Deel dit artikel
-

Businessmodellen weblogs niet wezenlijk anders

Wat is de 'raison d'être' van het webloggen? Hoe verhoudt webloggen zich tot journalistiek, welke businessmodellen zijn courant en wat verdient een professionele weblogger eigenlijk? Het zijn thema's die maandag allemaal werden besproken tijdens de eendaagse conferentie 'les blogs' in Parijs. Emerce-hoofdredacteur Anton van Elburg nestelde zich tussen de webloggers en brengt verslag uit.

Van de ruim 200 bezoekers aan de Les Blogs conferentie vandaag in Parijs, heeft zeker 80 procent een laptop op schoot (zie hier de foto's op Flickr). De WiFi-verbinding in het gebouw van de Senaat, waar de conferentie plaatsvindt, is zwaar overbelast. Tijdens de paneldiscussies wordt op het scherm live gechat door bezoekers, panelleden en ook mensen buiten de zaal.

Na een aantal matte presentaties in de ochtend was de sessie over nanopublishing pas de moeite waard. Jason Calacanis van WeblogsInc en Gaby DarbyShire van Gawker Media, de twee grootste weblog-uitgeverijen van de VS, gaven samen met andere panelleden inzicht in hun businessmodellen.

In feite zijn die businessmodellen niet veel anders dan die van traditionele media, zoals Darbyshire meteen al zei:”We zijn een uitgeverij die publiceert in het format van blogs. We worden betaald door adverteerders. It’s that simple.” Volgens Calacanis hebben blogs drie tot 18 maanden nodig om break even te draaien.

Stowe Boyd van Corante Media bracht nuance aan: “Het verschil is dat dit van onderop komt, daardoor verandert alles. Het fundamenetele verschil is dat we geen journalisten in dienste hebben, alleen samenwerken met bloggers. We zoeken mensen die expert op een bepaald gebied zijn en al een blog hebben, en brengen ze onder de Corante paraplu.”

Jason Calacanis acht het debat over het verschil tussen journalisten en bloggers ‘silly‘. Calacanis: “Er zijn veel mensen die beide doen. Het gaat erom wat de gebruiker verwacht van een site. Van een grote titel verwacht je ‘refined content’. Van een blog heb je geen verwachtingen omdat het ongefilterd is. Bloggers en journalisten willen beide de waarheid brengen, maar de processen verschillen. Traditionele journalistiek met al zijn filteringprocessen brengt je niet dichterbij de waarheid. Factchecking op een blog is veel efficienter dan in traditionele journalistiek. Als je een fout maakt, dan heb je meteen 30 mensen die je dat onder de neus wrijven.”

Zowel Gawker als WeblogsInc hebben geexperimenteerd met shared revenue-modellen (waarbij de blogger deelt in de advertentie-opbrengsten) maar zijn daarvan afgestapt. Calacanis: “Het is een goed model als je wilt gaan starten en geen geld hebt om bloggers te betalen. Maar het is alleen attractief voor 1 op de 20 bloggers. Ze moeten maanden werken voordat het geld binnen begint te komen.”

Hoeveel betaalt Calacanis zijn bloggers dan? Calacanis: “Dat varieert van 100 dollar tot vierduizend dollar per maand, afhankelijk van het werk dat erin gestopt wordt. Sommigen besteden er twee uur per week aan, anderen tot 40 uur per week.”

Volgens Gaby Darbyshire betaalt Gawker bloggers om het onderscheid tussen advertising en inhoud goed gescheiden te houden. Daarbij hanteert Gawker een combinatie van een basissalaris en een bonus om de bloggers ook mee te laten profiteren van een eventuele groei in traffic. Calacanis was huiverig voor betalen op grond van traffic: “Dan kiezen ze misschien voor de grootste gemene deler, bijvoorbeeld veel berichten over Paris Hilton, om verkeer te trekken.”

Verschil van mening was er over de methode van de weblogs. Volgens Gaby DarbyShire gaat het allemaal om kwaliteit. Niet alleen de toon is belangrijk, maar blogs moeten ook betrouwbaar zijn en een consistente aanpak hebben. Je moet er zeker van zijn dat er dagelijks een x-aantal postings komen. Gawker doet dan ook aan factchecking, belt tips en berichten na en brengt correcties aan op verhalen als er fouten zijn gepubliceerd. De methodes van traditionele media en blogs komen bij elkaar, aldus Darbyshire.

Jason Calacanis leverde commentaar op deze uitspraken via het chatkanaal, dat ook achter de sprekers werd geprojecteerd: “If you edit a blogger, they are no longer a blogger. Comments + unfiltered = blog”

De sprekers waren het roerend eens over de stelling dat blogging een talent-business is, en dat het vinden en binden van talent de belangrijkste opgave is. Een van de problemen is nu ‘blogger burn out’, aldus Calacanis. “Ze krijgen kinderen en goede banen en hebben minder tijd. Vergeet niet dat blogging een hit werd in de periode toen veel mensen hun baan verloren.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans

Wat lopen we in europa toch achter met dit soort zaken. Hoe kan het dat er geen nederlandse uitgever is die dit oppakt en er iets mee gaat doen? Zo'n autoblog bijvoorbeeld, dat is toch een onderwerp dat in NL zeker geld op kan leveren?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond