Deel dit artikel
-

Consumentenmarkt zorgt weer voor verlies bij TomTom

TomTom ziet zijn inkomsten uit de consumentenmarkt wederom fors teruglopen. In het derde kwartaal ging de omzet naar 97,2 miljoen euro, tegen 137 miljoen euro een jaar geleden. Dat had ook invloed op het totaalresultaat, die ging 9 procent achteruit, naar 217 miljoen euro. Onder de streep eindigt een verlies van 5,3 miljoen.

Licenties brachten wel meer op: 81 miljoen euro tegen 65 miljoen een jaar geleden. In telematica zat niet veel beweging.

Harold Goddijn zegt in een verklaring dat het bedrijf zich meer wil toeleggen op de B2B markt.

In het vorige kwartaal schreef TomTom ook al rode cijfers. Het bedrijf boekte toen 169 miljoen euro aan goodwill af op zijn consumentendivisie. In het eerste kwartaal van dit jaar leed TomTom ook al een verlies van 4,6 miljoen euro, als gevolg van kosten die het bedrijf maakte voor de overname van de Duitse startup Autonomos.

TomTom maakte vorige maand bekend dat het 136 medewerkers op straat zet, onder wie 57 in Nederland. Het gaat vooral om een ingreep bij de afdeling die onder meer sporthorloges en -apps maakt..

Eind vorig jaar sneuvelden 24 banen bij TomTom in Nederland. In totaal waren toen wereldwijd zestig banen verdwenen in de afdeling voor de consumentenmarkt. 110 werknemers hebben een andere functie gekregen.

TomTom maakte vanochtend een samenwerking bekend met LeasePlan. Volgens de gesloten service-overeenkomst kunnen klanten van LeasePlan gebruikmaken van de cloudgebaseerde fleet management en connected car-oplossingen van TomTom Telematics.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond