Deel dit artikel
-

Business 2.0 verdwijnt

Na bijna tien jaar stopt het Amerikaanse ‘new economy’ maandblad Business 2.0 ermee. Het blad heeft 600.000 abonnees, maar de advertentie-inkomsten zijn te laag.

Business 2.0 werd in 1998 opgericht en uitgegeven door de Future Network, een Brits mediabedrijf. Onderwerp van het blad was ‘de nieuwe economie', die toen nog bezig was met een snelle opmars. In 2001 kocht Time Warner het blad voor een bedrag van bijna 70 miljoen dollar.

De advertentie-inkomsten van Business 2.0 zijn dit jaar flink gedaald, blijkt uit gegevens van Magazine Publishers America. Het aantal advertentiepagina's zou deze zomer met zo'n 40 procent zijn afgenomen. Het blad was al enige tijd verliesgevend.

In juli schreef The New York Times al dat Time Inc overwoog om te stoppen met Business 2.0. Nadat lezers een actie waren gestart op onder meer Facebook, zei Time Inc dat het verkoop van de titel overwoog. Onder meer de uitgever van Fast Company, Mansueto Venture, heeft een bod gedaan.

In plaats van het blad te verkopen, heeft Time Inc nu besloten om de hoofdredacteur van het blad, samen met negen andere redacteuren, in te zetten voor het zakenblad Fortune (ook Time Inc.). Zij gaan daar onder meer de Technologie-sector helpen meer smoel te geven. De andere medewerkers moeten op zoek naar een nieuwe baan.

De hoofdredacteur van Business 2.0, Joshua Quittner, zegt tegen The New York Times dat hij erg verdrietig is over het opheffen van de titel. Hij vult aan: "Maar bij Fortune hebben we een nog groter platform om ons te laten gelden."

In oktober verschijnt de laatste uitgave van Business 2.0

Deel dit bericht

1 Reacties

Sacha Vekeman

Een duidelijk signaal dat na 10 jaar het online model een complete saturatie kent, misschien tijd voor een Mobile 2.0 magazine! Er zijn miljarden advertentiedollars beschikbaar via de bestaande mobiele powerhuizen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond