Deel dit artikel
-

Boxoffice

TicketToday is een van de eerste volledig geautomatiseerde kaartverkoopkanalen. Waar heeft de concurrentie het (niet) laten liggen?

Ticketingleverancier TicketToday lijkt vanuit het niets te zijn gekomen en focust zich vooralsnog op organisatoren in de dance-industrie. Partygangers kunnen via TicketToday, danwel via de site van de betreffende organisator, kaarten bestellen.

In tegenstelling tot bestaande online kaartverkoopkanalen fungeert TicketToday niet als intermediair, maar als een op zichzelf staande tool. Eenmaal aangemeld kunnen klanten een feest aanmaken en via een zogenaamd control panel de condities eigenhandig aangeven, dan wel tussentijds aanpassen: zoals hoeveel (vip)kaarten er verkocht mogen worden, wat de tarieven zijn, welke informatie gerapporteerd dient te worden, evenals de mogelijkheid tot het plaatsen van een link of button op de eigen site.

Om het online betalen voor consumenten zo laagdrempelig mogelijk te maken, kan er op praktisch elke gangbare manier betaald worden: via Bibit (creditcard, Rabo Direct, eenmalige machtiging of overboeking) of mobiel (Moxmo prepaid of Mobile2Pay postpaid). Bovenop het ticket zit een voorverkoopfee van minimaal 1,75 euro, of een marktconform percentage. Colin de Vries, die TicketToday in de markt moet zetten: "De betaalmethode mag nooit een excuus zijn om geen kaarten via ons te kopen."

Wanneer het verschuldigde bedrag binnen is (na uiterlijk vijf werkdagen), ontvangt de kaartkoper een mailtje met wachtwoord en een persoonlijke url, die toegang geeft tot een module waar het feitelijke kaartje, in casu twee barcodes, geprint kan worden. "Dit uit praktisch oogpunt, omdat een uitgeprint A4-tje verfomfaaid kan raken. Als de scanner met daarop onze software de codes echt niet meer kan lezen, kan het unieke nummer handmatig worden ingetoetst. Behalve de barcodes is er nog genoeg ruimte voor informatie over het evenement, voorwaarden, een routebeschrijving en eventuele aanbiedingen," aldus De Vries.

"Dit alles is geautomatiseerd. Wij kunnen in principe met vakantie," zegt René Kiviet, die enkele maanden aan de software heeft gesleuteld. "De voorkant van de presale website is helemaal in orde. Daar gaat het in principe om. Ik ben aan de achterkant van het systeem nog wel bezig met functionaliteiten voor de klant zoals verkooprapportages en een directe uitbetalingkoppeling. Maar, om geld te gaan verdienen, wilden we na de pilots zo snel mogelijk live." Dat bleek mogelijk omdat er tijdens de pilots rond de jaarwisseling, in samenwerking met partyorganisator The Power Zone, geen noemenswaardige bugs in het systeem bleken te zitten. "Hoeveel kaarten er dankzij ons zijn verkocht? Enkele tientallen op een kleine tweeduizend bezoekers, maar het was ook voor het eerst dat The Power Zone kaarten in de voorverkoop verkocht."

Behalve logistieke voordelen – (online) bestelde kaarten hoeven niet langer handmatig te worden nagestuurd – vormt de centrale registratie van de betalingsgegevens tevens een gericht databasemarketinginstrument: hoeveel kaarten zijn er door wie, waar en wanneer gekocht. De Vries: "Zo kun je ook bijvoorbeeld nagaan wat het effect is van flyeren en mensen, met permissie, op de hoogte houden van nieuwe party's."

Daarnaast heeft TicketToday een partnernetwerk opgestart met online partijen als On Stage, jungle.pagina.nl en Party Hall. "Vergelijk het met het nieuwsbalkje van nu.nl op andere sites. Daarmee vergroten we de exposure van onze klanten. Partnersites ontvangen weer commissie uit onze fee," legt De Vries uit. TicketToday heeft nu zo'n twintig klanten – waaronder CrazyLand, The Partyorganizer en Dutch Festival & Events, moederbedrijf achter krakers als het NederBeachPopFestival en het SchlagerPopFestival. De prognose is dat het systeem van de zomer minimaal vierduizend kaarten per maand afzet. "Maar op basis van de huidige cijfers lijkt het dubbele of driedubbele een betere schatting."

De Vries baseert zich daarbij mede op de tendens dat er sowieso meer online aangekocht wordt, evenals meer kaarten online besteld worden – hetgeen bevestigd wordt door het kaartverkoopnetwerk TicketBox (onderdeel van de Staatsloterij). Bovendien is het duo niet van plan zich blind te staren op partyorganisatoren. "De dance-industrie is prima om mee te beginnen, omdat die scene, inherent aan de muziekstroming, computer minded is. Maar ons uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk kaartjes, dan wel software in licentie te verkopen," zegt Kiviet.

Rest de vraag waar de concurrentie het heeft laten liggen. Zo kunnen evenementbezoekers via de marktleiders TicketBox en Ticket Service – waar organisatoren als respectievelijk ID&T en Mojo zich voor langere tijd contractueel aan gelieerd hebben – weliswaar kaarten online bestellen, maar kan er slechts met creditcard worden betaald en moeten de kaarten vervolgens per post (extra kosten) worden nagestuurd. Het eveneens recente initiatief voorverkoop.net verschilt hierin dat kaartkopers niet per creditcard hoeven te betalen, maar biedt behalve 'storten' geen andere (micro)betaalmethoden. En dan zijn er nog de eerdere pilots Ticketscene van Partyscene en TicketDirect, die niet van de grond zijn gekomen.

Ook van het mobiele equivalent, een barcode in de vorm van een sms-bericht als entreebewijs waar Partyscene op dit moment in samenwerking met CMG aan werkt, is De Vries niet onder de indruk: "Om te beginnen denk ik dat veel mensen geen zin hebben hun mobiel mee te nemen naar een evenement. Daarnaast bestaat het risico dat berichten kwijt raken of dat als je aan de poort staat, je batterij net leeg is. Bovendien ondersteunen lang niet alle toestellen deze mogelijkheid."

Ten aanzien van de giganten TicketBox en Ticket Service stelt Kiviet: "Het lijkt erop dat zij een dusdanig omvangrijk, duur systeem hebben laten bouwen als ware het de Taj Mahal, voordat ze überhaupt online kaarten durfden aan te bieden, dat ze daar voorlopig wel even aan vastzitten. Daarin hebben wij als relatief simpel systeem een voorsprong. Anderzijds hebben zij ID&T en Mojo in de wurggreep en vormen wij geen bedreiging. Het klopt dat wij ons daarom richten op de onderkant van de markt, maar dat geeft ons wel ruimte om in alle rust een breed draagvlak te creëren voor TicketToday in de toekomst."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond