Blauw: bestedingen consumenten stijgen 78 procent

In de eerste helft van dit jaar hebben consumenten in Nederland voor 526 miljoen gulden online gekocht. Dat is 78 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit zegt Blauw Research in de Online Shopping Monitor die het samen met Thuiswinkel.org heeft opgesteld. Voor het gehele jaar verwacht het onderzoeksbureau een omzet van 1,2 miljard gulden.
Tweederde van de groei die in de eerste helft is geboekt komt op het conto van reizen en kleding. Het meeste geld werd besteed aan het kopen van reizen via internet, de omzet bedroeg tweehonderd miljoen gulden. De groei van kledingverkoop via internet komt door de sterkere rol die postorderbedrijven zijn gaan spelen op internet, aldus Blauw.
Het aantal online kopers steeg van 1,9 miljoen naar 2,2 miljoen. Twaalf procent van deze mensen kocht in de eerste helft van het jaar voor het eerst iets via internet. Ook steeg het gemiddelde aankoopbedrag per persoon, aldus Blauw. De trend om bij webwinkels in het eigen land te kopen zet zich door, dit ten koste van met name webwinkels in de Verenigde Staten.
Blauw constateert dat op de totale retailbestedingen van 81 miljard gulden in Nederland de online omzet nog gering is: slechts 0,65 procent.
Multiscope
Begin oktober kwam onderzoeksbureau Multiscope met cijfers over geheel vorig jaar. Het betreft cijfers voor zowel zakelijke internetters als consumenten, dit in tegenstelling tot Blauw dat alleen de uitgaven van consumenten in kaart bracht. De totale bestedingen voor 2000 bedroegen volgens Multiscope 3,4 miljard gulden. Dat is honderd miljoen gulden minder dan in 1999.
Er zijn nieuwe kopers bijgekomen, aldus Multiscope, maar er zijn ook evenveel afgehaakt. Van de internetters heeft 32 procent inmiddels iets online gekocht (2,5 miljoen kopers). Als belangrijkste reden om af te haken wordt het geringe vertrouwen in internet genoemd. 34 procent van de 2200 ondervraagden zegt dat de goederen nooit afgeleverd zijn, 28 procent zegt dat de levertijd te lang was en 20 procent ervaarde een naar eigen zeggen incorrecte afboeking.
Multiscope constateerde dat met name de markt voor reizen en vakanties het nog goed doet, de groei bedroeg daar 90 procent. Ook kledingverkoop via internet steeg volgens Multiscope in 2000.
Voor dit jaar verwacht Multiscope juist weer een opleving, na de teruggang van e-commerce in 2000. Volgens het onderzoeksbureau zal er dit jaar voor 4,9 miljard gulden online worden gekocht, dat is 1,5 miljard meer dan vorig jaar. Oorzaak is het stijgende aantal kopers en meer bestedingen van de bestaande kopers. 55 procent van de online kopers keert terug naar een webwinkel, Multiscope signaleert dat klantentrouw op internet wel degelijk opgebouwd kan worden en noemt dit positief.
Bij Multiscope was vanochtend niemand bereikbaar om een toelichting te geven op de verwachte groei voor dit jaar.
=========
Naschrift:
Multiscope heeft een uitleg gegeven over de verwachte groei voor dit jaar. Gisteren is de publicatie hiervan echter over het hoofd gezien. Hieronder in de reacties valt de verklaring van Multiscope alsnog te lezen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Ebru
Online kopen is niet hetzelfde als online betalen en ik vraag me af op welke manier deze aankopen betaald zijn: online of offline en wat de percentages zijn die behoren bij de diverse betaalmethoden. Is hier nog iets over bekend?
Elke de Quay
De redacteur van dit artikel merkt terecht op dat Multiscope in tegenstelling tot Blauw, zowel zakelijke als particuliere aankopen via internet onderzoekt. Er zijn nog andere oorzaken voor de afwijkende cijfers. Zo rekent Multiscope ook financiele dienstverlening (waarvoor betaald moet worden) mee, Blauw doet dit niet. Bovendien ondervraagt Multiscope internet gebruikers (in dit geval bijna 2.200), die bij Nederlandse maar ook buitenlandse internet winkels kopen. Blauw meet aan de kant van de Nederlandse internetwinkels. Dit wat betreft de verschillen in cijfers. In de grote lijnen zijn er echter ook overeenkomsten. Zowel Multiscope als Blauw signaleren een afzwakkende groei voor 2001. Het zijn niet langer groeipercentages van meer dan 100%. Ook de populaire productgroepen, reizen en kleding, worden door beide bureaus gevonden. Multiscope voorspelt de groei voor 2001 op basis van een aantal factoren. Aan de online kopers is gevraagd of zij in 2001 online aankopen verrichten en welk bedrag zij daarbij denken te spenderen. De online koper verwacht in 2001 meer te besteden dan hij deed in 2000. Dezelfde vragen zijn voorgelegd aan degenen die in 2000 nog niet kochten en aan degenen die wel in 1999 of eerder kochten, maar niet langer in 2000. Tenslotte is een gefundeerde schatting gemaakt van het aantal mensen dat in 2001 internet toegang neemt en direct zal gaan kopen via internet. Deze uitleg was aan het begin van vanmiddag telefonisch al besproken met de redacteur van het artikel. Ik wil het hier graag herhalen, zodat iedereen de cijfers in goed perspectief kan plaatsen.
Elke de Quay
Multiscope hanteert als definitie 'de aankoop geschiedt online, de betaling geschiedt online danwel offline'. Het aandeel van online betalingsmethoden wordt steeds kleiner. Dit constateerden wij al in 2000, lees het {persbericht; http://www.multiscope.nl/persbericht-volledig.phtml?uniek=20001107120000 } van ons vorige 'e-commerce Nederland'-onderzoek.
Kwakster
Hoe vaak heb je wel niet dit soort onderzoeken voorbij zien vliegen, hoe hoe vaak lagen de resultaten mijlen uiteen. Het lijken oefeningen onder het motto: doe eens een gok. Het blijft natte vingerwerk. Ik denk dat het grootste nut is van dit soort onderzoeken is, dat er dure onderzoeksresultaten verkocht kunnen worden.