Businesscards voor kinderen

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagnesite. Dit keer de campagne van Z@PP.
Site: http://www.kommaaropzapp.nl/
Klant: Nederlandse Publieke Omroep
Bureau: Icemedia
Andere gebruikte media: televisiecommercial op Z@PP, bannering en e-mailmarketing
Doel van de campagne
De doelgroep moest op de hoogte worden gebracht van de vernieuwde branding van Z@PP. Met het oog op een langetermijnrelatie met de doelgroep, werd een database aangelegd met klantgegevens. In de maand dat de campagne liep, zijn twaalfduizend setjes Z@PP id-cards verstuurd. De campagnesite werd in die tijd ruim 63.000 keer bezocht (43.000 unieke bezoekers). Door een e-card, de ‘send-a-friend’-functionaliteit of de zogenaamde Buddy Booster te gebruiken, heeft de doelgroep er zelf voor gezorgd dat nog eens 14.321 vrienden op de hoogte van de campagne zijn gebracht. Een setje id-cards bestaat uit tien visitekaarten, waarvan er ongeveer zeven worden uitgedeeld. Dit zou betekenen dat er offline nog eens 84.000 mensen zijn bereikt.
Omschrijving
Op de Z@PP-site spelen vijf stripfiguren een hoofdrol. Met een korte quiz konden kinderen Z@PP id-cards bestellen. Na de quiz was duidelijk welk stripfiguur ze op hun gratis visitekaartje konden laten drukken, samen met hun persoonlijke gegevens, zoals Hyvesadres, e-mailadres en een foto. De visitekaartjes werden per post verstuurd. Zo werd Z@PP gepromoot door de doelgroep zelf. De campagne was gericht op kinderen van negen tot twaalf jaar.
Naam: Eline Deutekom
Functie: creative director Clockwork
Rapportcijfer: 7
"De test is een slimme en laagdrempelige manier om de doelgroep de id-cardsapplicatie in te trekken. Jammer dat de registratie vóór de test plaatsvindt en niet op een relevanter moment (bijvoorbeeld als de kaartjes worden besteld), waarmee de campagne succesvoller had kunnen zijn. De nieuwe stijl van Z@PP is goed geïntegreerd, de quiz is alleen wat saai vormgegeven. Viraliteit wordt slim gefaciliteerd en het concept is goed doordacht. Daarnaast genereren de kaartjes offline een buzz, waardoor ook kinderen worden betrokken die minder online zijn en liever in een boom klimmen."
Naam: Winfried van der Veen
Functie: zelfstandig adviseur nieuwe media Face First
Rapportcijfer: 8
"De actiesite sluit goed aan op het Z@PP-design. Een goede keuze gezien de brandingdoelstellingen. Echt heel slim is het laten uitdelen van de Z@PP id-cards: viraal, maar dan in real life. Toch zijn er details te verbeteren. Volgende keer graag iets meer oog voor de afhandeling van ontbrekende gegevens en fouten op het registratieformulier. Ook de flow van het bestellen van de Z@PP id-cards kan soepeler. Het mailtje dat je kunt versturen aan je vrienden is niet aanpasbaar en bevat wat kleine foutjes. Alles bij elkaar een leuke en originele campagne. En met een goed resultaat."
Naam: Boris Nauta
Funtie: media architect Media Republic
Rapportcijfer: 6,5
"Er wordt op de actiesite gebruikgemaakt van de meest voor de hand liggende technische mogelijkheden, zoals een Hyvesgadget, doorsturen via e-mail en importeren van vrienden uit MSN en Gmail. Een gebruiksvriendelijke actiesite, maar spetterend noem ik het niet. De site staat op zichzelf en wordt, behalve met een promo op tv, nauwelijks aangejaagd. Er is geen link op de Z@PP-Hyves naar deze actie. Is men soms bang dat de actie te succesvol wordt? Omdat Z@PP een maximum heeft gesteld aan de uit te delen cards, wordt de actiesite bij succes opgeheven. Een vreemd mechanisme."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond