Na de doktersromannetjes kwam een wielermagazine in de webwinkel te liggen, waarna diverse tijdschriften volgden. Inmiddels hebben ook ANWB en Plus magazine toegezegd en vanaf vandaag is de digitale variant van DE HELP van Youp van ’t Hek via MagZine.nu te verkrijgen.

De uitgevers krijgen 75 procent van de verkochte uitgaven. Daar gaan nog de transactiekosten van af. Ten Hoeve houdt de resterende 25 procent. “Daarvoor converteren wij een tijdschrift naar een iPad-formaat.” Ten Hoeve werkt om Apple heen. Gebruikers downloaden de gratis applicatie en kunnen vervolgens via de applicatie naar de webwinkel MagZine.nu om daar met iDEAL, creditcard of PayPal een los nummer te kopen. In de iPad-app kunnen de lezers de gekochte tijdschriften lezen. “We kijken naar de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten, maar vooralsnog werken we alleen met losse nummers.”

Ten Hoeve: “Als je kijkt naar Sanoma, zij hebben voor een handvol van hun titels prachtige apps ontwikkeld. De rest van de titels zouden wij best in onze winkel willen opnemen. Er zijn ongeveer 2000 tijdschrifttitels in Nederland. Als ze allemaal een applicatie hebben, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Wij kanaliseren dit.”

Hij noemt zelf de verkoopcijfers ‘nog niet heel erg spannend’. “We verkopen in vier weken tientallen tijdschriften per titel. Dat komt neer op circa 500 stuks per maand.” Afhankelijk van de prijs verkoopt een blad beter. “Twee titels hebben een actieprijs, die verkopen we voor 99 cent. Het mag duidelijk zijn dat die titels meer verkopen, maar de opbrengst is lager.”

Een soortgelijk initiatief is iPad-applicatie van AKO. AKO verkoopt voor iPad-bezitters twintig titels van Audax in de applicatie, waaronder Vriendin en Weekend. “Ze hebben met Audax als moeder natuurlijk een mooi aanbod en een goede start. Wij zijn begonnen met niks. We zijn concurrenten, maar houden elkaar scherp”, aldus Ten Hoeve.

Hij meent dat de markt groot genoeg is voor twee spelers. Natuurlijk is er een beperkt aantal publiekstijdschriften, maar Ten Hoeve ziet ook wel wat in de iPad-markt voor vaktijdschriften. Hij heeft genoeg ideeën voor de toekomst. “Het houdt niet op bij de landgrenzen.”  Hij vervolgt: “Het valt of staat bij de acceptatiegraad van tablets. Android komt er ook aan. Daar zijn we ook mee bezig.”

 

Deel dit bericht

2 Reacties

w.govaert

Het klinkt allemaal zeer interessant. Wij zullen de ontwikkelingen blijven volgen.Louky en Wim

Dennis Mikkelsen

Een kleine aanvulling vanuit Audax:  Naast de 20 Audax titels worden in de AKO App ook titels van nog eens 12 andere uitgevers aangeboden. Het assortiment in de AKO Magworld App bestaat nu uit ruim 60 titels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond