Deel dit artikel
-

BTW-heffing voor internetreizen

De Europese Commissie wil BTW heffen op reisdiensten die door buitenlandse partijen via internet in de EU worden verkocht. Het is voor het eerst dat de Commissie de elektronische handel van een niet-digitaal product uit het buitenland aan omzetbelasting wil onderwerpen.

De levering van een pakketreis aan een in de EU gevestigde consument is voor buitenlandse partijen momenteel vrij van omzetbelasting. Volgens de Commissie werkt dit concurrentieverstorend ten nadele van vooral kleinere Europese reisbureaus. Grotere Europese bureaus kunnen nog filialen opzetten in niet-Europese landen om daarmee de belasting te ontlopen. Kleinere bureaus hebben vaak de middelen niet voor deze constructie, aldus de Commissie.

Het toegenomen gebruik van internet als verkoopmedium in de toeristische sector speelt hierbij een belangrijke rol, signaleert de Commissie. De Commissie stelt voor om de plaats van levering van de reisdiensten de maatstaf te maken voor BTW-heffing. Dit moet alleen gelden voor pakketreizen die in de EU plaatsvinden en aan in de EU gevestigde klanten worden geleverd.

Het voorstel is opvallend, aangezien eerdere plannen voor belastingwetgeving uitgingen van een beperkt aantal immateriële producten en diensten; digitaal geleverde producten zoals software, e-books en pay-per-view diensten bijvoorbeeld.

De nu aangekondigde voorstellen zijn dan ook onderdeel van een pakket maatregelen dat de BTW-heffing binnen de hele reisbranche eerlijker moet laten verlopen. In de huidige situatie komen niet alle BTW-opbrengsten ten goede aan de lidstaat waar de consumptie effectief plaatsvind. Dat geldt bijvoorbeeld voor zakelijke reizen en reizen die door reisbureaus worden doorverkocht aan touroperators.

De huidige wetgeving dateert uit 1977, toen het overgrote deel van de reizen rechtstreeks aan reizigers werd verkocht. Volgens de Commissie is deze situatie 'ingrijpend gewijzigd' met de opkomst van verticaal geïntegreerde groepen. Reisbureaus, reisorganisatoren, luchtvaartmaatschappijen en accomodatie-aanbieders verkopen steeds vaker reizen of reisonderdelen aan elkaar. Daarnaast zijn reisbureaus opgekomen die zakelijke of incentivereizen als speciliateit hebben. In al deze gevallen blijft in het intermediaire consumptiestadium een restbedrag aan BTW aan de strijkstok hangen, die het land waar de reis wordt doorgebracht niet ten goede komt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond