Deel dit artikel
-

Brechtje de Leij (Marktplaats.nl): ‘Ik ben wel een lady geek’

Brechtje de Leij studeerde moleculaire genetica en gelooft in Star Trek als toekomstbeeld. Ondertussen weet ze in corporate omgevingen veranderingen te realiseren waar de eindgebruiker echt iets aan heeft. “Uiteindelijk begint en eindigt alles bij de gebruiker”, aldus de sr. Product manager Marktplaats.nl.

Van strategisch advies naar een online prikbord, waarom?
“Toen ik voor mezelf startte, was Marktplaats de eerste opdracht die ik kreeg. Ik werkte er vervolgens als interim-productmanager bij Nieuweautokopen.nl. Vanuit die achtergrond heb ik de organisatie leren kennen. Op een gegeven moment vroegen ze me of ik dat fulltime wilde gaan doen. Na afronding van m’n projecten bij andere opdrachtgevers heb ik de switch gemaakt.” 

Wat houdt je functie formeel in?
“Ik geef leiding aan een van de vier klantreis-teams. In abstracte zin moeten wij ervoor zorgen dat gebruikers bij elkaar komen en succesvol kunnen handelen. Hiervoor moeten ze optimaal landen en welkom worden geheten. Oftewel, een zo goed mogelijke start om aan de slag te gaan. Dat moet over alle kanalen die we bieden kloppen, van vast tot mobiel. De context van de gebruiker nemen we dan ook erg serieus.”

Is Marktplaats als platform niet een keer af?
“Nee. Een verbetering op de ene plek schroeft namelijk de verwachtingen over de hele linie omhoog. Een recente simpele, maar grote stap voorwaarts is dat onderling communicatieverkeer nu via chat verloopt en dat je daar nu ook foto’s in kunt meesturen. Conversational commerce, een trend waar we in mee moeten.”

Leuk, maar je geeft wel je freelancepositie op…
“Klopt. Daar staat tegenover dat ik mag bouwen aan een groot online Nederlands merk dat dagelijks miljoenen mensen bereikt. Die dynamiek ken ik al van Nu.nl, maar er echt deel van uitmaken, is nog leuker. Ik miste dat namelijk wel. Als consultant vertel je wat een ander zou kunnen doen, maar ik wil liever vanuit een team een concrete bijdrage leveren. Voor hoe lang? Geen idee. Ik werk niet met een stalinistisch vijfjarenplan voor mijn carrière. Zo blijf ik ook gewoon nog actief bij de Speakers Academy.”

Wat is de rode draad in je loopbaan?
“Ik ben eigenlijk wel een lady geek, deed vroeger al graag experimentjes, studeerde moleculaire genetica en geloof dat delen uit Star Trek echt laten zien waar onze wereld naartoe gaat. Dat soort dingen resoneren bij mij. Tevens ben ik goed in zaken outside-in te benaderen en algemene ontwikkelingen te vertalen naar wat relevant is voor onze business. Verder hoop ik als onderdeel van de eBay Classifieds Group veel op te steken van de internationale kruisbestuiving die er plaatsvindt.”

Hoe werk je?
“Resultaatgericht, met het besef dat werken aan serieuze zaken ook leuk mag zijn. Zo’n instelling levert je per definitie op. Onze dagelijkse stand-up beginnen we dan ook altijd met de vraag of er iets groots of kleins te vieren is. Dat is een lekker begin van de dag. In the end begint of eindigt alles bij de gebruiker. Dat heb ik tot in het extreme bij IceMobile geleerd, waar ze meesters zijn in design thinking. Iets wat nog lang niet ver genoeg in alle user experiences is doorgevoerd. Zie het zo: er zijn slimmere manieren om te internetten dan slechts op een knop te klikken.”

Heeft technologie het vak erg veranderd?
“Micro-ervaringen, zowel digitaal als offline, vormen je beeld van een merk, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Menselijk gedrag en behoeftes an sich zijn door de jaren heen amper veranderd. De manieren om eraan tegemoet te komen wel, vooral door technologische innovaties. Om hiervan te profiteren, moeten we gebruikers hierin meenemen, stapje voor stapje. Anders vinden we het toch al snel best eng. Wil je dat succesvol doen, dan moet je nieuwigheden altijd terugvertalen naar je primaire focus. Anders werkt het niet.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond