Deel dit artikel
-

Bol.com wil af van ‘muren’ om webwinkel

“We willen Bol.com open stellen en netwerken met de wereld”. Met die termen geeft directeur Daniël Ropers aan zijn webwinkel voor externe partners, zoals mobiele ontwikkelaars, toegankelijk te willen maken.

"De perfecte winkel heeft alles, is overal en kan vraag en aanbod perfect bij elkaar brengen". Dat is de basis van Ropers’ visie wanneer hij nadenkt over de toekomst van zijn bedrijf. Eén van de manieren om de alomaanwezigheid uit te werken, is het in technische zin openstellen van delen van de techniek van het bedrijf.

"Er is een team gevormd dat nadenkt over hoe de winkel naar buiten toe vorm moet krijgen". Dat geldt zowel voor consumenten als bedrijven, maar ook technici die eventueel via API- of feed-achtige constructies nieuwe toepassingen rondom Bol.com’s diensten wil maken. "Bijvoorbeeld op basis van productgegevens".

Tenen in het water bij Hyves

Twee vroege vernieuwingen op dit front zijn chatbot Billie en de widget die Bol.com liet ontwikkelen voor Hyves. Gebruikers van de profielensite konden via de digitale sticker hun wensenlijstje met vrienden delen en de decemberverlangens van bekenden bekijken. MSN-bot Billie figureert in vriendenlijstjes als alwetende vraagbaak waar het onder meer om boeken, cd’s en films gaat.

Wanneer Bol.com delen van zijn technische infrastructuur voor derden opstelt, staat nog niet vast. Het daarvoor verantwoordelijke team opereert autonoom en met eigen doelstellingen. Bij wijze van proef werd er reeds een iPhone-applicatie ontwikkeld, als ‘proof of concept’.

Richting half miljard omzet

Vorige week bleek in Amsterdam nog waar het publiceren van winkel-API’s toe kan leiden. Shopsavvy is een programma voor mobieltjes op het Android-platform. Het is met 300.000 actieve gebruikers de populairste Android-download. Het laat winkelend publiek in de winkelstraten op basis van barcodes live prijsvergelijkingen maken via de publieke databases van webwinkels en bakstenen (videodemonstratie). Shopsavvy lanceert binnenkort de Nederlandse versie van zijn software.

Vanochtend maakte Bol.com de omzetcijfers over 2008 bekend. Die blijken ten opzichte van 2007 met 31 procent te zijn gegroeid tot 224 miljoen euro. De winkel heeft 2 miljoen klanten. "Het aantal actieve klanten groeide in 2008 met enkele honderdduizenden".

Het bedrijf, eigendom van de Duitse mediagiganten Holtzbrinck en Weltbild, denkt over 5 jaar de omzet te kunnen verdubbelen, tot een half miljard euro. De verkoop van boeken, entertainment en elektronica vormen daarbij het fundament.

Foto: jmarty (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond