Deel dit artikel
-

CFO Hans van Leeuwen verlaat T-Mobile

Financieel directeur Hans van Leeuwen en marketingdirecteur Hendrik Kasteel, beiden lid van de directie van T-Mobile Netherlands, gaan het bedrijf in juli verlaten. Vooral het vertrek van Van Leeuwen is opmerkelijk. Beiden stonden aan de wieg van T-Mobile Nederland, dat ooit Ben heette.

Hun beslissing valt samen met de ontwikkeling van de nieuwe langetermijnstrategie van T-Mobile Netherlands, zo maakt T-Mobile bekend. Of onvrede over die strategie ten grondslag ligt aan hun vertrek is niet duidelijk. Van Leeuwen laat in een formele reactie weten dat het “een geweldige ervaring is om een bedrijf vanuit het niets op te bouwen tot een van de grootste spelers op de Nederlandse telecommunicatiemarkt.”

Hans van Leeuwen en Hendrik Kasteel stonden aan de basis van T-Mobile in Nederland dat ooit begon als mobiele operator Ben. Dat merk zette zich met een unieke reclamecampagne van communicatiebureau KesselsKramer stevig in de markt. Met werknemers die gemiddeld 27 jaar oud waren, wilde Ben vooral jeugdigheid uitstralen.

Het bedrijf kwam voor een nieuwe uitdaging te staan toen de Nederlandse overheid besloot tot een veiling van de UMTS-frequenties. Ben had laten uitrekenen wat een nieuwkomer in Nederland zich maximaal kon permitteren voor een UMTS-frequentie, ervan uitgaande dat die 10 tot 15 jaar winst zou maken, en dergelijke investeringen kon Ben zich domweg niet permitteren.

Aanvankelijk werd een samenwerking met Versatel gezocht, maar het was Deutsche Telekom die het bedrijf de helpende hand toestak. Voor de veiling werd een aparte holding opgericht, 3G Blue. Afgesproken werd dat Deutsche Telekom de licentie betaalde.  Niet Deutsche Telekom, maar de Ben-directie zelf kwam in het voorjaar van 2002 met de wens om over te gaan op de naam T-Mobile. Men wilde een sterke positie op de zakelijke markt en daarvoor was een serieuzer en wat meer gevestigd merk een betere uitvalsbasis.

Na die transitie maakte Kasteel de overstap naar T-Mobile in Kroatië, waar hij als marketingdirecteur het merk T-Mobile introduceerde. Vanaf 1 november 2006 was Kasteel marketingdirecteur van T-Mobile in Oostenrijk, waar hij verantwoordelijk was voor de merken T-Mobile en Tele.ring.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond