Deel dit artikel
-

Coca-Cola test marketing iBeacon voor WK Voetbal

Coca-Cola onderzoekt hoe het op grote events, zoals het aankomende WK Voetbal, mobiele marketingtechniek als iBeacons kan inzetten om beter en persoonlijke rendement uit zijn sponsoring te halen.

De proeven lijken succesvol te verlopen en baas Digital Simon Miles zegt tegen The Drum dat de eerste toepassingen van iBeacon nog dit jaar op de markt komen.

Het aantrekkelijke aan de Bluetoothachtige technologie is, dat het via apps consumenten in de buurt van een zender kan identificeren en persoonlijke berichten kan sturen. Iedere passant kan, op basis van zijn profielinformatie, op een andere manier benaderd worden. En op verschillende locaties rondom, bijvoorbeeld, een WK-veld.

Ook interessant is het gegeven dat Coca-Cola een historie opbouwt van dit soort actieve en passieve klantcontacten. Iemand die het WK bezocht kan weken later bij een blikjesmachine of in een supermarkt in zijn thuisomgeving met opvolgberichten worden benaderd.

iBeacon is ontwikkeld door Apple en werkt als Bluetooth: zender en ontvanger (app in mobieltje) wisselen – in dit geval in een indoor situatie – op korte afstand informatie met elkaar uit.

Voor Coca-Cola is deze techniek relevant omdat het bedrijf als sponsor van events een van de hele vele ‘zenders’ is van ruis en informatie op drukke locaties. De aandacht van passanten en klanten is niet gegarandeerd en per definitie snel verloren.

Foto: Justin Ennis (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Heini Withagen

Erwin, mooi om te zien dat er veel initiatieven rondom iBeacon zijn en dat jullie erover berichten. Een van de krachten van iBeacon is dat het samenspel tussen zender en ontvanger extreem simpel is gehouden. Het enige dat de zender doet is een signaal uitzenden, verder niets. De ontvanger (het mobieltje) pikt dit signaal op als hij dicht in de buurt is (typisch enkele meters). De ontvanger stuurt niets terug naar de zender!
Vergelijk de situatie met een vuurtoren en een schip op zee. Vuurtoren zendt licht uit en het schip ontvangt. Schip stuurt echter nooit een signaal terug.
Uitrol van iBeacon in bestaande locaties (winkels, stadions, etc.) wordt daarmee heel eenvoudig. Een iBeacon is een volledig los device (kan op een paar batterijen enkele jaren vooruit).
De intelligentie voor het verwerken van het iBeacon signaal zit volledig in de mobiele app. Die kan eenvoudig worden bijgewerkt als er complexere acties nodig zijn.
De kracht van iBeacon zit dus juist in de eenvoud van het gehele systeem: de zender is goedkoop, kan lange tijd vooruit op een set batterijen, is klein.

Laurens

Wat je n iet moet vergeten is dat iBeacon ook altijd nog een app vereist, welke je als merk eerst dient te activeren bij je doelgroep. IBeacon zonder een app op de telefoons van WK-bezoekers gaat niet veel doen.

Guus van Knippenbergh

@Heini
Om nog iets preciezer te zijn. Diverse leveranciers claimen 2 jaar iBeacon functioneren op 1 knoopcel.
De intelligentie van het geheel zit deels in de app op de telefoon van de bezoeker en deels in de gekoppelde backend. En om het iets complexer te maken: in de regel stuurt de app naar de backend dat er interactie is met een specieke beacon, zodat de beacon inderdaad niet, maar het systeem wel extra informatie terugkrijgt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond