Blond strijdt tegen bruin

In het campagnepanel geven drie deskundigen een rapportcijfer aan een campagnesite. Voor het zover is mag eerst de lezer een oordeel geven. Dit keer de battle tussen blondines en brunettes.
In het campagnepanel geven drie deskundigen een rapportcijfer aan een campagnesite. Lees wat de experts ervan vinden en geef zelf onderaan een cijfer aan de campagnesite! Dit keer ‘Blond tegen Bruin’ van Andrélon. Ook een goede camapagnesite gemaakt?
Site: www.blondtegenbruin.nl
Opdrachtgever: Andrélon
Opdrachtnemer: Media Republic
Andere gebruikte media: Ubachs Wisbrun JWT voor de tvc/ print creatie en SocialMedia8.com voor de seeding.
Doel van de campagne: Andrélon Levendig Bruin shampoo en conditioner en Andrélon Zomerblond shampoo en conditioner onder de aandacht brengen in de doelgroep vrouwen van 20 tot en met 49 jaar.
Blond tegen Bruin is de ultieme online battle van blondines tegen brunettes. In drie minuten worden vaardigheden getest op vijf verschillende onderdelen: snelheid, kennis, behendigheid, logica en geheugen. Voorafgaand aan de battle kiest de speler haar haarkleur om vervolgens via de game de brunettes of de blondines naar de overwinning te helpen.
Mark de Kock, Internationaal E-marketing manager Global Brands bij Sara Lee
Cijfer: 7
De campagne is duidelijk gericht op vrouwen. Andrélon slaagt er hiermee in om haar doelgroep te vinden met een eenvoudige maar doeltreffende campagne. De microsite komt wat rommelig over. Onoverzichtelijkheid in vraag en antwoord maakt het spel weer uitdagender. De campagne opvolging op de Andrélon site is slecht. Er is geen herkenning van de campagne waardoor het merk en producten beter in beeld hadden kunnen komen. Na het spelen ontvang je geen bevestigingsmail. Dit is een gemiste kans om het spel als beginpunt te nemen voor het opbouwen van een relatie met de klant.
Polle de Maagt, Zelfstandig Social Media Consultant
Cijfer: 5
Veel vrouwen spelen regelmatig (branded) games om te ontspannen, hun score te verbeteren en/ of hun geheugen te trainen. Daarin is voor vrouwen de sociale component belangrijk. Deze game scoort op al deze onderdelen mager en lijkt daarmee inconsequent opgezet. Ook de relevantie is laag. (Waarom zou ik mijn haarkleur verdedigen?) Tot slot is de game weinig viraal en wordt de viraliteit ook slecht gefaciliteerd. De integratie met andere online media en ook televisie/ print had beter gekund. Zonde van een aardig concept.
Lukas Pauka, Projectmanager UsMedia
Cijfer: 6
Blond vs. Bruin is een leuke applicatie die de kleur shampoo’s onder de aandacht moet brengen. De applicatie is geweldig vormgegeven, de cartooney stijl is erg herkenbaar en toch heel oorspronkelijk. Helaas is dit dan ook het enige wat interessant is aan de applicatie. De spelletjes zijn nogal flauw. Wanneer je een battle houdt, moeten de gebruikers ook daadwerkelijk tégen elkaar kunnen spelen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Ronald van Rijn
Ik hoop dat de deskundigen die hun ongezouten mening hebben gegeven ook willen reageren op vragen van mensen die hieronder hun reactie geven. Ik heb een eerste vraag @ Polle. Op welke wijze zou jij de viraliteit optimaliseren?
Polle de Maagt
@Ronald Dank voor je snelle reactie. De viraliteit valt voor mij uiteen in twee delen:1) Is de site/video/game wel viraal Dus: is deze grof/geil/grappig/mooi/leuk/ontroerend/interessant genoeg voor mensen om door te sturen? Daar twijfel ik sterk aan (zie ook mijn reactie). 2) Maak je het technisch makkelijk voor gebruikers om de site door te sturen naar vrienden? Dit kan bijvoorbeeld door een bevestiging (zoals Mark al aangeeft), waarin je de mail makkelijk kunt doorsturen, door send-a-friend opties te laten voorkomen op de site en eventueel zelfs door widgets/embeds aan te bieden waarin je de game/je resultaten e.d. kunt delen via Hyves/MySpace/blog.
Niels Schultz
@ redactie emerce. leuk idee om deskundigen een reactie te laten geven op campagnesites. ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om kort te reageren namens de bedenkers/makers. 'geen bevestigingsmail gemiste kans'Om het spel zo laagdrempelig mogelijk te houden is er bewust voor gekozen om alleen de deelnemers die mee willen doen om de prijzen hun e-mail in te laten vullen.Bovendien is er bewust voor gekozen om deelnemers niet ongevraagd een overbodige bevestigingsmail te sturen. Niemand zit daar op te wachten. De bevestiging van je deelname krijg je direct op de site. Alleen winnaars krijgen bericht via e-mail. 'relevantie is laag'Polle, het is duidelijk dat je geen blondine of brunette vrouw bent. De 'strijd' tussen blond en bruin wordt namelijk wel degelijk zo ervaren door vrouwen, ook al is het uiteraard een grotendeels speelse en ludieke strijd. 'game weinig viraal en slecht gefaciliteerd'Er zit een 'send a friend' knop op de site, waar ook gretig gebruik van gemaakt wordt, getuige het hoge aantal spelers.Je tip over widgets etc. nemen we ter harte! 'de spelletjes zijn nogal flauw'we hebben getest onder de doelgroep, met name blondines en brunettes tussen de 25 en 35. Die vonden het geweldig! De relatief simpele spelletjes onder tijdsdruk laten spelen zou verslavend moeten werken. Het spelletje wordt gemiddeld meer dan drie keer per deelnemer gespeeld. volgens mij een hele goede score. 'gebruikers daadwerkelijk tegen elkaar laten spelen'Goed punt. Echter, we hebben ervoor gekzoen om het een single player game te maken om de drempel om mee te doen zo laag mogelijk te houden om zo veel mogelijk spelers mee te laten doen. We zijn bovendien erg trots op de 7,6 score van de lezers/spelers!
soraya_
hoe speel jeh eigenlijk die spel?? 😛