Deel dit artikel
-

CEO Ordina: kleinere spelers krijgen het moeilijk

interactief bureau Clockwork gaat op in een nieuw te vormen onderdeel van moederbedrijf Ordina. Dat onderdeel richt zich op vraagstukken over hoe bedrijven interacteren met hun klanten. De naam Clockwork zal verdwijnen. Emerce sprak hierover met CEO Ronald Kasteel van Ordina. “Kleinere spelers krijgen het steeds moeilijker.”

In maart en april schreef Emerce in een aantal nieuwsberichten over het vertrek van verschillende leden van het management van Clockwork en de komst van een nieuwe, van moederbedrijf Ordina afkomstige, eindverantwoordelijke. Deze berichten vormden de aanleiding van het gesprek dat Emerce had met de hoogste baas van ICT-dienstverlener Ordina. Kasteel: “Ik wil een completer beeld geven over wat er zich afspeelt bij Clockwork en Ordina.”

Het vertrek van leden van het management en andere medewerkers van Clockwork is, zo geeft Kasteel toe, mede een gevolg van de veranderingen die op stapel staan. Maar ook de relatief jonge gemiddelde leeftijd van de medewerkers speelt volgens hem een rol. “Dan is het niet raar dat mensen na zeven jaar weer eens om zich heen kijken.” Dat een aantal mensen Clockwork heeft verlaten, ziet hij niet als een probleem. “Zo gaat dat bij veranderingen. Andere medewerkers zijn juist weer erg enthousiast hierover.”

De veranderingen rondom Clockwork zijn een gevolg van een strategische lijn die Ordina heeft ingezet, vertelt Kasteel. Het bedrijf denkt niet meer vanuit de technologie, maar vanuit businessvraagstukken van de klant, legt hij uit. Dan gaat het bijvoorbeeld om vragen als: hoe kan ik mijn efficiency verhogen? Of: hoe bereik ik mijn klanten beter? Opdrachtgevers stappen met zulke vragen eerder naar een grotere partij dan naar een klein bureau. Kasteel: “Voor de strategische vraagstukken willen opdrachtgevers bedrijven met schaalgrootte.”

De onderdelen binnen Ordina die zich met vraagstukken bezighouden over ‘interactie met de klant’ zullen volgens Kasteel straks één organisatorisch onderdeel vormen. Clockwork is daar onderdeel van, maar ook de huidige CRM-activiteiten van Ordina. Al die onderdelen zullen straks onder het Ordina merk vallen, waardoor het merk Clockwork zal vervallen. Kasteel: “We gaan duidelijk communiceren met onze klanten over deze verandering.”

Wat er precies gebeurt met de huidige vestiging van Clockwork in Amsterdam is volgens Kasteel nog niet bekend. “De hoofdbeweging is dat we alle onderdelen concentreren op het hoofdkantoor in Nieuwegein.”

Nationaal kampioen
Er zijn twee typen ICT-dienstverleners, vertelt Kasteel. Een categorie van partijen die zich richten op ICT-Infrastructuur (bijvoorbeeld het outsourcen van bedrijfsnetwerken, red.) en een categorie partijen die met ICT ‘business problemen’ willen oplossen. De eerste categorie wordt steeds meer gedomineerd door grote Amerikaanse bedrijven als IBM en HP, zegt Kasteel.

Ordina is in 2006 gestopt met ‘infrastructuur diensten.’ “Wij richten ons nu volledig op de tweede categorie, op het oplossen van vraagstukken die strategisch zijn voor klanten.” De belangrijkste concurrenten in deze categorie zijn volgens hem Accenture, Cap Gemini en Logica CMG. De ambitie van Kasteel is om met Ordina ‘nationaal kampioen’ in dit veld te worden.

.

Deel dit bericht

45 Reacties

Anders Floor

Opmerkelijk. Nog geen 12 uur geleden is eBase door een voorlichtster van Ordina verzekerd dat de naam Clockwork "absoluut niet" zal verdwijnen. Maar goed, verschil moet er blijkbaar zijn 🙂

Wiebe Zijlstra

Typisch weer een geval van wishful thinking, hopend dat klanten niet weten dat juist dergelijke adviesdiensten bij de marktleiders in de afgelopen 5 jaar gehalveerd zijn. Helaas dragen Emerce en andere VNU-media bij aan de in stand houding van misverstanden, dat je vooral bij een groot bedrijf moet zijn. Als een CEO van een dergelijk bedrijf dergelijke uitspraken doet, dan blijkt wel dat ze knap last hebben van die kleintjes.

Michel Benevento

Ordina wil al jaren een 'toegevoegde waarde speler' worden maar diep van binnen is het gewoon een bodyshop. Clockwork was een poging om meer op projectbasis te gaan werken, maar in de praktijk werden de CW'ers zonder probleem een half jaar (of langer) gedetacheerd. Clockwork is ten onder gegaan aan dit soort beleid zonder visie; goede mensen zijn niet bereid te werken voor een baas die niet weet waar hij heen wil. Nu alleen de 'grijze muizen' nog over zijn is het inderdaad een prima kandidaat om bij Ordina te worden ingelijfd. Wel zonde van een mooi bedrijf. Overigens: die titel van het artikel is volgens mij van het vorige Clockwork artikel.

Zion

Ik lig dubbel 😉

mark

tja, eens met Michel. Wat een gezwalk van Ordina. Eerst proberen een grote infraspeler in te lijven (pink) en als dat niet lukt, je strategie echt 180 graden om te draaien. Als manager bij een groot bedrijf en dus een grote klant van (ook) ordina, moet ik wel lachen om Kasteel die denkt te weten hoe wij inkopen. De waarheid is nu juist dat we altijd zoeken naar best of breed ipv one-stop shop. En daarom waren we dus ook klant bij clockwork….Dat er ingegrepen moet worden, staat overigens niet ter discussie. Als klant merken we helaas al een klein halfjaartje dat t zowel bij CW als de Ordinairen een zootje is.

Daniel

Werkzaam als Internet Manager bij een grote multinational kan ik toch met plezier Heer Kasteel tegenspreken. Wij zoeken juist de kleintjes op. De pareltjes. En daarmee ben ik het eens met Mark. Het gaat niet om de grootte van een bedrijf, maar om de kennis binnen het bedrijf. En, helaas voor Ordina, ligt dat vaker bij de echte ondernemers (lees: de kleintjes), dan bij de grote logge organisaties. En als grote klant werk je beter met een kleine flexibele platte organisatie dan een organisatie met iets te veel lagen…

Dalux

Vanuit Kasteels die de shareholders in zijj nek voelt hijgen begrijpelijk. Maar volgens mij is er toch wel meer dan dat? Anders wordt het wel erg schraal en dun (Zie Ordina en de ontwikkeling van CW afgelopen 2 jaar).Loyaliteit, spirit en drive kan je blijkbaar niet kwantificeren. De onmacht of onkunde om jonge mensen juist wel perspectief te geven opdat ze blijven en goh, misschien binnen Ordina wat kleur kunnen geven? Typisch geval van: Operatie CW geslaagd, patient overleden. Hoewel: Nieuwegein?!?!?! Daar wil je nog niet dood gevonden worden!

Bas Fockens

Als directeur van een zgn. "kleinere speler" ben ik het absoluut niet eens met deze uitspraak. Wij merken juist het tegenovergestelde: we concurreren steeds vaker met succes tegen de grotere spelers juist omdat we USP's hebben t.o.v. de grotere spelers nl:-Value for money-Pragmatische aanpak-Flexibiliteit-Betrokkenheid. Bas FockensManaging director Datacon IT & Internet Solutions

Marcel Vogels

Mooi verhaal, maar in 2005 is Ordina op zoek geweest naar een koper voor Clockwork. Die was er niet. Daarna moest de boel worden geherstructureerd omdat CW zo'n mengelmoes van verschillende disciplines was verworden, dat de marge te laag bleef liggen (a.g.v. te weinig financieele sturing. Dat is dus de achtergrond van de beweging richting Ordina. Bovendien, en dan is het leuk dat er over grootte en kennis wordt gesproken, Ordina kan zich beslist niet meten met de mogelijkheden van bijvoorbeeld Accenture. Echter, ditzelfde probleem doet zich ook voor op niche-markten, daar zijn kleinere innovatieve partijen beter. M.a.w. het is juist de tussengrootte en de gemiddelde kwaliteit van Ordina dat problematisch is voor het strategische verloop. Namelijk te klein en te gemiddeld om mee te doen met de echte spelers, en te groot en log om niches te kunnen bedienen.

HeintjeDavids

Ik denk dat, vanaf vandaag, alle kleine bureau's het in hun spreekwoordelijke broek doen voor het grote slimme, strategische Ordina. Strategisch sterk, volwaardig gesprekspartner voor een klant, echt een partner om met ICT ‘business problemen’ op te lossen. Ordina moet een groot geloof hebben in die propositie al ben ik benieuwd welke ICT er nu draait om de businessproblemen op te lossen. Nog belangrijker wellicht: Welke ICT draait er nu om de menselijke problemen in de Amsterdamse kerk op te lossen? Ik wilde nog wel even doorgaan maar ik moet rennen………………….voor ik het echt in mijn broek doe.

Oof

Mooi stuk om "tussen de regels door lezen" te oefenen. De ellende binnen Ordina druipt er aan alle kanten af.

Bart

Was was de pay-off van Ordina ook alweer?? Oja! Opgelost!! Ziezo: Clockwork Opgelost! Op naar Vision Web!

whatever

The Vision Web is toch ook al opgelost?

Ollie

Clockwork wint vandaag een hele prestigieuze pitch van Mirabeau en Lost Boys. Met kop en schouders volgens de klant!Michel schrijft dat Clockwork ten onder is gegaan, en dat er alleen nog maar grijze muizen werken… Nou het barst van de kwaliteit en het talent blijkt nu maar weer. Ik ben blij dat jij weg bent Michel, ook dat is nu weer eens bevestigd.

Dalux

Grote pitch gewonnen. Gefeliciteerd! Ik lees dat nergens op de site van Clockwork. Sterker nog: ik lees bij "Laatste Nieuws" dat ze op 28.12 de nieuwe site hebben gelanceerd en dat is meteen ook de laatste mededeling. . . . . . . . Is er sindsdien dan niets meer? Het zal toch niet waar zijn? Vanaf januari tot en met mei geen enkele opdracht gescoord?!

BASinnic

Ik denk alleen maar terug aan een vergelijkbaar geval van een aantal jaren geleden. BIT in Rotterdam dat werd opgekocht door Cap Gemini. Of nog eerder, CAT door BSO/Origin. Alle goede voornemens ten spijt, de grote IT-ers hebben "design" gewoon niet in het DNA zitten en uiteindelijk worden de kleine partijen geassimileerd en verliezen ze hun creatieve edge. De enige kleine spelers die het moeilijk krijgen zijn degenen die door hun bazen/eigenaars aan een groot IT-bedrijf worden verkocht.

Harry

Grappig, wij zijn Ordina nog nooit tegengekomen in pitches. Of toch wel, als hun detacheerders er net uit geschopt zijn en wij de puinzooi mogen opruimen. Het zijn namelijk vrijwel unaniem slecht ingewijde en slecht gemotiveerde mensen waarvoor te veel geld naar binnen wordt geharkt. De 'kleintjes' (lees: de echte specialisten) slaan Ordina om de oren, zelfs op het punt van beheer diensten. Je zou denken dat men dat wel op orde heeft, en er het volume en karakter (batterijen in -op groei gekocht- pak gehesen systeembeheerders) voor heeft, maar men loopt gewoon hopeloos achter in een snel veranderende ICT en Web sector.

Dick

Die Kasteel en de zittende directie van Clockwork, hebben echt gen enkel benul van de internetsector. Het zijn rechtlijnige, doorgwinterde detacheerders. En dat is heel iets anders dan interactieve vraagstukken of business problemen oplossen. Als ze daar ook maar iets van begrepen zouden hebben, blazen ze Clockwork niet zo op. In afgelopen halfjaar zijn circa 50 man op de 120 weggegaan. En allemaal omdat Kasteel c.s s er die vreselijke brand overheen willen trekken en iederdeen uit die kerk jagen. Maar goed, die zullen ze wel vervangen door van die gedaste, standaard Ordina ICT'ers. De ziel is uit het bedrijf. Nieuwegein here we come…. Of is er straks niemand meer de die kant op verhuist?

Gerrit Zalm

De strategie van Ordina is alsvolgt: 220 dagen x 70% x het gemiddelde tarief (500 euries per dag?) x # billable FTE's (2500?) = EUR 19.250.000 omzet. That's it!Tarief kan misschien omhoog, maar pikt klant niet. Aantal FTE's erbij (volgens mij lopen er meer weg). Bedrijven overnemen WAS succesvol, maar pak dan detacheerders (geen pareltjes die je doodknuffelt).Als ik Kasteel was zou ik in een rap tempo middelgrote detacheringsclubs kopen en die vooral NIET te integreren! En als ik zijn voorlichter was zou ik hem adviseren GEEN interviews te geven aan media waar allerlei mensen hun gal kunnen spuwen. 

Anders Floor - eBase

BASinnic heeft wel een punt, al denk ik dat je niet alleen kunt spreken van het verliezen van een creative edge. Het komt er in de praktijk ook op neer dat klanten die op zoek zijn naar een (deels) creatieve partij, niet bij een IT-reus zullen aankloppen. Een kip-ei-verhaal.  Neem nou vanochtend, een nieuwe aflevering op webmee.tv. Froukje de Both vraagt directeur Clockwork-directeur Rian de Heer zijn bedrijf doet. "We maken interactieve marketingcampagnes voor grote Nederlandse bedrijven". Hoeveel opdrachtgevers zullen straks Ordina overwegen voor interactieve marketingcampagnes? In het 151 pagina's tellende jaarverslag van het concern komen de woorden "marketing" en "internet" welgeteld nul keer voor. De internetbureau-markt in Nederland is voor velen nog zeer ondoorzichtig en hoewel er vele goede bureaus zijn, zijn er in de praktijk slechts twee bedrijven die steevast worden genoemd: Lost Boys en Clockwork. Ondanks de strubbelingen die ze beiden hebben gehad is hun naamsbekendheid altijd erg hoog geweest met als gevolg dat deze twee bedrijven bijna automatisch ter sprake komen bij elke grote pitch. In een onoverzichtelijke markt is dat een extreem belangrijke asset en die wordt nu door Ordina de nek om gedraaid. Naar mijn mening zeker twee jaar te vroeg. Ik denk dan ook dat gisterochtend bij Lost Boys, GX, Mirabeau en andere internetbureaus de champagne is ontkurkt: een van de belangrijkste spelers ruimt in feite het veld. Ik kan me in dit licht de geruchten – http://tinyurl.com/rsv9f – goed voorstellen dat oud-directeur Termorshuizen fel tegen het verdwijnen van de naam Clockwork zou zijn geweest.

ex-Clockworker

@Ollie Gefeliciteerd met het winnen van de pitch, echter kan ik Michel niet geheel ongelijk geven. De grote leegloop bij Clockwork, niet alleen op management niveau maar vooral ook het vertrek van de creatieven en strategen, zal echter effect hebben op de langere termijn. 'Grijze muizen' is wellicht een verkeerde woordkeuze voor de prima projectmanagers en techneuten van Clockwork, maar het geeft wel aan dat het type werk waar Clockwork goed in is/was (creatieve interactieve campagnes, bijzondere websites) langzaam plaats maakt voor andersoortige klussen. En dat betekent dat Ordina niet alleen een naamsverandering en koerswijziging van Clockwork teweegbrengt, maar dat het hart uit deze mooie club wordt gehaald. Zonde! Ik ben erg benieuwd wat de reden is geweest dat Ordina Clockwork ooit heeft gekocht. Ook ben ik benieuwd naar hetgeen Marcel Vogels stelt in zijn reactie, namelijk dat Ordina in 2005 op zoek is geweest naar een koper van Clockwork. Lijkt me erg kort na de overname, heb je hier meer info over?

oud-insite-devote-ordina medewerker

Devote (overgenomen door Ordina) kilde de naam van het internetconsultancybedrijf "Insite". De reden was One Brand Strategy.Bleek een grote fout. Alles wat sexy was aan Insite en waarom grote klanten zaken deden met dit topbedrijf verdween langzaam maar zeker… If it ain't broke.. don't fix it

Oranje fan

Hey! Misschien wil Bernard het wel weer voor een prikkie overnemen!! (voor de derde keer). kan ie weer cashen over een paar jaar! (voor de derde keer).

ex valley ex clockwork

en The Valley is tenminste echt stoer. Blaft de comments niet vol maar stuurt vanmorgen een taart naar Clockwork met de volgende url: http://www.nieuwe-gein.nl/. Nieuwe gein? check de website!

berend

Hoorde net dat een concurrent van clockwork een actie had: een taart bezorgd bij clockwork met http://www.nieuwe-gein.nl. Guerrilla recruitment, coole actie wel 😉

Kleine Speler van Formaat

Aan Ronald Kasteel, Het gaat volgens jou toch om "toegevoegde waarde" ? Wat heeft dat met GROOT te maken… Hoe groter hoe MINDER toegevoegde waarde is mijn ervaring… Met pure detachering is nix mis… Maar als het gaat om internetprojecten dan maken de grote ICT specialisten niet veel klaar. Sterker nog: ik kom ze nooit tegen in pitches… Hou nou eens een keer op om kleine bedrijven af te serveren… Daar is ook plek voor (naast het grote enorm succesvolle Ordina!!! 😉 Die langspeelplaat hebben we nu wel gehoord. Gewoon ff weer communiceren wie je bent is het beste. Ordina: Een degelijk bedrijf die detacheert! Punt uit.

Marco

Het vervelende met "kleine spelers" is…. Soms worden ze (heel) groot… Zolang de energie van het management bij Ordina wordt gestoken in herstructurering winnen de kleine bedrijven terrein… En zolang de arrogantie van "grote ICT bedrijven" de boventoon voert… Lacht iedereen in dit forum zich een slag in de rondte… Of bibberen wij allemaal van angst door de uitspraken van de CEO?

Steef Bakx

Het is toch erg raar dat de CEO van Ordina het heeft over de internet sector zonder namen als Lost Boys, Mirabeau en Satama te noemen. Dat zijn de partijen die telkens de dienst uitmaken. In pitches staan ze bijna steevast op short list. Maar volgens mij kent Kasteel helemaal die markt niet. Accenture, CMG en nog zowat grote IT-bedrijven komen we helemaal nooit tegen in de markt omdat het IT-bedrijven zijn die juist helemaal geen kennis hebben van marketing of business.Dan kan Kasteel wel roepen dat Ordina businessvragen oplost, maar ja Ordina is en blijft een hele dikke detacheringsclub. En met dit soort verhalen zonder visie en van die Bush-achtige spierballentaal komt daar nooit verandering in en zal geen enkel klant Ordina geloofwaardig vinden als business partner!

BASinnic

Net als Harry hebben wij wel eens puin mogen opruimen achter Accidenture. Die hadden de arme klant wijsgemaakt dat ze 15 van die "stropdassen"" (nog nat achter de oren en met te grote pakken) moesten invliegen om ca. 500 use-cases er uit te draaien… En dat in de conceptuele fase!Nadat wij met een team van 4 man heel snel een conceptuele proto hadden ontworpen en gebouwd hebben we dat dikke document nooit meer gezien.Je moet het die detacheringsclubs toch nageven; het lukt ze iedere keer weer. (ok, deze klant zat in een internet ontwikkelingsland, maar toch)

1 ding is eerlijk

Mooie uitspraken allemaal… Ben het bijna met alle uitspraken ook eens… Alleen: Hoe mooi dat Clockwork ook is of was…. Kennelijk (en ik weet het) was het juist DAAR de arrogantie die heerste… en ging het ook echt niet goed! …. Want wij zogenaamd superieure internetbedrijven vergeten wel eens dat het ook gaat om gezonde bedrijfsvoering….. Ex-Clockworkers: misschien moet je iets meer aan zelfreflectie doen… Ging het nou ECHT zo goed? (behalve dan dat zogenaamde sexy merk)… Kasteel had het niet over moeten nemen… hij bezweek weer eens voor het "sexy" merk met "toegevoegde waarde" … Toen ie zag dat het 1 groot drama was greep ie terecht in… Maar ja… Spreekwoord: een Ezel…???Er schijnt ook nog een Clockwork Zwolle te zijn hoorde ik … Weet iemand daar iets van?

Dalux

En dan nog in aanvulling van Steef. Wellicht dat ze een legertje consultants op zichzelf kunnen afsturen inzake de volgende strategische vraagstukken: Hoe bereik ik mijn klant beter? M.a.w. hoe zorg ik ervoor dat Ordina logischerwijze naast namen als Mirabeau, Lost Boys etc. kan komen te staan? Lijkt me een interessant strategisch businessvraagstuk. Of gaat het eigenlijk toch gewoon om grote integratieklussen en detachering? Moet je om je imago te veranderen niet eerst aan je identiteit sleutelen?!? Maar goed, het blijft wel makkelijk vanaf de zijlijn.

Ex-Ordinees

Ordina is een detacherings organisatie en verder niet.

1 ding is niet zo eerlijk

@ 1 ding is eerlijk Clockwork heeft nog nooit zulke aansprekende klussen en resultaten behaald als afgelopen jaar. Alleen Ordina wil meer en meer. Zo te lezen ben jij een van die gefrustreerde Clockwork Zwollenaars. Dat zijn de echte Ordinezen, hebben nog nooit iets creatiefs of in advies gedaan. In Amsterdam zijn we niet van die gedetacheerde Bob de Bouwers als jullie in Zwolle. Beetje schijnheilig die oproep aan het eind. Bah!

ter zake deskundig

Ik geef Kasteel geen ongelijk. De overname heeft Ordina (financieel) weinig opgeleverd.Clockwork wist tonnen verlies te draaien op fixed-price projecten. Bedenk daarbij dat het meeste programmeerwerk voor een superlaag tarief uitbesteed wordt in Joegoslavie!Bij het runnen van een bedrijf komt er meer kijken dan in een verbouwde kerk hip rondlopen op de juiste sneakers en de blits maken met webwetenswaardigheden die je op een of ander weblog gelzezen hebt.De bezem wordt erdoor gehaald, maar velen wachtten dat niet af en kiezen hun heil bij Lost Boys, Agency.com of begonnen een eigen zaakje.

Een CWer

Die Ter Zake Kundige weet er echt geen bal van. Wat een onzin. Niemand haalt de bezem erdoor. Clockwork leidt ook helemaal geen verliezen op projecten. Wat een stemmingmakend GeOH. Weet niet waar jij werkt maar zeker niet bij Clockwork!

Er is maar 1 iemand niet zo eerlijk

@ Ter Zake Deskundig Het is wel duidelijk waar jouw deskundigheid ligt. In ieder geval niet in de wereld die interactieve marketing heet. Wees je ervan bewust dat Clockwork zeer succesvolle innovatieve interactieve campagnes heeft gevoerd voor o.a. FBTO, Citroen en L'Oreal. Toevallig wel bedacht door die jongens en meiden op de juiste sneakers. Natuurlijk ook minder succesvolle projecten, maar wat wil je in een industrie waar door een veranderend medialandschap nogal wat 'uitgeprobeerd' moet worden. De strategie van Kasteel draait deze innovativiteit keihard de nek om. Zoals overduidelijk is biedt de detacheringscultuur van Ordina totaal geen ruimte voor creativiteit en het risico om af en toe ook eens te moeten verliezen (hoewel? werknemers op projecten wegzetten tegen € 35,- per uur??). Daarnaast is de business van Ordina – mijns inziens – een volledig andere tak van sport. Dat zal ervoor zorgen dat het laten wegvallen van het merk Clockwork veel bedrijven niet bij Ordina zullen aankloppen, maar bij de Lostboys van deze wereld.

Open boek

@ Er is maar 1 iemand niet zo eerlijk  Ik ben niet van Clockwork Zwolle, maar gewerkt bij een bedrijf die met Zwolle werkte. Was Zwolle niet die eCommerce bij Wehkamp groot heeft gebracht? En tientallen andere grote projecten? 😉 De winst werd gemaakt in Zwolle en het geld stroomde eruit in A'dam. Het is misschien goed je te realiseren dan internet inmiddels in een fase is beland dat het idd voor business vraagstukken wordt ingezet. Een leuke banner campagne voor Citroen is natuurlijk fantastisch, maar kom op! Er zijn internetprojecten van enorme omvang waar jij kennelijk geen weet van hebt. Waar idd informatieanalisten en andere specialisaties voor nodig zijn behalve de Art Director. Daar worden geen dingen 'uitgeprobeerd' zoals jij het mooi zegt: Nee.. Daar worden business vraagstukken opgelost. 'Het risico om af te verliezen?' Op kosten van de klant? Lekker is dat!Clockwork is inderdaad een mooi merk, maar mist inhoud en (business)kennis. Ze zijn blijven hangen in hun eigen verhaal. Net als Kasteel trouwens.

Castle Oxy Action

Kasteel lost het allemaal op!  Ordina is groot geworden door bedrijven over te nemen en die gewoon lekker hun business/ding te laten doen. Toen volgens mij de directie naar een strategiecursus ging, ging het mis. Nu moet het allemaal 'strategisch' kloppen. Grappig ook dat alle grote ICT bedrijven dezelfde cursus hebben gevolgd. Maar die zijn niet zo dom om Bernard een zak met geld te geven voor een kat in de zak. Ik vind het wel mooi: weer een concurrent (nou ja…) minder! Castle Oxy Action!!

henk

Het verhaal van Kasteel is niet nieuw en herkenbaar voor organisaties die denken dat ze nu de juiste aanpak hebben gevonden. Maar is er niet iets zoals tussen zeggen en doen….. (de lange weg gaat helaas te vaak ten koste van de dienstverlening richting klant). Vanuit Pareto herkennen wij het tegengestelde namelijk dat de grotere organisaties de re-organisaties perikelen van hun leverancier zat zijn en kiezen voor kleinere organisaties met een helder portfolio die slagvaardig de klant kunnen ondersteunen bij zijn vraagstukken.

Daniel

Jammer dat de discussie nu gaat richting het wel of niet functioneren vajn Clockwork. Volgens mij heeft Clockwork (naast LB e.a.) nog steeds een goede naam. Of ze dat waarmaken of niet. Ordina is op eerste gezicht niet een flexibel bedrijf waar je naartoe gaat om een moderne en innovatieve website te laten maken……vergelijk alleen de twee sites maar met elkaar.  Ik ben het dus met sommigen hier eens dat dit wel die klanten kan afschrikken en doen afslaan richting LB. Daarnaast blijf ik erbij dat het van een behoorlijk arrogantie spreekt als je zegt: “Voor de strategische vraagstukken willen opdrachtgevers bedrijven met schaalgrootte.”  Onzin, voor strategische vraagstukken willen we mensen met kennis. Daar heeft de grootte van het bedrijf juist geen invloed op, want bij een grote organisatie (met veel overhead) zitten de goede mensen juist hoog in de organisatie met het daaraan gekoppelde uurtarief.

Owen van Dijk

Wat een moddergooi partijen hier, over en weer, via Ordina, richting Zwolle om weer in de kerk in Amsterdam te eindigen. Jammer hoor, als de mensen die het zo goed weten, ook nog het lef hebben om met naam en emailadres (er bestaan tegenwoordig goede spamfilters heb ik gehoord) hier te posten, dan wordt je ook wat geloofwaardiger genomen. Ik heb zelf zo'n 2 jaar bij Clockwork gezeten, nog net onder de 3 originele eigenaren, en heb in die 2 jaar veel projecten meegemaakt, sommige succesvoller dan andere, en veel mensen weg zien gaan en zien komen, 2 dikke reorganisaties en tja, ook ik had mijn twijfels. Ik was trouwens ook iemand die op hele hippe sneakers in de kerk rondliep. Maar dat was meer omdat ik erg van sneakers hou, dan van hip zijn ;) Sinds een jaartje of wat voor mijn eigen begonnen, en in het afgelopen jaar zijn de meeste mensen waarmee ik gewerkt heb, naar de concurrenten gegaan of ook voor zichzelf begonnen. Gelukkig tonen sociale netwerken dan wel hun contacten en blijf ik van iedereen wel op de hoogte hoe en wat. Zo zorgt een groot verloop bij een oude werkgever voor een machtig mooi netwerk ;) Heeft deze posting toegevoegde waarde op het nieuwsbericht? Ik denk het niet, maar wou even kwijt dat er ook mensen zijn die wel een goede tijd hebben gehad bij Clockwork, aan leuke projecten hebben gewerkt en het niet nodig vinden om online en anoniem te vloeken 'in de kerk' 🙂

Er is maar 1 iemand niet zo eerl

@ Open boek  Je reageert op 2 verschillende personen… Even een reactie op hetgeen jij stelt. "De winst werd gemaakt in Zwolle en het geld stroomde eruit in A'dam." Dit is niet het geval, weet ik uit betrouwbare bron. Wel is het zo dat Clockwork Zwolle degelijke projecten uitvoert voor een paar vaste klanten, vaak gericht op nieuwe functionaliteiten, maar deze werkzaamheden kun je bij vele bureaus laten uitvoeren (die allemaal expert zijn in het "oplossen van business vraagstukken"). Door deze vaste klanten en goede uitvoering van standaard werk is de kans op verlies dan ook gering (totdat 1 van deze vaste klanten opstapt!). Je kunt Clockwork Zwolle dan ook makkelijker aanmerken als een Ordinees bedrijf, de kracht ligt hierbij immers niet in creativiteit maar in degelijke projectmanagers en goede techneuten.  Clockwork Amsterdam verrichtte natuurlijk ook dit soort projecten, maar de grote naam van Clockwork is ontstaan door de grote mate van creativiteit. En dan hebben we het niet alleen over 'een leuke bannercampagne' maar vooral over doordachte online marketingcampagnes waarmee veel impact werd gecreeerd. Denk bijvoorbeeld aan de sms-kortingsactie van L'Oreal (1 van de eerste van NL), de succesvolle introductiecampagne van de Toyota Aygo waarmee diverse kanalen werden ingeschakeld en de prijzenwinnende website first8.org. En met dit soort campagnes, waarvan het effect niet altijd even goed is in te schatten omdat er nog geen ervaringscijfers beschikbaar zijn, loop je inderdaad af en toe risico (kans op verlies). Zowel Clockwork als klant. Maar als je dit risico niet durft te nemen, loop je al snel achter! 'Clockwork is een mooi merk, maar mist inhoud en (business) kennis'? Welke business bedoel je? Hoe kun je stellen dat Clockwork inhoud mist terwijl er zeer succesvolle en onderscheidende projecten zijn verricht? Of was dit 'prikkelend' bedoeld? Je slaat de plank in ieder geval mis!

Dalux

Lang geleden dat ik zolang in een posting heb meegedaan. Interessante discussie en veel verschillende belangen vooral. Vanuit het standpunt van de huidige concurrenten zal de 'opheffing' van Clockwork een zegen zijn. Voor de Oud-Clockworkers en huidige Clockworkers een beetje onwennig daar zij nu Ordina-medewerker worden. Als ik de verhalen moet geloven is dat reden genoeg om extra vergoeding te eisen om een mooie Mickey Mouse das te kopen met dito dasspeld (stropdasspeld?). Kasteels zijn actie is ook begrijpelijk vanuit Shareholdersvalue gezien. Echter hij is als directeur Ordina ook directeur van Clockwork en zou het verhaal wel wat anders hebben mogen brengen. Daar ligt namelijk ook zijn verantwoordelijkheid. Dat Shareholders verhaal is nu toch wel een beetje passé? Als Ordina van binnenuit zijn DNA zou willen veranderen (en zo het gewenste imago te verkrijgen) kan het de Clockworkers ook gebruiken als luizen in de pels. Maar goed: de beste stuurlui. . . . (schrijven in de postings op emerce 🙂 Ben benieuwd wie Kasteels adviseert hierover qua strategie en communicatie

Dalux

En ziedaar Clockwork heeft het nieuws op zijn site "bijgewerkt". Zij het wat summier er staat iets.

Michel

Ordina is onderwater ordinaire koehandel .. dat business-gedoe is leuk voor de stockholders en doet het leuk bij de klant; waarschijnlijk beter dan die iPod-look reclames.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond