Deel dit artikel
-

Boris Veldhuijzen van Zanten gaat de strijd aan met (heel veel) mail

Internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten test een nieuwe maildienst die een einde moet maken aan de stortvloed van berichten. Daarbij krijgt de verzender een indicatie hoeveel wachtenden nog voor hem zijn. Korte mails krijgen voorrang.

Persoonlijke frustratie dreef Boris Veldhuijzen van Zanten, behalve investeerder ook initiatiefnemer van de Engelstalige nieuwssite en congres The Next Web, tot de ontwikkeling van een nieuwe maildienst Inbox Pro die het leven van de drukbezette ondernemer draaglijker moet maken. “Ik krijg gemiddeld vijftig tot honderd mails per dag”, zegt Veldhuijzen van Zanten tegen Emerce. “Als je mail beantwoordt, komt er steevast weer een mail terug. Als ik een investeringsvoorstel afwijs, willen veel mensen hun plan nog eens nader toelichten. Waarop ik dan weer moet antwoorden dat dat niet hoeft. Daar wilde ik vanaf.”

Hij oriënteerde zich op alternatieven, maar vond niks dat hem beviel. “Ik zie een mailbox als een to do-lijst, er zijn wel filters die mail enigszins sorteren, en ik wil best geloven dat er ooit mailprogramma’s komen die de relevantie van de inhoud kunnen beoordelen, maar zover zijn we nog niet. En een secretaresse je mail laten verzorgen, is weer het andere uiterste.”

Wie Veldhuijzen van Zanten nu een mail stuurt, krijgt een reactie terug waarin staat hoeveel ongelezen mails er nog zijn. Vervolgens krijgt de verzender de mogelijkheid om zijn mail opnieuw te formuleren. Korte mails krijgen voorrang, die worden binnen tien uur beantwoord. Lange mails blijven vier dagen liggen. Vragen die een uitgebreider antwoord vereisen, staan zes dagen in de wacht. De verzender krijgt ook een reactie als de mail uiteindelijk helemaal niet worden gelezen. “Je vraagt de gebruiker om te filteren, dat werkt erg goed, ik wil niets anders meer.”

Inbox Pro gaat over enkele maanden live voor vermoedelijk een tientje per maand.

Deel dit bericht

15 Reacties

Olaf Molenaar

Goed initiatief. Ik gebruik zelf Priority Inbox van Gmail dit werkt ook erg goed en is een zelflerend systeem. Ik ben van ongeveer 40 naar 15 mails per dag gegaan sinds ik dit gebruik.

Johan

Ik zie de meerwaarde niet. Waarom niet gewoon het FIFO principe toepassen? Als er echte haast bij zit dan geldt nog steeds ‘een beller = sneller’.

Tenslotte wil je altijd de controle in eigen handen blijven houden. Een systeem die prioriteiten voor jou gaat bepalen lijkt me allerminst wenselijk.

Jan

Ik vind het wel mooi dat je dan als verzender helderheid hebt wat er met je mail gebeurt. Nu moet je altijd maar afwachten!

Dan

Leuk idee, alleen voor 10 Euro pm zie ik mezelf dit niet aanschaffen. Waarom? Omdat Gmail, Outlook, Yahoo etc dit gedeeltelijk nabootsen wanneer het een succes blijkt te zijn. Boris hoopt natuurlijk op een overname bod tegen die tijd van tientallen miljoenen.

Dennis Sievers

Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar de werking. In plaats van plat communiceren met maar één verwachting de verzenders (graag binnen nu en 15 minuten antwoord) biedt het idee van Boris al wel veel mogelijkheden om het kanaal te sturen op basis van je eigen activiteit en capaciteit.

@Johan – volgens mij sorteert of prioriteert het systeem van Boris niets, maar brengt het simpelweg de verzender op de hoogte van wanneer hij of zij een reactie kan verwachten. De categorisering die op de afbeelding getoond wordt is simpelweg een filter. Dus je bepaalt nog steeds zelf wat je wel en niet wilt beantwoorden.

Uiteraard eerst zien of het werkt, maar zie het mezelf best gebruiken.

Alexander

Ooooh mijn god, Boris is weer bezig zichzelf te promoten als serial entrepeneur en vermogend investeerder: “Als ik een investeringsvoorstel afwijs, willen veel mensen hun plan nog eens nader toelichten.” Laat me niet lachen zeg….

Janssens

Los van het gemak heb ikzelf geen behoefte inzicht te geven aan anderen omtrent het aantal berichten in mijn mailbox.

Matthijs Kadijk

check het gratis http://www.mailboxapp.com/

nog 700.000 wachtenden voor u !! Kennelijk is er wel aam markt voor dat soort dingen …

Thijssen

Het werkt goed moet ik zeggen.
En ik vind het wel een effectieve oplossingen. Door je eigen invloed op de reactietijd, middels het finetunen van je e-malbericht, wordt de communicatie voor beiden overzichtelijker en directer, en daarmee het wachten op het een reactie ook begripvoller en acceptabel.

Leon

Ben sinds een paar maanden een erg tevreden gebruiker van SaneBox: https://www.sanebox.com

Johan

Dennis, dat betekent dan toch alsnog dat je je e-mails moet gaan screenen op content in hoeverre ze belangrijk, dan wel onbelangrijk zijn?

Stel, je hebt 50 ongelezen e-mails in je inbox. Nummer 51 komt binnen en dit systeem zegt “Ho, er zijn nog 50 wachtenden voor u, binnen 4 dagen krijgt u een antwoord”. Maar nummer 51 blijkt een heel belangrijke e-mail te zijn. Na 4 dagen blijkt het mosterd na de maaltijd te zijn. Helaas pindakaas?

Wat ik probeer te zeggen. Leuk hoor, een systeem dat prio aanbrengt aan je inbox, Maar als je dan alsnog zelf alle e-mails moet gaan screenen is de meerwaarde van het principe een beetje weg.

Ronny van Dooren

Er is altijd ruimte voor goede applicaties. Zo gebruik ik nu Mailbox. Zie http://www.mailboxapp.com/ Leuke aanvulling, waarbij emails kunnen worden gesnoozd.

Krijg tussen de 50 en 200 emails per dag, waaronder monitoring alerts. Mijn tip:
– Gebruik gmail
– Categoriseer emails met behulp van labels, bijv. alerts.
– Markeer met de optie filters alle emails van bepaalde afzenders automatisch als gelezen.

Kwestie van organiseren. Geen centje pijn.

Arthur

Leuk verhaal, maar je mail is te lang. Schrijf het nog eens kort en ik ga je niet laten wachten….

Ach ja, er zijn mensen die op basis van een gezonde dosis arrogantie succesvol lijken te zijn. Voor de rest geldt: Gewoon je klanten/prospects etc netjes te woord staan. Heeft meer zin.

Dennis Sievers

@Johan

Als het belangrijk is, dan pleegt de verzender er maar een belletje achteraan om de prioriteit onder de aandacht te brengen. Zeker als hij ziet dat het een paar dagen kan duren voordat ik een reactie kan geven. Ik zit niet de hele dag in mijn mailbox te wachten op mailtjes die eventueel belangrijk kunnen zijn.

Misschien dat je in het systeem van Boris dadelijk wel aan kunt geven welke afzenders tot uitzonderingen behoren etc. om op die manier de standaard replys met “X wachtenden” te voorkomen? Geen idee hoor, heb ook geen idee of het daadwerkelijk praktisch is dadelijk, maar vind het uitgangspunt van de ontwikkeling niet verkeerd.

Joost Boer

Ik heb de service Other Inbox (IOB, http://www.otherinbox.com/). Die categoriseert bulkmail als nieuwsbrieven, berichten van social media en dergelijke en bewaart ze in aparte mappen. Unsubscriben van junk wordt gemakkelijk gemaakt: gewoon in de map unsubscribe stoppen. Het scheiden van deze mail is al een voordeel, je hebt zelf het heft in handen. Het werkt bij de meeste webmailproviders (en bij de gerelateerde imap-programma’s).

Verder inderdaad Gmail Priority Inbox. Gaat gemakkelijk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond