Deel dit artikel
-

Blokker investeert 100 miljoen in radicale vernieuwing

Blokker neemt de hele organisatie en het uiterlijk van al zijn winkels grondig op de schop. De verscherpte focus brengt behalve investeringen ter waarde van 100 miljoen euro ook 390 ontslagen met zich mee.

Dat maakt het warenhuis vanochtend aan zijn medewerkers bekend, en aan het publiek met een persbericht.

“De winkels en webshop krijgen door de transformatie een nieuw, uitgesproken gezicht in termen van merken, winkelformule, assortiment en karakter”, klinkt de algemene duiding van de nieuw ingeslagen weg.

Marketingdirecteur Robert Bohemen:

De diepte-investering in wat de leiding ‘radicale vernieuwing’ noemt, vindt plaats over de komende twee jaar. Dat brengt onder meer met zich mee dat er in die tijdspanne op iedere werkdag een nieuwe of vernieuwde Blokker zal open gaan. De winkelketen heeft dan 450 locaties in Nederland met inpandig een volledig assortiment. De online Kiosk in de winkels biedt namelijk toegang tot in totaal 35.000 producten. Direct te bestellen en daarna af te halen op thuis te ontvangen.

“Het omnichannel aspect met de Kiosk, de webshopservice in de winkel en digitale schermen is overal aanwezig. Via de Kiosk kunnen klanten bestellen uit het extra online assortiment dat niet in de winkel verkrijgbaar is of producten afhalen, die online gekocht zijn. In de winkel zijn 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten.”

“Klanten willen van hun huis ‘een thuis’ maken. Daarin zal de Nieuwste Blokker toonaangevend zijn.”

Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de eerste nieuwe Blokker geopend.

De reorganisatie brengt met zich mee dat Blokker niet meer vanuit de inkoop opereert, maar – wat heet – klantgedreven is en vanuit Marketing & Formule draait. Die omslag is verantwoordelijk voor het wegvallen van 390 banen. Vorig jaar verdwenen ook al 440 banen.

Deel dit bericht

5 Reacties

M.

Interessant artikeltje dat ik er ook over tegenkwam: https://basvermond.wordpress.com/2016/04/04/sterfhuis-blokker-holding/

Ben benieuwd hoe lang dit ‘goed’ blijft gaan.

Seb

100 miljoen investeren voor zowel de organisatie als ombouw van de winkels gaat nooit voldoende zijn om 450 winkels te voorzien van een metamorfose en te revitaliseren.

Jeroen Bos

Zie dat reactie 1 verwijst naar een blog artikel met nogal wat negativiteit. Natuurlijk weten we inmiddels wel dat vele retail formules vanuit een “arrogante/relaxte” houding jaren lang hebben stilgezeten en niet de veranderende consument gevraagd hebben wat ze wilden. Daardoor zijn inmiddels aardig wat winkels gesloten. Waarom? Vanuit de kern van het probleem, hetzelfde als hoe Google naar websites kijkt: RELEVANTIE! Is een winkelformule nog relevant of inmiddels ingehaald door de (nieuwe online) werkelijkheid. Het draait dus om een verfijnde combinatie van aanbod, prijs en shopping experience. Ik ga er vanuit dat Robert Bohemen niet voor niets is binnen gehaald. Als hij een goeie job doet, dan heb ik zeker vertrouwen in de winkels van Blokker Holding, maar het zullen er sowieso minder moeten worden, want met een omni-channel distributie model, heb je gewoonweg minder locaties nodig.

Jacob Lageveen

Ik denk niet dat ze dit nog gaat redden. Zalando en andere bedrijven nemen snel de markt over en Blokker kan hier onmogelijk mee concurreren. Wel interessant is dat bijvoorbeeld Wehkamp het goed blijft doen. Vooral door de lage prijzen, maar Blokker is dan ook weer te duur.

Paul Haarman

Ik heb wel vertrouwen in het nieuwe concept. Blokker is een sterk bedrijf gericht op de lange termijn en dat men nu rigoureus ingrijpt toont meer kracht dan zwakte. De uitdaging blijft natuurlijk groot, maar dat geldt voor elke retailer, zowel online als offline.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond