Deel dit artikel
-

bol.com koopt fietskoerier Cycloon

Bol.com neemt een meerderheidsbelang in Cycloon, de post- en pakketbezorger die met de fiets aflevert. Over vier jaar neemt de marktplaats alle andere aandelen over. Het hoofddoel van de transactie: een steentje bijdrage aan klimaatbescherming.

Vanochtend maakten de partijen de intentie hiertoe bekend. Naar verwachting wordt de transactie in de eerste helft van 2022 afgerond.

Cycloon is postbezorger, maar ook de faciliterende partij achter het landelijk dekkende netwerk van pakketbezorgers Fietskoeriers.nl. Er werken in totaal achthonderd bezorgers.

In 2018 nam investeerder Wadinko een belang in het Zwolse bedrijf. De oprichter, een informal en deze participatiemaatschappij verkopen over vier jaar al hun aandelen aan bol.com. De dochter van Ahold Delhaize wordt uiteindelijk de enige eigenaar.

De overname van Cycloon moet bijdragen aan het doel om per 2025 geen CO2 meer uit te stoten in de directe operaties. “Het liefst zijn we tegen die tijd zelfs klimaatpositief”, aldus directeur Marieke Snoek van de post- en pakketbezorger.

Door de samenwerking met bol.com kan Cycloon haar missie om groen en sociaal te bezorgen substantieel versnellen. Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie (COO) bij bol.com zegt: “Een duurzame lastmile is essentieel om klimaatneutraal te worden. We moeten dit soort nieuwe oplossingen aansluiten. Als we dit succesvol wil maken, dan brengt dat een grote wederzijdse afhankelijkheid met zich mee. We doen onze toezegging daartoe in de vorm van een investering.”

Snoek: “Waarom we op bol.com aansloegen? Geen andere investeerder heeft pakketten. Zij wel.”

Cycloon gaat niet exclusief voor bol.com en diens verkooppartners werken. Het bedrijf zal zijn eigen klanten gewoon blijven bedienen en op de markt actief blijven werven voor nieuwe.

Het netwerk van de fietsende pakketbezorgers wordt druppelsgewijs ontsloten op bol.com om het netwerk niet direct te overspoelen. In de tussentijd kan Snoek bestellingen plaatsen voor meer hardware, fietsen. Zonder aarzeling weet ze zich verzekerd van jaren van groei. “Onder de streep moeten we wel kwaliteit blijven leveren.”

Praktisch gezien gaat de samenwerking tussen Cycloon en bol.com er zo uitzien: busjes en vrachtwagens van Cycloon halen pakketjes op in Waalwijk en rijden die naar de distributiecentra in steden met fietskoeriers. Van daaruit begint de traproute naar de voordeuren. De lastigste schakel in deze keten om te vergroenen is de longhaul, de weg van Waalwijk naar de steden. Vrachtwagens en busjes zijn nog niet zo groen als elektrische auto’s.

Cycloon beschikt ook over fietskoeriers in België. “Uitbreiding daar is logisch”, zegt Snoek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond