Deel dit artikel
-

Buitelaar trekt digitale trukendoos in Europa open

Michiel Buitelaar, nu nog COO Digital Media bij Sanoma Uitgevers in Nederland, mag ook de digitale kar gaan trekken op Europees niveau. Hij is benoemd tot Chief Digital Media bij Sanoma Group, actief in 13 landen. Een groter deel van de omzet moet uit digitale activiteiten komen. Buitelaar verwacht het trucje dat hij in ons land uitvoert, ook in andere landen te kunnen voortzetten.

De nieuwe functie bij de Europese mediagroep komt voort uit het besef dat er meer te halen valt uit een internationale samenwerking binnen de bestaande bedrijven. "Sommige concepten willen we uitbreiden, kopiëren en inzetten in andere landen. Dat begint met kennisuitwisseling. Daarnaast is marktvergroting voor het rendabel maken van digitale activiteiten essentieel", aldus Buitelaar, die zich in zijn nieuwe functie gaat richten op het bepalen van de strategie en het uitbouwen en rendabel maken van digitale media activiteiten voor de internationale organisatie.

Hij haalt de lancering van NU.de in Duitsland aan. Ook andere concepten staat hetzelfde lot te wachten. Welke dat zijn, daar wil Buitelaar nog geen woorden aan vuil maken: "Die plannen hebben we, maar dat is concurrentiegevoelig."

Buitelaar wil enkel kwijt dat het gaat om concepten die het goed doen in groei en winst. "Daar zit een patroon in." Hij doelt op online video en mobiele applicaties. "NU.nl is een succesvolle dienst. De mobiele variant van NU.nl groeit als kool. Het ligt in de lijn om dat soort dingen uit te breiden. Het concept NU, ik zeg niet dat het te groot is voor Nederland, maar dat heeft het in zich om groter te worden. We denken dat we dat trucje nu wel kennen."

Hij vervolgt: "Er is een aantal concrete gebieden waar we hier goed aan verdienen. Die groei moeten we in andere landen voortzetten."

Nederland zou een koploper zijn op digitaal gebied voor Sanoma Group. Finland, Bulgarije en Hongarije zijn op digitaal gebied even groot als Nederland, laat Buitelaar weten: "Ook daar kan je spreken van een van de grootste digitale uitgevers." Met de nieuwe functie van Buitelaar moeten ook andere landen gebruik gaan maken van de bestaande kennis.

Buitelaar: "Als je terugkijkt, Nederland is eerder op de digitale golf meegegaan dan sommige andere landen. Onder meer Bert Wiggers en Paul Molenaar hebben Ilse Media toentertijd groot gemaakt."

Cijfers om de koploperspositie te onderstrepen heeft Buitelaar niet bij de hand. "We rapporteren nog niet alles apart. Ik kan wel zeggen dat de digitale activiteiten in Nederland en bijvoorbeeld ook Bulgarije, een substantieel en groeiend deel van de omzet uitmaken. Maar we willen een nog groter deel van de omzet uit digitaal halen. De targets die hiervoor zijn opgesteld, daar zit groei in."

Deel dit bericht

3 Reacties

Maarten Stramrood

Ik ben toch nog steeds erg benieuwd naar de omzetcijfers voor Nederland. Wellicht typerend dat deze niet gerapporteerd worden?

Oscar Diele

Gefeliciteerd Michiel, een verdiende promotie naar Europees niveau. Zet 'm op!

David de Boer

Kleine correctie op bovenstaande tekst. Het concept NU.nl is door Sanoma – om moverende redenen – in Duitsland niet als NU.de, maar als http://www.dnews.de in de markt gezet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond