Deel dit artikel
-

Britse supermarkt Sainsbury’s koopt e-bookbedrijf

De nummer drie supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk Sainsbury’s wordt een actieve speler op de e-bookmarkt. Voor een pond neemt het het verliesgevende aNobii over van HMV.

De supermarkt (marktaandeel: 16,5 procent) neemt het aandelenpakket van 64 procent van HMV over, zo maakt de onderneming bekend. Met de sociaal georiënteerde digitale boekenwinkel moet de concurrentie met Tesco worden aangegaan. Die heeft al een e-bookwinkel.

Sainsbury’s probeert de overname logisch te laten klinken: “Dit is een volgende stap in onze strategie om digitale diensten te leveren ter ondersteuning van de groei van het online kanaal. Het laat onze toewijding zien aan multichannelretailing.”

Hoe aNobii’s concreet wordt geïntegreerd richting de consumentenmarkt en waar de meerwaarde het best tot uiting komt, moet nog blijken. Onder zijn vorige eigenaar zorgde aNobii voor een operationeel verlies van tonnen per jaar.

De e-booksite is niet primair een downloadwinkel, maar meer een boekenclub. De zeshonderdduizend leden wereldwijd vertellen welke boeken ze lazen, lezen of willen lezen en kunnen snuffelen in de leeslijsten van anderen. Het is niet bekendgemaakt hoeveel Engelse leden de boekenclub heeft.

De supermarkt maakte gisteren bij de publicatie van de financiële cijfers bekend, dat de online omzet met twintig procent is gestegen tot vorig jaar. Nadere details blijven achterwege.

Albert Heijn heeft met bol.com ook de middelen in handen om in de winkel digitaal shoppen, bijvoorbeeld via WiFi, te faciliteren.

Foto: Michael Francis McCarthy (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond