Deel dit artikel
-

CEO Rabobank: We hebben meer moonshots nodig

De CEO van Rabobank is erg enthousiast over de interne startup accelerator, Rabobank Moonshots. Eind 2016 wordt daarom de derde accelerator georganiseerd. Wiebe Draijer: “We gaan door met de moonshots. Dat hebben we nodig.”

Afgelopen vrijdag organiseerde de bank in Utrecht een zogeheten Demo Day. Vier teams van binnen de bank hebben drie maanden lang een idee kunnen uitwerken tot een marktrijpe demo en, in een enkel geval, werkend product.

Voor de editie van dit jaar schreven 193 teams zich in. Twintig van hen pitchten hun idee aan de Innovatieraad, vier teams gingen door naar de couveuse. In het pand van B.Amsterdam werden zij bij Startupbootcamp begeleid.

Draijer: “Het is goed om radicaal innovatieve ideeën even buiten de kern van de organisatie te zetten en zich daar te laten ontwikkelen. De winst zit er in dat ze op later weer onderdeel van het bedrijf worden. Nu moeten we kijken waar we al die ideeën nodig hebben en hoe we daar geld en massa bij kunnen doen om ze te laten groeien.”

De CEO van Rabobank Group ziet in het open innovatiemodel een mechanische om de organisatie als geheel naar de toekomst te brengen. “Mensen moeten het idee hebben dat hun idee iets waard is. Ze moeten zo gaan denken en handelen dat die ideeën onderdeel van de organisatie kunnen gaan worden. Dit geldt voor iedereen”. Het couveusemodel van begeleider Innoleaps kan als voorbeeld gaan gelden voor de hele organisatie.

Vanuit het publiek klonk de veelgehoorde vraag: “Kanibaliseren deze nieuwe projecten niet op onze bestaande business?”. Het antwoord “Als wij het nu niet doen, doet een andere startup het wel” werd op het podium met instemming ontvangen.

Van de eerste editie Moonshots zijn twee projecten actief in het publieke domein: GRPPY en Fync. De eerste is een pot waar groepen vrienden, collega’s of andere bekenden geld in stoppen om – bijvoorbeeld – cadeaus te kopen of gezamenlijke uitjes te betalen. De app ligt later deze maand weken in de app store. Fync zorgt ervoor dat freelancers de tijd die ze kwijt zijn aan bankieren en boekhouding met de helft kunnen terugdringen. Alle financiële handelingen gaan door en met de app. De eerste fase van de uitrol van de app is begonnen.

Tijdens demo day presenteerden vier projectteams hun werk, waarvan een team van Rabobank Australië. Dat team presenteerde Geofarm, een dienst voor boeren die data uit tal van bronnen bij elkaar brengt en die voedt aan het AI-systeem IBM Watson. Dat geeft boeren inzichten over waar ze hoe hun oogst te optimaliseren. Bank Contact Cloud, ook een werktitel, matcht contacten met personen of bedrijven aan hun IBAN-nummers om het overmaken van geld te vereenvoudigen. Easytrade automatiseert het proces van currency hedging, het afdekken van valutarisico’s. Het laatste team, Fetch, beoogt een payment service provider te bouwen voor e-commercepartijen in Afrika.

Chief Information Officer van Rabobank René Steenvoorden verklapte die middag tussen neus en lippen door nog, dat ‘heel binnenkort’ de Rabo Wallet-app voor iOS verschijnt. “Je kunt er nog niet mee betalen. Dat staan de vrienden van Apple niet toe.” Gebruikers kunnen er wel parkeergeld mee betalen, bonnetjes in stoppen en klantenkaarten aan toevoegen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Thomas

Misschien kunnen ze dan wat geld steken in een start up die een goede app ontwikkelt.

André Knol

De Moonshot teams van de Rabobank werden begeleid door InnoLeaps (in het pand van B.Amsterdam bij InnoLeaps en Startupbootcamp en 1 team in Sydney, Australië). Wij ervaren dagelijks dat partners van Startupbootcamp, Innoleaps en The Talent Institute behoefte hebben aan het bouwen van relaties met startups, versneld succesvol innoveren van de organisatie en het “digitaal opleiden” van hun medewerkers.

In drie maanden tijd zijn deze Rabobank teams met een enorme stijle leercurve, hoge snelheid en messcherpe focus aan hun droom gebouwd: ‘Building extreme value for clients’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond