Deel dit artikel
-

Booking sluit strategische deal met Grab

Booking Holdings sluit een strategische distributieovereenkomst met Grab, de ‘Uber’ van Zuidoost-Azië. De reisspecialist investeert ook tweehonderd miljoen dollar in het taxi- en koeriersbedrijf als onderdeel van een nog lopende financieringsronde van drie miljard dollar.

Als gevolg van de samenwerking (PDF) kan Booking een extra knop toevoegen aan de apps van zijn labels. Dat zijn bedrijven als Booking.com, Kayak, Priceline, Agoda, Rentalcars.com en OpenTable. Met die knop kunnen gebruikers een taxirit bestellen in de markten waar Grab actief is. Omgekeerd is het ook zo dat gebruikers van de vervoersapp diensten uit het portfolio van Booking kunnen bestellen. Die betalen ze dan met betaaldienst GrabPay.

Grab.com werkt vanuit Singapore en is ook actief in Maleisië, Indonesië, de Filippijnen, Vietnam, Thailand, Birma en Cambodja. Afgelopen voorjaar kocht het de lokale activiteiten van Uber. Naast taxidiensten biedt het ook koeriers- en betaaldiensten, microleningen en maaltijdservices à la Deliveroo.

CEO Gillian Tans van Booking.com lichtte eerder dit jaar de vergelijkbare investering in het Chinese Didi toe met: “Transport is een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening”.

Grab haalde afgelopen maanden ruim twee miljard dollar aan groeigeld op. In een vorige ronde stak Softbank een miljard dollar in het bedrijf, in de huidige ronde steekt Toyota eenzelfde bedrag in de scale-up. Het totaal aan extern opgehaald geld ligt eind dit jaar, als de ronde van drie miljard wordt afgesloten, op zeven miljard dollar.

De grootste regionale concurrent van Grab is Go-Jek.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Lenny K (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond