Deel dit artikel
-

CBS: Groei e-commerce Nederland zwakt af

Nederlandse webwinkels hebben de omzet tot november met 9 procent zien groeien, maar wel minder hard dan in de jaren ervoor.

Een jaaroverzicht tot nu toe van het CBS laat zien dat 2014 het eerste jaar zou kunnen worden zonder dubbele groeicijfers. Vorig jaar bedroeg de groei nog 10,3 procent. In het nu lopende jaar werd enkel in het tweede kwartaal nog dubbelcijferige groei getoond.

Het statistiekenbureau stelt: “Postorderbedrijven en internetwinkels zetten opnieuw behoorlijk meer om dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Met een stijging van bijna 8 procent viel de groei wel lager uit dan in de vijf voorgaande kwartalen. In juni en juli werden, met een omzettoename van bijna 7 procent, de laagste groeicijfers sinds februari 2013 genoteerd. In
september trok de groei (9 procent) weer wat aan.” (PDF)

Eerdere marktcijfers lieten al zien dat de grootste groei op de online consumentenmarkt plaatsvindt bij de grootste webwinkels. En bij specialisten. Kleinere algemene winkels hebben het lastiger dan de grote omdat ze in een markt met lage marges de schaalvoordelen ontberen die hun grote tegenhangers wel hebben.

Naar verwachting komt een deel van de groei in komende jaren op het konto van dat deel van de traditionele retail dat met succes de weg naar online verkopen neemt.

Foto: Ken Hawkins (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

hela

Hier zwakt de groei af en twee post lager op deze site is er juist sprake van toename. Bij beiden gaat het om ongeveer 10%. It’s in the eye of the beholder?
is 10% groei nu slecht of goed?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond